Bara skor fram?

heidi maria

Trådstartare
Har funderat en del på detta med bara skor fram. Finns det inte risk för att hästen undviker att belasta bakbenen i olika grad om man rider på ojämnt underlag? Självklart är man ju uppmärksam och skor om man ser att hästen har problem, men kan det inte teoretiskt sett bli så att den flyttar fram sin tyngdpunkt?

Även om den inte är nämvärt öm kan ju skillnaden mellan med skor -utan skor ändå påverka. Vad har ni för tankar om detta?

Om hästen behöver skor fram, är det då inte lika bra att smälla på dem runt om? Hur ser ni på detta?

Sv: Bara skor fram?

Om hästen behöver skor fram, är det då inte lika bra att smälla på dem runt om?

Nej inte alls. Är hästen oöm bak behöver den ju inte skor. Och hästar blir ganska sällan öm bak som dom kan bli på fram.Kanske kan det bero på att större delen av hästens vikt vilar på fram.

Har funderat en del på detta med bara skor fram. Finns det inte risk för att hästen undviker att belasta bakbenen i olika grad om man rider på ojämnt underlag? Självklart är man ju uppmärksam och skor om man ser att hästen har problem, men kan det inte teoretiskt sett bli så att den flyttar fram sin tyngdpunkt?

Även om den inte är nämvärt öm kan ju skillnaden mellan med skor -utan skor ändå påverka. Vad har ni för tankar om detta?

Om hästen behöver skor fram, är det då inte lika bra att smälla på dem runt om? Hur ser ni på detta?

Hej, som jag har förstått det så sitter alla hästkrafter i bakbenen som är den drivande delen i en hästmotor. Att sedan hästar har en naturligt större vikt i framdelen gör väl bara att man ser den secundära åkomman där tidigare än den primära drivande utlösande faktorn. Smälla på skulle inte jag göra, däremot be min hovis om sitt kunskapsgivande råd och fysiologiskt utförande arbete för hästens välbefinnande.

jag har både skodda och oskodda hästar, men behöver hästen skos så blir den rundskodd. lätt att hästen lägger för mkt. vikt fram annars.

Min hovis och jag har pratat om detta. Han tycker inte att man bara ska sko fram eftersom hästen då enl kommer att avlasta eventuella ömma bakhovar genom att lägga mer vikt fram.

Har ett sto som sliter sina bakhovar snett men funkar bra barfota i övrigt. Vi har därför bestämt oss för att göra ett försök och bara sko henne bak. Enl ovanstående resonemang borde hästen om man endast skor bak lägga mer vikt bakåt om den ömmar fram, och det eftersträvar man ju åtminstone. Tycker att hon balanserar sig lite bättre nu men det beror nog snarast på att hon fått mer stöd på utsidan av hoven (slet ytter trakt mkt när hon gick barfota).

Samtidigt så har jag "gympadojor" endast fram på min vallack för det är där han har ömmat lite, bak går han obehindrat på de flesta underlag.

Hästarna på ridskolan hemma på landet var nästan alla bara skodda fram och de hade sällan problem med hältor.

Man ska nog hur som vara uppmärksam om man inte skor runt om.

Min hovis och jag har pratat om detta. Han tycker inte att man bara ska sko fram eftersom hästen då enl kommer att avlasta eventuella ömma bakhovar genom att lägga mer vikt fram.

Har ett sto som sliter sina bakhovar snett men funkar bra barfota i övrigt. Vi har därför bestämt oss för att göra ett försök och bara sko henne bak. Enl ovanstående resonemang borde hästen om man endast skor bak lägga mer vikt bakåt om den ömmar fram, och det eftersträvar man ju åtminstone. Tycker att hon balanserar sig lite bättre nu men det beror nog snarast på att hon fått mer stöd på utsidan av hoven (slet ytter trakt mkt när hon gick barfota).

Samtidigt så har jag "gympadojor" endast fram på min vallack för det är där han har ömmat lite, bak går han obehindrat på de flesta underlag.

Hästarna på ridskolan hemma på landet var nästan alla bara skodda fram och de hade sällan problem med hältor.

Man ska nog hur som vara uppmärksam om man inte skor runt om.

Okej. Ridskolehästar går ju oftast mest i ridhus och paddock, ganska mjukt och jämnt underlag. Kan tänka mig att många klarar att gå oskodda då. Ja lyhörd måste man ju vara oavsett hur hästen är skodd. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 721
Senast: Grazing
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka