Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Tycker åxå det låter väldigt konstigt, jag lärde mig rida barbacka när jag var liten på min shettis och red alltid barbacka sen dess och hon har inte varit sjuk eller haft ont i ryggen en dag! Även nu rider jag barbacka då coh då och jag fattar inte varför det skulle vara skadligt mer än att en sadel och padd är mer stötdämapnde. Men vad fanken, indianerna hade väl knappast inga sadlar när dom red, eller något annat naturfolk??? :o

Det finns många hästar som trivs jätte bra med att ridas barbacka. Sen finnsd et dom så inte uppskattar det. Dina verkar ju uppskatta och gillar att du rider dom barbacka. Min stutsar bara om jag galopperar, blir många bockserier då. haha:bump:.

Sen så tycker jag att många hästar jobbar bättre utan sadel. Man känner hästen på ett annat sätt och det känns som man sitter ihop.

Saxar ur ditt inlägg (som jag tycker var vettigt)

.
Fördelar med sadel:
* Ryttaren orkar rida lätt eller stå i lätt sits vilket avlastar ryggen i backar och snabbare gångarter

Men jag måste bara tillägga att det går ju bra att rida lätt och stå i lätt sits även när man rider barbacka...

*kl*

Tjejen som anklagade TS för djurplågeri har skrivit en ny tråd på hippson.se.. *suck*

*nyfiken* Har inte varit inne på hippson.se, så jag vill gärna hör villka argument hon har för att barbacka ridning skulle var djurplågeri! Någon kan kanske kopiera över det hon skriver så vi kan disskutera det!!!

"Jag kikade in på ens hemsida på PixBox.se och fick se en som hade en liten arabhäst som hon red barbacka på, på varenda bild. Jag skrev på skoj och frågade varför hon aldrig red med sadel och vet ni vad jag fick till svars?

Jag har inte råd att köpa en sadel för hovslagaren och allt kostar så himla mycket. Min häst har jättestark och fin rygg med så han tar verkligen inte skada. Arabhästar är väldigt viktbärande!

Jag blev vansinnig och svarade henne att för det första så bör hon inte ha häst om hon inte har råd att ha det. För det andra så skadar hon visst sin häst, för hon sitter direkt på hästens ryggrad och vikten fördelas ojämt. Arabhästar är inte speciellt viktbärande. Inte mer än andra i alla fall.

Jag blir så arg. Kan man anmäla henne?"

"Jag kan inte förstå att ni faktiskt tycker att detta är okej.

Hästen är vad jag har förstått, en unghäst.

Det är inte bara det här med sadeln som jag blir upprörd över. Hon skriver att hon ibland inte ens har råd med hovslagaren. Hästen får ju därför lida. Det är ingen rättighet att ha häst. Ska man ha en så måste man ha råd, annars far hästen illa.

Hästen busrids på varenda bild jag ser. Den går långt ifrån iform med öronen bakåt, sänkt rygg och huvudet bland molnen.

Det finns en anledning till att man använder sadel. Hon underlättar ALDRIG hästen, genom att befria sin vikt ifrån dess rygg, genom att rida lätt eller stå i lätt sits. Det är illa och hästen far dåligt av det."

Hm, nu har hon ändrat historian också? Orkar inte titta tillbaka i tråden, men påstod hon inte att 'Hammond' inte hade råd att köpa sadel eftersom hon skott hästen?
Eller är jag helt fel ute?

*KL*

Hammond:

Det är absolut inte djurplågeri att rida barbacka.
Jag har sett dina bilder på Pixbox, och jag kan säga till ALLA här i tråden att det inte finns en endaste liten gnutta med djurplågeri på bilderna (barbacka i galopp, tänk efter, hur lätt är det att få hästen att gå i form. ) Och Hammond, hur tusan kan du ha sådan balans :eek: Jag bilr ssååååå avundsjuk när jag ser dina bilder.

Och Pållen är ju Fruktansvart söt :love::love:

Fortsätt som du gör och låtr inte den där hjärnskadade tjejen trycka ner dig :D

Lycka till med Westernsadeln :D :banana:

Låter helt otroligt att det skulle vara djurplågeri att inte ha någon sadel!!!

Rider gärna min häst barbacka (när jag inte är för bekväm vill säga)eftersom inga sadlar ligger 100%-igt bra oavsätt hur många sadelprovare jag har tagit ut. Det måste vara mycket bättre för hästen att bli riden barbacka tills du hittat en sadel som passar och du har råd att köpa (hällre det än att du köper nått billigt skit som inte ligger bra på hästen!!! Det kallar jag djurplågeri!!!).

Fridoliin: Visst går det att rida en häst på tygel barbacka även i galopp, om inte annat går min mycket stadigt på tygel både på banan och ute i "barbacka galopp ;). Men det är inte det viktiga. Det viktiga är att det knappast kan räknas som djurplågeri att inte rida hästen på tygel i galopp. Tvärrt om tycker jag personligen att hästen ser nöjd ut med tillvaron på kortet och om det nu är den unghäst tycker jag att det är bra att hon inte har för brottom och tvingar ihop hästen (missuppfatta mig inte... självklart ska man sträva efter att ha hästen i form, men rider man ut på en unhäst, och dessutom barbacka, är det nog inte många som skulle klara det!!!):bump:

Jag säger som alla andra! Klart du kan rida barbacka!! Hästen ser inte ut att lida på bilderna precis... Däremot skulle jag vilja tipsa dig om att när du sadlar, lägg sadeln längre bak! Den ser ut att ligga väl långt fram på flera bilder. Det är ett fel som mååånga gör..

Fina hästar du har!! :banana:

*kl*

Tjejen som anklagade TS för djurplågeri har skrivit en ny tråd på hippson.se.. *suck*

Men vad har hon för problem! :confused: Det är fruktansvärt att hon ska kunna ha möjlighet att smutskasta någon på detta vis! Det är ju rena rama mobbingen som hon håller på med.

Är det inte någon som är medlem på hippson som kan gå in och bemöta hennes dumheter!? Har god lust att bli medlem och göra det själv för jag tycker uppriktigt synd Hammond som blir utsatt för rent förtal av någon som enligt mig har en skruv lös! :mad:

Kicki, som nu känner sig riktigt :devil: :mad:

Jag tycker inte alls att det är djurplågeri att rida barbacka! Tvärtom, jag tycker det faktiskt är ganska nyttigt, i alla fall för ryttaren som tränar sin balans.

Kan ingen länka till tråden på hippson?

skit i henne
jag rider min häst jätte ofta barbacka och det går så bra så
jag håller med dom som har skrivit bättre barbacka än med en sadel om inte passar

Stå på dej:bump:

jag kan inte se hennes tråd...

vad har den för rubrik ?
så kan jag söka på den

12153453.jpg

och så här ser det ut när jag rider på honom:

10049795.jpg

Ser fint ut tycker jag. Oroa dig inte...

Jag red nästan bara barbacka ett tag eftersom sadeln vi hade inte satt bra alls. Dessutom red vi in tösen barbacka med! Nu har vi köpt en ny sadel som sitter så bra som det kan göra. Men ändå. Hästen är inte gjord för att ha massa skit på sig (visserligen inte människa heller. Men hellre en människa utan sadel då:p ) Min ridinstruktör har till och med sagt att det är bäst att rida barbacka för att man kommer närmre och slipper ge övertydliga hjälper. Jätte trevligt att rida i bara repgrimma med :D bör testas ;)

Vi är då många djurplågare om barbacka är plågeri.. Jag red in min häst barbacka..
Rider ofta barbacka nu oxå.. Har jag alltid gjort med alla mina hästar jag haft/lånat och hjälpt till med..
Man får bästa kontakten med hästen då.

Och så länge inte en veterinär talar om hur extremt skadligt det är och visar mej en vetenskaplig undersökning som styrker det, så kommer jag fortsätta med det i all framtid.. Ser bara fördelar med barbacka personligen.

Och de flesta av mina vänner är oxå djurplågare som rider med mej på sina hästar utan sadel.. I allagångarter i alla väder.

FYY på oss alla..:smirk:

Guud så underbart det ser ut han har ju kanonfina muskler o rör sig ju helt obesvärat fortsätt du bara,jag blir avis för jag har inte sådan balans att jag kan rida barbacka på en pigg arab,nog kan jag göra det på en gammal islänning eller ponny*ler*men inte så som du :)det ser bra ut //lycka till:banana:

Fridoliin: Visst går det att rida en häst på tygel barbacka även i galopp

Jo, ja, självklart :) Det kom ut lite fel, men asså , hmm...hur ska jag förklara, hon "gasar" ju med flit kan man säga. (Åhh det låter också konstigt..)
Men iaf, hon.. Äsch. Strunt samma...
Jag vet själv att man kan få en häst att gå på tygeln barbacka i galopp :)

Om hästen ej har musklad rygg och byggd på sånt vis (som tex många fullblod så fort ryggen är omusklad) att ryggraden sticker upp - DÅ tycker jag att barbackaridning är OLÄMPLIGT för då trycker man direkt på kotorna = inte bra. Dessutom är det oerhört obekvämt för ryttaren.

Men är hästen välmusklad och/eller rund över ryggen (ryggraden sticker EJ upp) så borde barbackaridning inte vara ngn fara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama