Barbacka - djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barbacka - djurplågeri?

Kl

:rofl: Djurplågeri?

Kan säga att alla western-, hopp- och allroundsadlar förstör min sits HELT. Så fort jag hoppar upp barbacka får jag komplimanger för hur jag sitter, för jag blir spikrak i ryggen och får faktiskt trepunktssits. Dessutom sitter man ganska stadigt (har inte tränat min balans på ett tag så jag sitter ju inte kvar efter tjugo bocksprång i rad, men det tränar vi på!)

Inte bättre att träna hästen att inte bocka? :confused:

HAHAHAA!Om det skulle vara djurplågeri eller skadligt för hästen så skulle min häst inte må så bra vid dethä laget!:crazy:
Jag är en riktig skogsmulle/slapp/skönridare, ÄÄÄÄLLSKAR att rida barbacka!:love: Hata sadel!:devil:

Nu fick jag det här mejlet av tjejen:

"Jag är äldre än dig och jag har pratat med andra om ditt beteende och
det är inte acceptabelt.
Din häst tar skada i längden och det kallas för "långsamt djurplågeri".."

Hahahha...som om det är självklart att hon kan mer och har rätt bara för att hon är äldre än dig!?!?!
Jag skulle snarare säga att det är djurplågeri att ALDRIG rida barbacka. Våra små änglar till hästar har snare Rätt att få slippa sadel då och då:P
Barbacka ridning är bara bra träning både för en själv och hästen..:) MERA BARBACKA säger jag, finns det ngt underbarare??:)

Ja visst är det underbart....Jag har ridigt min häst i 1,5 år nu barbacka. Och hon har noll spänningar i ryggen och har fint utvecklade muskler:banana: kanske jag som haft tur men.. barbacka funkar för oss

Vilket skitsnack!! Den där "föken jag vet bäst" kan ju dra nåt gammalt över sig!!! Låt du henne sitta och skava i sina äckliga sadlar, och rid du barbacka så mycket du vill!!! Och hoppas att det stör henne till dödagar!!:devil:
Jag kan ju berätta att en tjej som är 88 kg tung rider omkring på en fet c-ponny på 138 cm barbacka och den hästan tar inte direkt skada av det. Den skulle nog iochförsig behöva gå ner i vikt, och tjejen söker en medryttare till ponnyn, men vetrinären sa att det var ok för henne att rida runt barback.
Så, väger du jättemycket och har en pytteliten häst? Nä, trodde inte det...;)
prussiluskan

Jag fick efter min hästs skada rida barbacka för att få upp musklerna. Det var veterinären som rekommenderade det, eller snarare sa att om jag skulle rida så fick det bli barbacka i början. De sista 3 månaderna mitt sto reds öht (dräktig) fick det också bli barbacka, sadeln passade inte längre eftersom hon hade blivit så rund över ryggen :crazy: Så då är jag nog också en sjuhelvetes djurplågare.. men allvarligt hon verkar inte veta vad hon pratar om. Inget att bry sig om!

hah! den tjejen måste ha en skruv lös någonstans bakom skallbenet..
De är väldigt ofta då de yngre vet bättre eftersom att hästvetenskapen helatiden utväcklas och man kommer på mer saker..

Om vi säger som så
1; du får en hovslagare som blev utbildad för 10 år sen och har tio år erfarenhet bakom sig
2; du får en hovslagare som är rätt nyligen utbildad.. ca 1-2 år erfarenhet bakom sig..

Vem väljer du?

Jag väljer Hovslagare Nr; 2 eftersom att teknik alltid går framåt med åren..

Stå på dig :)

Jag rider nästan bara barbacka nu, dels för att jag trivs bättre med det, dels för att jag har börjat få försämrad balans och för att hästen trivs med det. Hade min häst fått bestämma hade jag nog fått kasta allt vad sadel heter och bara ridit ut på mysiga skogsvägar och njutit, och det tycker hon även om jag tar ut människor som provar ut sadlarna åt mig. Sen finns det ju grejer som jämnar ut trycket som någon sa, men för mig har det inte varit ett alternativ hittills. Kanske senare, men eftersom att jag planerar att köpa en bomlös så njae. Inte nu.

Men stämmer det som hn säger, att du rider barbacka för att du inte har råd med sadel och inte heller råd med hovslagare???

Osmart inlägg.

Så det är alltid bättre med oerfarna hovslagare jämfört med erfarna?
Du tror inte att det är vanligast att de mer erfarna är bättre? Hovslageri är ett hantverk som kräver träning. Tror du att erfarenhet=outveckling??

Låter som en dålig ursäkt för att man är för snål för en duktig, erfaren hovslagare....:crazy:

Du tror inte att en erfaren hovslagare (och som är intresserad av sitt yrke) kan vidareutbilda sig under tiden då? Rent spontant väljer jag hellre en sådan hovslagare.

/V

hah! den tjejen måste ha en skruv lös någonstans bakom skallbenet..
De är väldigt ofta då de yngre vet bättre eftersom att hästvetenskapen helatiden utväcklas och man kommer på mer saker..

Om vi säger som så
1; du får en hovslagare som blev utbildad för 10 år sen och har tio år erfarenhet bakom sig
2; du får en hovslagare som är rätt nyligen utbildad.. ca 1-2 år erfarenhet bakom sig..

Vem väljer du?

Jag väljer Hovslagare Nr; 2 eftersom att teknik alltid går framåt med åren..

Stå på dig :)

Jag skulle helt klart välja nr 1 för hovslageri är inget man lär sig genom att sitta på skolbänken, förutom teorin. Det är ett yrke som kräver mycket praktisk erfarenhet. Dessutom handlar hovslageri inte om teknink. det är INDIVIDUELLT hantverk för alla hästar är olika.
Inte kan du heller rida perfekt Grand Prix dressyr bara för att du har tragglat igenom Kyras böcker;)

Jag kommer fortsätta rida barbacka då jag är så himmla van vid det.. hoppar barbacka 110 banor dessutom... klättar, rider lätt.. kan göra allt som jag kunde innan med sadel.. sen för att det ska bli lite mysigare för häst brukar jag rida med fårskinns padd och täckes gjord runt det.. lite för min skull med.. för när man sitter för länge barbacka bli hästen svettig under rumpan på den.. och till slut blir man ju helt dyngsur i röven..XD:rofl:

Tack för svaret. Många vill stödja samt det har kommit upp mycket infon och frågor på tråden. Klart intresse. Många som kollat på tråden också. Måste ju kännas bra för tråd skrivaren med.:):):)

Ingen orsak, bidrar bara med det lilla jag kan. ^__^
Finns massor av trådar om barbacka ridning, och en hel del info och synpunkter i dem också ;)

ja vad ska man säga?
tjejen du nämner verkar inte ha sina hästar i stallet om man säger så :p

fortsätt rid barbacka du!
om man vänder på steken så är sadeln mer skadlig för själva hästen ..tryck över lungorna hela tiden och ibland illapassande sadlar, som kan vara ännu skadligare.

sen förtalar hon även dig, säger att det är djurplågeri, vilket det överhuvudtaget inte alls är..
så jag undrar vem som äger rätten att anmäla vem?

nää..be henne dra åt fanders, rid på barbacka och be henne skaffa lite mer kunskap och lite mer referenser till saker och ting ;)

Senast ändrad:

håller med dig i d mesta utom att araben icke är viktbärande:araben är den starkaste och uthålligaste och tåligaste hästrasen som finnes.den är utrustad med en kort stark bärande rygg med färre kotor i ryggen än alla övriga hästraser vilket gör den av naturen starkare än övriga raser i sin rygg.(upplysningssyfte vad gäller den till synes så vackra och gracila ädla araben).mvh halvblodsägare/berit.

KL

Jag har en idé. Alla vi som gillar att rida barbacka (läs: vi djurplågare) kan väl lägga upp bilder här där vi visar hur vi plågar våra stackars pållar genom att skippa sadeln? Polisen kommer att bli nerringd av förbaskade djurrättsaktivister, varav fler poliser måste anställas för att klara av proteststormen vilket i sin tur leder till att fler människor får jobb ---> folk börjar spendera pengar igen ---> handeln ökar och företagen får nyanställa för att klara den ökade produktionen ---> ännu fler får jobb ---> socialen behöver inte betala ut lika mycket pengar i bidrag för arbetslösa ---> staten har råd att sänka skatterna ---> TS föräldrar får plötsligt mer pengar över och kan köpa den där sadeln till sist. Vad tror ni? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur