Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Jag måste få hoppa in med en fråga; Var på hästen brukar ni sitta när ni rider barbacka? En del sitter nästan mitt på manken (inte riktigt då...) medans andra hoppar längre bak. Själv tycker jag det känns bäst på mitten. Åsikter?

Då jag för engångskull rider barback och då bara typ avskrittning eller så så brukar jag sitta där jag tycker det känns skönast... :D

Sitter i princip där jag hamnar - dvs hästens "sadelläge".

Jag tycker du ska skita i vad den tjejen säger. Om det går, så blockera henne. Föresten hon inte vet men du är, vad du heter och var du bor och så, kan hon väll inte polisanmäla eller? Det är absolut inte djurplågeri att rida barbacka. Jag rider ofta min medryttarponny barbacka, och varken ägaren eller någon annan har klagat.

*KL*
Det går ABSOLUT inte att anmäla någon för djurplågeri för att h*n rider barbacka... DÄREMOT är det tjejen håller på med förtal och trakasserier vilket är Olagligt. Ska du, vilket jag råder dig att inte göra Hammond, ha någon kontakt med den här lilla tösen så upplys henne om att anmäler hon dig så anmäler du henne - och du har BETYDLIGT mer belägg för din anmälan är hon har.

Uschiamej vilken djurplågare jag måste vara som ridit mitt dressyrsto barbacka i flera år. Och hon är ju Faktiskt till och med heeeeela 25% arab.. >.< kan inte för mitt liv förstå att ingen inte anmält mig än för så fåååår man ju inte göra.... äh? Ska jag tillägga att jag verkar själv med? ;)

Pah, vet att det är svårt - men skit i henne. Blocka henne/anmäl henne till moderatorer osv. Hennes beteende är både fasansfullt, oetiskt, nedtryckande OCH olagligt.

Rid du barbacka! Om inte annat så lär du dig iaf sitta kvar ordentligt.

Kram!

/Fia.

Nu har jag läst tråden på hippson. Hujedamigsåntbarnhonvarejvärretänkaskan. >.< Nej, men allvarligt. Va!? Kikade även på dina pixboxbilder.. skulle inte vilja påstå att jag kan se något annat en glada goa pållar.. Så jao, jag rättar in mig i ledet till 110% Kör HÅRT snäckan - med eller utan sadel! Hästar ska vara roligt.. för både häst och folk och fä..

Senast ändrad:

Såklart det inte är djurplågeri att rida barbacka! Och strunta i vad den där tjejen sa till dig, hon kanske som sagt är avundsjuk för att hon inte kan rida barbacka. Och fortsätt spara till din westernsadel, du :)

även om hästen är omusklad och har en ryggrad som sticker upp ,så är det nog ändå bättre med en chysst sits barbacka, än en sadel och ''dålig'' sits,det är vad jag tror iaf:):P

Att rida barbacka är ju bland det roligaste och mysigaste som finns!!
Har aldrig hört talas om en ända häst som har fått problem med ryggen (eller annat) pga att ryttaren rider barbacka. Däremot måånga som fått problem pga sadeln.

Man tränar även upp sin balans + får vääldigt bra kondition av att rida barbacka och det tjänar ju även hästen på i längden, att man blir en bättre ryttare dvs. Om man har bra balans och inte "dunsar omkring" så ser jag inte heller någon fara med att hoppa barbacka m.m :D

Har man dålig balans så får man väl hålla sig till skritt tills man tränat upp sig. Det är ju inte så kul för hästen att få ryck i munnen, men det är ju heller ingenting som är i närheten av att gå under benämningen djurplågeri. Men för hästens skull så ska man tänka på sin balans då det inte finns någon sadel som fördelar trycket och dämpar eventuella "skumpningar". (lät lite konstigt ;))

Jag brukar sitta där jag hamnar,i sagelläge alltså. INTE framme på manken.

/Hanna :idea:

även om hästen är omusklad och har en ryggrad som sticker upp ,så är det nog ändå bättre med en chysst sits barbacka, än en sadel och ''dålig'' sits,det är vad jag tror iaf:):P

Varför skulle man automatiskt få en dålig sits för att man rider i sadel :confused:

stackars min häst skulle nog vara död nu vid det här laget i så fall om det var skadligt :o

Ja den här tjejen är ju helt otrolig, hon borde helt klart söka hjälp!

Är glad för Hammonds skull att hon fick så massivt stöd från flera Bukare i hippsontråden! :banana: :)

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Oj...eftersom jag alltid rider barbacka borde jag få flerårigt fängelsestraff och djurförbud...

Tycker det var barnsligt gjort av henne att lägga sig i. Du får göra vad du vill med din häst, så länge du inte gör den illa. Vilket jag inte ser att du gör!
Fina bilder och härliga hästar!
Strunta i vad hon säger, du vet mer om din häst än vad hon gör ;)

visst att det blir ett helt annat tryck, och att hästens hud inte får luft är en sak men hallå fförr i tiden då? när sadlarna inte fanns inte mådde hästarna sämre för det?! Vi förmänskligar hästar alldels för mkt! alla grejer, alla tecken, allt daltande. låt era hästar vara hästar! så kör på med ditt barbacka ridande :D

Den enda som kan ta skada är du själv om, du ramlar av. Men inte hästen. Rider barbacka ofta nu för min ridlärare sa till mig att göra det för att få bättre balans. Har min ridklubbs gamla häst och hon är grovt byggd (norsvensk/fjording/ardenner/). Rid på. Caroline af Ugglas rider ju alltid barbacka och ingen har sagt till henne vad jag vet.
Det finns alltid gnälliga personer, så bry dig inte.

:rofl::rofl::rofl::rofl: Att barbacka skulle vara djurplågeri e nog det absolut dummaste jag någonsin hört! :rofl::rofl:

Då måste jag vara djurplågare för hela slanten!:confused:
Jag brujar rida min häst på hackamore och barbacka i paddocken, o de e helt underbart hur bra hon lyssnar! love::love:

Ne herregud fortsätt rida barbacka med gott samvete!:idea:

P.s Jätte fin pålle du har!:love:

tack för alla era underbara svar :)

red dressyr med hammond i helgen så det kommer snart några dressyr bilder (barbacka) dock är dom inte så bra men ni ska få se att han faktiskt kan gå fint :)

När jag var liten visste jag knappt hur en sadel såg ut:eek: Red barbacka från att jag var 5 år till 12 år. Sen tvingade de mig att börja rida med sadel, när jag började träna mer på alvar. Var med på hubertus och tävlade terränghoppning när jag var liten utan sadel, men då red man ju som en liten indian :rofl: och folk tyckte det var häftigt när de där små vilda ungarna från Köhl kom till tävlingarna :D Tänk om man hade samma balans idag som då. Minns aldrig att ngn av ponnierna var sjuka. De var även oskodda då ;)

Om du rider klumpigt och skumpigt och ofta barbacka på en omusklad häst, som rids i fel form är det säkert inte så bra. Men är alternativet att göra samma sak i en opassande sadel så är väl valet klart.
Att hon har mage att bara säga så utan att motivera. Hota och hålla på...Det finns så många sköna människor....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama