Sv: Barbacka - djurplågeri?
Jag har också ridit mycket barbacka i min dag. Mest när jag var yngre, men det händer även nu. Då (när jag var "liten", typ 13-25 år) red jag ett bredryggat, stabilt sto som ännu under våra numera 22 år tillsammans ALDRIG bockat under ryttare. Numera rider jag mest hennes son, som är en hingst, dessutom rund och go' och hal ... Känns lite som att rida en säl när jag rider honom barbacka, och eftersom han är hingst vill jag INTE ramla av. Därför rider jag nu med sadel för det mesta.
Jag har också hört att det ska vara skadligt för hästen att ridas för mycket barbacka, men har lite svårt att få ihop resonemanget kring det. Om hästen har bra ryggmuskler (har den inte det vill man väl knappast rida barbacka?) så belastar man ju dem och inte ryggraden. Visst, med sadel kan man stå i lätt sits, men vänta ... Då har jag ju tyngden i stigbyglarna, som sitter i stiglädren, som sitter fast i sadeln. Alltså borde ju sadeln belastas även då jag står i lätt sits med sadel? Vad missar jag? Är inte så bra på naturvetenskap (inklusive fysik!) så någon får gärna förklara detta för mig. När jag rider barbacka och t.ex. klättrar med hästen står jag f.ö. också i lätt sits, och då avlastas hästens rygg VERKLIGEN!
För övrigt känner jag till ett stort haflingerstuteri i Tyskland, med närmare hundra haflingerston som även används i ridlägerverksamhet. ALL ridning där sker barbacka! Och de har hållit på i över 30 år med denna verksamhet, fått utmärkelser och är godkänt av det tyska ridsportförbundet samt godkänd praktikplats för blivande hästskötare m.m. Jag har aldrig hört talas om att de skulle ha haft problem p.g.a. att hästarna rids barbacka. De har även bortemot 100 shetlandsponnyer och några dartmoor som också rids barbacka jämt.
Så här såg mitt sto ut när hon kom tillbaka efter att ha varit på detta stuteri för att betäckas:
När bilden togs var hon 20 år. Hon är idag 31 år och frisk och sund och har inte en tillstymmelse till svankrygg sin ålder till trots. Hon har aldrig varit halt eller haft ryggproblem, trots att jag red barbacka så gott som varje dag under mer än 10 års tid, och då inte bara lugna skogspromenader, utan även dressyr och hoppning. Att jag red så mycket barbacka berodde mest på att jag tyckte det var så mycket bekvämare än att rida med sadel. Med sadel hamnade jag jämt snett, men som någon påpekat tidigare i denna tråd, rider man barbacka MÅSTE man sitta mitt över hästen!
Vill ni förresten se en läcker barbackabild, gå till denna sida:
http://www.haflingerhorses.com/. Bilden längst till vänster, andra raden ... Vill också kunna rida så!! Finns f.ö. fler barbackabilder på den sidan.
Tillägg: Jag kan inte se TS bilder så jag kan inte yttra mig om hennes häst!