Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

jag har minsann hoppat 50 cm barbacka på en shettis och hon tog ingen skada av det däremot rek jag det inte eftersom man lätt dunsar ner i ryggen i landningen. jag hoppade min D-ponny i skogen också men det var typ som ett större galoppsprång det lilla 30 hindret. jag har också jättefin balans (sorry) så jag dunsar inte i ryggen på min ponny däremot använder jag hellre sadeln eftersom han har en hög manke som sticker upp :smirk: så den gör också att man inte frivilligt sitter ovanpå den men bakom den är den "mjukt" och mysigt. jag rider inte så ofta barbacka eftersom jag inte har riktig koll på skänklarna i traven utan sadel så jag kan inte riktigt få honom att jobba ordentligt men som omväxling nån gång är det inte fel absolut inte.

puckad tjej bry dej inte. och hästen såg ju lycklig ut och det är huvudsaken. och snyggaste häst jag nånsin sett (efter min då) :banana:

hejj alla:)
Hammond vilken fin häst du har:d
Jag tycker om att rida barbacka det är himla mysigt. Plus bra träning.

Så ta ingen skit, rid på:cool:

va dt typ detta som hon skrev?

Jag kikade in på ens hemsida på PixBox.se och fick se en som hade en liten arabhäst som hon red barbacka på, på varenda bild. Jag skrev på skoj och frågade varför hon aldrig red med sadel och vet ni vad jag fick till svars?

Jag har inte råd att köpa en sadel för hovslagaren och allt kostar så himla mycket. Min häst har jättestark och fin rygg med så han tar verkligen inte skada. Arabhästar är väldigt viktbärande!

Jag blev vansinnig och svarade henne att för det första så bör hon inte ha häst om hon inte har råd att ha det. För det andra så skadar hon visst sin häst, för hon sitter direkt på hästens ryggrad och vikten fördelas ojämt. Arabhästar är inte speciellt viktbärande. Inte mer än andra i alla fall.

Jag blir så arg. Kan man anmäla henne?

Äh, rid barbacka om du vill, inte tusan är det djurplågeri.

Jag var ute och red barbacka senast igår, och vi hade en massa bus, skutt och hopp för oss. Barbacka är bra, för då får man bra balans och fixar såna där rörelser som hästen kan få för sig ibland ;) :D

Har den tjejen inget bättre för sig än att anmäla andra männiuskor för att hennes filiosofi inte överrensstämmer med andras??

SKärmmande..

Rid du barbacka, jag är avundsjuk på er som kna. mitt kallblod blir så till sig i trasorna att han börjar bocka av glädje. Heölt omöjligt att sitta kvar på honom. :crazy:

Någon har uppenbarligen missat att tala om för min medryttarpålle att det är skadligt med barbackaridning. Hans sadel behöver stoppas om och det är smått omöjligt att få tag i en duktig sadelmakare såhär under semestertider, så jag har ridit barbacka i ett par månader, och så mjuk och fräsch och liksidig som har är nu har han aldrig varit förut. Hovis blev chockad över hur mycket muskler han hade satt sedan hon såg honom senast.

Så för sjutton, fortsätt rida barbacka på din fina, glada och välmusklade pålle och skit i vad internettrollen grymtar om. De är bara avundsjuka.

det är nästan bätre för hästen att du rider barbacka det är skönare för han/hon fortset rid barbacka om du vil och tycker det är kul

Lycka till:banana::rofl:

Men hallå!!!Det var absolut det dummaste jag har hört på myckrt länge!!!! Vad precis e det som skulle vara skadligt för hästen med att rida barbacka???
Jobbar som veterinärsbiträde och ringde jyst med min chef för att berätta,summan av kardemumman: Rid barbacka du bara!!!!:rofl:
Tänk då tex på de "stackars" indianhästarna som alltid blev ridna barbacka....Mådde de dåligt?? Knappast!!!
Hon ska knipa igen om djurplågeri för om vi ska se det ur den synvinkeln så e ju sadeln inte något hästen e född med,utan nåt som höjer bekvämheten för ryttaren!!!!! Dessutom kan man bli stämd för elakt förtal och för att fara med osanning!:devil:

Strunta i henne å rid hur du vill!!!:bump: Kram!!

:bump:Hallo! varför tycker hon att det är djurplågeri att ridabarbacka?
Nej du det är inte plågeri.Men där imot så är det många som har sadlar som är skeva i bommen o sadlar som är för trånga.DET är djurplågeri.Måniskan är bara avensjuk på dig för att du klarar av den ridningen.Ha de.

Jag har också ridit mycket barbacka i min dag. Mest när jag var yngre, men det händer även nu. Då (när jag var "liten", typ 13-25 år) red jag ett bredryggat, stabilt sto som ännu under våra numera 22 år tillsammans ALDRIG bockat under ryttare. Numera rider jag mest hennes son, som är en hingst, dessutom rund och go' och hal ... Känns lite som att rida en säl när jag rider honom barbacka, och eftersom han är hingst vill jag INTE ramla av. Därför rider jag nu med sadel för det mesta.

Jag har också hört att det ska vara skadligt för hästen att ridas för mycket barbacka, men har lite svårt att få ihop resonemanget kring det. Om hästen har bra ryggmuskler (har den inte det vill man väl knappast rida barbacka?) så belastar man ju dem och inte ryggraden. Visst, med sadel kan man stå i lätt sits, men vänta ... Då har jag ju tyngden i stigbyglarna, som sitter i stiglädren, som sitter fast i sadeln. Alltså borde ju sadeln belastas även då jag står i lätt sits med sadel? Vad missar jag? Är inte så bra på naturvetenskap (inklusive fysik!) så någon får gärna förklara detta för mig. När jag rider barbacka och t.ex. klättrar med hästen står jag f.ö. också i lätt sits, och då avlastas hästens rygg VERKLIGEN!

För övrigt känner jag till ett stort haflingerstuteri i Tyskland, med närmare hundra haflingerston som även används i ridlägerverksamhet. ALL ridning där sker barbacka! Och de har hållit på i över 30 år med denna verksamhet, fått utmärkelser och är godkänt av det tyska ridsportförbundet samt godkänd praktikplats för blivande hästskötare m.m. Jag har aldrig hört talas om att de skulle ha haft problem p.g.a. att hästarna rids barbacka. De har även bortemot 100 shetlandsponnyer och några dartmoor som också rids barbacka jämt.

Så här såg mitt sto ut när hon kom tillbaka efter att ha varit på detta stuteri för att betäckas:
Sindy20.jpg

När bilden togs var hon 20 år. Hon är idag 31 år och frisk och sund och har inte en tillstymmelse till svankrygg sin ålder till trots. Hon har aldrig varit halt eller haft ryggproblem, trots att jag red barbacka så gott som varje dag under mer än 10 års tid, och då inte bara lugna skogspromenader, utan även dressyr och hoppning. Att jag red så mycket barbacka berodde mest på att jag tyckte det var så mycket bekvämare än att rida med sadel. Med sadel hamnade jag jämt snett, men som någon påpekat tidigare i denna tråd, rider man barbacka MÅSTE man sitta mitt över hästen!

Vill ni förresten se en läcker barbackabild, gå till denna sida: http://www.haflingerhorses.com/. Bilden längst till vänster, andra raden ... Vill också kunna rida så!! Finns f.ö. fler barbackabilder på den sidan.

Tillägg: Jag kan inte se TS bilder så jag kan inte yttra mig om hennes häst!

Senast ändrad:

Har inte läst igenom tråden men rent spontant så var min första tanke vad fjantigt det har blivit (eller kanske alltid varit?) att kalla allt möjligt för djurplågeri. Bara för att något är "mindre bra" eller sliter behöver det absolut inte vara djurplågeri, inte heller för att det går emot dom metoder man själv kan tänka sig använda.

OM man nu skulle klassa något som dåligt så slår jag ett slag för illa passande sadlar istället.

Jag kan dock rekommendera att man lägger någon form av pad emellan om man rider mycket barbacka, det går att pussla ihop mycket billiga varianter (plansits på börjes - typ 50 spänn + täckesgjord ca 50 spänn + schabrak eller vojlock som man förmodligen redan har).
På ett sätt håller jag med om att har man inte råd att ha häst (med allt vad det innebär - nödvändig utrustning, eventuella akuta veterinärkostnader, rätt foder och rätt skötsel t ex avmaskning) då ska man inte skaffa häst. Men har man redan en häst och situationen förändras t ex att man blir arbetslös, då kan man ju inte begära att denne ska sälja hästen pang bom, då gör man ju allt som går för att behålla den in i det sista i förhoppning om att situationen ska ändra sig :p Dock måste man kunna avgöra när hästen faktiskt drabbas av det mer än vad som är rimligt, gissar att det är den sitsen många "djurplågare" hamnat i och sen inte vet när gränsen är nådd.
Och just sadel ser jag inte som en sån "måste"-grej, själv har jag massor med sadlar hemma och föredrar ändå ofta(st) att rida med barbackapad (som jag iofs också har två st av + en provisorisk). Täcken om hästen behöver det är exempel på en sån "måste"-grej, och såna kan man ju behöva köpa nya rätt ofta om man har otur så sånt får man ju räkna med.

Senast ändrad:

Menar du att sadeln uppfanns för att göra det mer bekvämt för hästen:rofl:

Inte för att göra det enklare för ryttare att sitta kvar...:idea:

Den fördelar trots allt ut trycket. Om en ryttare skumpar som satan så stöter det på större yta av ryggen än som två hammare på ryggraden :angel:
Dock kan det såklart ha varit för ryttarnas skull också.

du vet, om man har ordentliga lårmuskler så kan man rida lätt och stå i fältsits även när man rider barbacka. jag har ridit min häst nästan enbart barbacka i något år nu och han har aldrig fått ont eller visat tecken på obehag.

Rida lätt kanske man egentligen inte bör, det snedsliter ju lätt på hästen även när man inte rider barbacka. Dock kan man som du säger fördela ut trycket på låren. Jag brukar försöka att aldrig sitta "på rumpan" utan vrida in låren så mycket det går och fördela ut trycket över dom. I uppförsbackar lättar man på rumpan ännu mer fast mest genom att luta sig framåt, vill inte klämma med benen för mycket för det brukar kusarna inte gilla :p

Äh vad fjantigt. Det är djurplågeri att rida om hästen har ont, men det är det så många som har av sina illasittande sadlar också. Om inte din häst visar tecken på att det gör ont är det väl inget att snacka om. Rid på bara!

Äh vad fjantigt. Det är djurplågeri att rida om hästen har ont, men det är det så många som har av sina illasittande sadlar också. Om inte din häst visar tecken på att det gör ont är det väl inget att snacka om. Rid på bara!

Det behöver inte ens vara djurplågeri att rida hästen om den har ont, det beror på situation. En häst kan ju t ex ha ont "hela tiden" men älskar att få komma ut och röra på sig och mår bättre av rörelse, är det djurplågeri att rida den i skritt? Det är egentligen ganska få fall som faktiskt är djurplågeri, håller med om att en sån här sak mest är fjantig.

Polisanmäla? :rofl: :rofl: :rofl:
Att barbackaridning skulle vara djurplågeri är ju helgalet!! :mad: Vad skulle skada hästen? Att man nöter aningens på pälsen...? :d
Om man har en hygglig balans så blir det väl ingen större skillnad mot att ha sadel. Och till Contender angående uppvärmningsbiten: Man får väl helt enkelt skritta lite längre för att värma upp innan man börjar trava och sedan göra det i ett lugnt tempo.
Själv rider jag ofta barbacka i alla tempon, hoppar och rider dressyr. Man får mycket bättre balans och en annan säkerhet på hästen av att rida barbacka och min ponny verkar då inte ta någon skada av det. :D
Som avslutning skulle jag vilja säga att hur mycket skada en häst tar av att bli riden beror på hur och i vilken form den bär sin ryttare, och inte vad ryttaren ifråga har att sitta på... :banana:

Ja precis. Jag menade om hästen har ont av att man sitter på den. Ibland är ju lättare motion nödvändigt för att hjälpa läkning osv.

Oj, oj, oj. Vad trött man blir på människor som ska lägga sig i sådant som är självklart! :D Jag har inte hört talas om hästar som fått ont i ryggen av barbackaridning. Någon annan som gjort det? Jag har under tre år ridit en fjording typ grövre som har en otroligt skön "barbackaryggrad", han är väl inte speciellt vältränad utan är min skogs- och hoppkompis. Jag red barbacka på honom ganska mycket i början, dock blev det en ful ovana att alltid ta sadeln eftersom han är väldigt het. De ni! xD Jag ångrar faktiskt att jag inte red barbacka oftare, för det är väldigt roligt! Även om han är lite framtung så att sitsen varken förbättras eller försämras är det roligt att galoppera som galningar ute i skogen och hoppa de "hinder" som kommer ivägen, tillexempel mindre granar och stockar, utan sadel. Det kan låta dumt och idiotiskt, men det syns verkligen hur guldklimpen älskar det, jag kan ju inte hindra honom från att vara glad, DET vore djurplågeri.

Känner att detta blir väldigt långt, fastän jag inte har berättat allt. Min nuvarande häst är en känslig ponnyvalack som jag har haft i 2 månader och har äntligen hittat en perfekt sadel! :) Innan dess testade jag ett flertal sadlar utan speciell framgång. Hade velat rida barbacka istället, men eftersom jag inte känner honom så bra och han är väldigt pigg så ligger idén på is framöver. Jag längtar tills vi blir såpass balanserade tillsammans att jag kan dumpa sadeln ett par gånger i veckan!

Keep holding on, du är ingen djurplågare! :) :rofl:

/ inko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama