Bärandsröta/fång

NilaD

Trådstartare
Pratade häromdagen med en hovslagare och nämde då att jag har en häst som fått bärandsröta. Frågade vad hon hade att säga om det. Hon svarade att hästen troligen haft en släng av fång :eek:
Nu kan jag med ganska stor säkerhet säga att detta inte är fallet med min häst, men det vore iaf intressant att höra era erfarenheter och tanker kring detta. Tilläggas skall att hovslagaren ifråga inte sett hästen.

Sv: Bärandsröta/fång

skit snack ! Har inget med det att göra räcker med skitiga hagar och en liten sten som nött i bärranden. se till att en hovis fixar det.Går att gipsa och eller plasta.Kolla om hästen har tunn sula lycka till

Pratade häromdagen med en hovslagare och nämde då att jag har en häst som fått bärandsröta. Frågade vad hon hade att säga om det. Hon svarade att hästen troligen haft en släng av fång :eek:
Nu kan jag med ganska stor säkerhet säga att detta inte är fallet med min häst, men det vore iaf intressant att höra era erfarenheter och tanker kring detta. Tilläggas skall att hovslagaren ifråga inte sett hästen.
Har man inte sett hästen skall man nog va försiktig med orsak.
Däremot en häst som haft fång och har breddad lamellrand,den får lättare bärrandsröta pga av den bredade lamellranden och deformationen av hoven,samt att tarmfloran är i obalans.;)

Jag har uppfattat det som så att bärrandsröta, eller då white line deasese, uppkommer av att en viss bakterie och svamp får fäste.

Alltså, finns inte bakterien och svampen i den mark där man har sin häst, får man inte bärrandsröta.
Och som du säger, har hästen haft fång, med breddad och lite mer porös lamellrand, då kommer småkorn lättare upp och med det även bakterien, som är anaerob, alltså kräver syrefri miljö,och processen är igång.
Vore intressant att veta vad du har hört?

skit snack ! Har inget med det att göra räcker med skitiga hagar och en liten sten som nött i bärranden. se till att en hovis fixar det.Går att gipsa och eller plasta.Kolla om hästen har tunn sula lycka till

Fast plasta och sula in alla "skojiga" bakterier i bärranden kan ju inte vara så lämpligt?

Bärranden måste ju naturligtvis verkas upp först, så att allt dåligt försvinner.
I mitt fall räckte det med skoning som skydd. Men min hade inte så mycket.

Det där är ju också en intressant fråga som det tvistas om. Ska man sko eller inte? Många hävdar ju att hästen ska gå barfota så att det kommer till syre. Likadant med tjärdrev där finns både för och emot. Själv har jag valt att plocka av skorna en stund för att se hur det utvecklar sig.

Problemet blir väl att hålla "hålet" fritt från ny lera etc. I mitt fall fungerade det. Fast första 5 dagarna stod han inne, med jodopaxomslag. Sedan ut i ej lerig hage.

Denna pållen har dock gått på sandbana hela vintern pga. en envis mugginfektion så han har haft det så "torrt" som denna vinter medgett... Iaf. ingen lera.

Hur har det gått då? Är han o.k nu, och isåfall hur lång tid tog det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 405
Senast: manda
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka