Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Asså så länge som inte ryttare sitter och skumpar på ryggen så är det nog rätt behagligt för hästen att slippa sadeln ibland.

Nu fick jag det här mejlet av tjejen:

"Jag är äldre än dig och jag har pratat med andra om ditt beteende och
det är inte acceptabelt.
Din häst tar skada i längden och det kallas för "långsamt djurplågeri".."

:confused::confused::(:(:(:cry::cry:

Här verkar "äldst vet bäst regeln gälla"!:rofl:
Du kan ju alltid fråga om vilka "de andra är" och vad dom kan basera denna fakta om din ridning på!
Dessutom så om denna personen nu tror att ju äldre man är dessto mer vet man och ju mognare är man, hälsa att man skall prata med personen i fråga och inte sitta och hota igenom mail! Diskutera istället för att göra personliga påhopp! Patetiskt!

Fortsätt att rida barbacka, din häst hade vart halt för längesedan om den nu hade tagit skada av det..!

Instämmer med övriga om att detta är rena dumheterna! Du kan ju hänvisa henne till den här tråden på Buke och höra vad hon säger! :devil: :angel:

Rid du barbacka i lugn och ro, Kicki :)

Jag tror att om du är STOR och pållen liten och omusklad kanske det inte är såå bra i längden.

Jag är snart 16 år och är ca 163cm lång, väger runt 52kg, min häst är en arab på ca 155-160cm. och han är riktigt fint musklad (se bild under)

12153453.jpg

och så här ser det ut när jag rider på honom:

10049795.jpg

Så jag tror faktiskt inte han tar skada på det, men jag vart oerhört sårad när hon kallade mej djurplåge och tänkte anmäla mej etc.

Asså så länge som inte ryttare sitter och skumpar på ryggen så är det nog rätt behagligt för hästen att slippa sadeln ibland.

min häst har en trav som känns som tölt så man blir inte skumpig iaf :)

ibland kan övergången mellan traven och galoppen vara lite skumpig, men det händer oftare när jag har sadel på honom.

så när jag rider honom utan sadel sitter jag mer stilla än vad jag gör med sadeln :bump:

Min förra häst var väldigt klänslig i ryggen och reagerade på det punkttryck som blir när man rider barbacka, men jobbade precis som din bättre utan sadel nr han vant sig vid min vikt (jag är inte för tung men han behövde trycket fördelat på en större uta för att vara helt bekväm), så jag red barbacka kanske en gång i månaden ändå, men inte oftare. Min nuvarande reagear inte alls på punktrycket så jag rider barbacka en hel del, och tycker det är jättebra för både mig och hästen.

Så länge hästen inte visar att det du gör är obehagligt tycker jag det är bara att skita i den där människan.

Oj, då borde jag också vara djurplågare eftersom jag red in min ponny barbacka :angel:

Men som många säger - bättre barbacka än en illa passande sadel!

Jadu, det där har jag också fått höra EX antal gånger, då jag tycker det är bekvämare utan sadel, när hästen inte är så het vill säja.

Nu när jag rider grannens har jag sadel när jag är ute tillsammans med hingsten, just för att lättare kunna parera om hingsten gör utfall. Vilket han sällan gör.

annars är det bekvämare att rida utan, hon har liksom "sittlimpor" och ett riktigt bra läge, där bogen slutar och magen börjar är det som en kurva inåt, där ligger skänkeln så fint :d Man sitter som i en fåtölj. Dessutom har hon bra gångarter, så det gör bekvämlighetsfaktorn bara större. Plus att jag får ont i sittbenen av den gamla militärsadeln :o :D

Men jag har nog min egna uppfattning om att det är bättre barbacka än dålig sadel, hästen är ju faktiskt inte avla efter sadeln, och förr i världen när det inte fanns sadlar eller sadel var en lyx, dog hästarna snabbare då än nu? Näpp, för brandklipparen blev minsann 40 bast han!
Nuförtiden tas hästar bort pga förslitningar i ben och rygg, hältor som inte vill försvinna och liknande. visserligen är väl synsättet lite annat idag och man värnar mer om hästens bästa. Men ändå!

Jag är snart 16 år och är ca 163cm lång, väger runt 52kg, min häst är en arab på ca 155-160cm. och han är riktigt fint musklad (se bild under)

12153453.jpg

10049795.jpg

Så jag tror faktiskt inte han tar skada på det, men jag vart oerhört sårad när hon kallade mej djurplåge och tänkte anmäla mej etc.

Gud va härligt att du också har en arab mycket vacker har en liknande...:D
Började nästan skratta när jag hörde att man inte ska rida barbacka... hon tror nog hon är något... fortsätt du jag rider ibland barbacka på min mycket bättre än med sadel.. kommer mer in i henne och sadlar sitter inte specielt bra på hennes "arab rygg" som jag säger... hihi lycka till med din pålle och håller tummarna för dig att snart få en westensadel tycker dom är så fina:D:D

//Sara:p

12153453.jpg

10049795.jpg

:love::love::love: Ge mig din häst!! Han är så assnygg!!:love:

Och nej det är nog inga problem alls för dig att rida barbacka, så länge du sitter bra och inte stör hästen så funkar det lika bra som sadeln. Skit i idioten som påstår annat, det måste vara något allvarligt fel på henne.

vilken konstigt aggresiv människa som inte har något annat att bry sig om...

ja, om det är djurplågeri, var går gränsen? man skulle kunna säga att det är djurplågeri att inte kunna rida sin häst i rätt form, därför att det sliter mer, eller att hoppa höga hinder, eller att bedriva ridskoleverksamhet eller att ha galopphästar...

jag vet inte om sadel är bättre eller sämre rakt av, det beror nog på olika ryggar och ryttare och hur hästen andvänds.

men t ex de nordamerikanska indianerna har alltid ridit barbacka, är det djurplågeri?

Vill du göra barbackaridningen bättre (för hästen) så köp en tryckfördelande pad som har till bomlösa sadlar (en Skitopad t.ex.) och sätt fast den med en täckesgjord.

Precis så har jag gjort fast jag har satt fast padden med en barbackagjord. Det funkar jättebra! Inte bara för hästen dock. Jag sitter också bekvämt och bra på padden. Håller ögonen öppna nu efter rea på fårskinnsfällar (typ IKEA). Min tanke är att det kommer att vara jätteskönt att lägga en fäll ovanpå padden när hösten och vintern kommer...:D

Min veterinär tillät mig att ENDAST rida barbacka när min häst var konvalecent, just för att sadeln inte skulle "störa" ryggen.

Be tjejen förklara VARFÖR det skulle vara skadligt, troligen kan hon inte motivera sig alls.
Strunta i henne, du är ingen djurplågare!

det sa min vätrinär också att det var mkt bätre att rida utan sadel änn med. Jag rider mina hästar barbaka jätte mkt för at det är bekvämare för dem att ha bara mig på rigen som kan ändra bredhet istället för en sadel så sitter fast på breden.
Så det är bara bra att rida barbacka..:rofl:

Jag har just läst igenom denna tråd. Jag var tvungen att öppnaden då ja själv oxå rider barbacka ibland (dock bara skritt för hon e så spetsig).
Förstår inte riktigt hur denna tant (?) kan säga att du plågar din häst o att hon vill anmäla dig. De ända jag skulle kunna komma fram till var kanske att hon tror att det skaver o bränner på hästens rygg vid för mycket barbackaridning. Det har jag då aldrig själv hört talas om eller sett så de tvivlar jag ju på kan vara anledningen.

Jag är nyfiken på om du har frågat henne om hon kan mer konkret svara på att de e djurplågeri! Eller om hon bara ville ha nåt att hacka på....?

Fördelar med barbacka:

*Som ryttare måste man sitta mitt över hästen (annars ramlar man av). Man tränar sin sits och balans vilket hästen mår bra av på längre sikt

* hästen hindras inte i rörelsen av utrustningen, får inget skav eller tryck

* ryttaren får bättre känsla för hur hästen rör sig. Hästen får bättre känsla för vad ryttaren vill. Utvecklar kommunikationen.

Fördelar med sadel:

* Trycket fördelas ut på en större yta, punkttryck undviks (om sadeln passar hästen, annars kan det bli mera punkttryck)

* Ryttaren sitter stadigare, ritten blir säkrare

* Ryttaren orkar rida lätt eller stå i lätt sits vilket avlastar ryggen i backar och snabbare gångarter

Världen är inte svart eller vit, hästar och ryttare är olika och det som passar en kanske inte passar alla. Eftersom all ridning belastar på ett eller annat sätt tycker jag att det är bra att variera.

Hej!
Jag har köpt en ny måttbeställd sadel nyss till min häst och den passar inte!!! Veterinären har tittat på min häst ett flertal ggr, hon är för övrigt chockad att företaget inte tar tillbaka sadeln. Nu har hästen vilat i 4 veckor och jag får börja rida igen- men barbacka för att det får absoulut inte vara en sadel nu som klämmer det minsta på honom. Han trivs jättebra. Det man ska tänka på är det att man ska ha, om hästen är ovan, en tillvänjningsperiod, ex rida i början varannan dag så att hästen vänjer sig vid dina sittben, det beror också lite på hur dina sittben är eller känns för hästen. Är du mager så känns säkert dina sittben mer för hästen än om du har lite egetfläsk på rumpan. du kan ju också lägga på en voilock, fårskinn eller liknande för att fördela ut trycket från dina sittben.
jag rider även för en tränare från tyskland, som har den hösta utbildningen därifrån. Hon tyckte detta var jättebra. Hellre barbacka än en sadel som inte ligger bra. Hör av dig vi vill veta hur det går för dig.

trist att människor ska klaga på andra.. bottnar oftast i avundsjuka... ja tycker du ska rida din häst barbacka så mycket som d bara kan, sitter ju bra på honom och jag tycker inte han ser störd ut av att inte ha sadel... red min isis utan sadel pga henes sadeltvång och vi hade ALDRIG några problem med att bygga muskler eller ryggont! red även min arab väldigt mycket utan sadel då vi gillade det mycket bättre!
va att d kan rida din häst på detta viset, inte alla som kan ta sin häst och bara ta på träns och ut o rida, (och galoppera!)
ha en bra sommar

önskar jessa som rider alla sina hästar och ponnyer barbacka minst en gång i veckan!

trist att människor ska klaga på andra.. bottnar oftast i avundsjuka... ja tycker du ska rida din häst barbacka så mycket som d bara kan, sitter ju bra på honom och jag tycker inte han ser störd ut av att inte ha sadel... red min isis utan sadel pga henes sadeltvång och vi hade ALDRIG några problem med att bygga muskler eller ryggont! red även min arab väldigt mycket utan sadel då vi gillade det mycket bättre!
va att d kan rida din häst på detta viset, inte alla som kan ta sin häst och bara ta på träns och ut o rida, (och galoppera!)
ha en bra sommar

önskar jessa som rider alla sina hästar och ponnyer barbacka minst en gång i veckan!

tack för ditt vackra svar <3 <3

känner mej mycket starkare och gladare nu :bow::bow::bump::bump::bow::bow::bump::bump::bow::bow::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama