Bantningstips...

ylvalill

Trådstartare
Tror säkert att jag har frågat detta förut men minnet är bra men kort...

Min häst (korsning hbl/arab) är rätt så fet efter en sommar på alltför bra bete och en påföljande vinter utan större motion pga konvalecens och avsaknad av passande sadel. Jag har nu äntligen fått tag på en sadel till honom och skall börja sätta igång honom på allvar men det kommer att ta lång tid att få igång honom så för att snabba på bantningen lite så måste jag göra något åt hans foderstat och det är alltså det jag behöver hjälp med. Pållen har väldigt lätt för att tappa muskler så jag är livrädd för att minska för mycket och är väldigt osäker på VAD jag skall minska på för att han skall tappa mage och fett och INTE musklerna över rygg och rumpa.

Den foderstat han står på idag är följande:

8 kg (oanalyserat) hö
1 kg lucern hack
1 kg Hippo Alfa

Vad är rimligt att minska ner på för att han ska gå ner i vikt (utan att tappa muskler)? Han är rätt så pigg som det är nu så det skulle ju inte skada om han fick liiite mindre energi också... :o
 
Sv: Bantningstips...

Det är väldigt svårt att ge något gott råd när jag inte vet vad hästen väger, hur mycket han kommer ridas,
vad lucern hacket innehåller och framför allt vad höet innehåller..
Om jag ska säga något alls så hade jag nog tagit bort hippo Alfa helt.
Sen hade jag gett mellan 1-1,5 kilo lucernpellets till 8 kg oanalyserat hö och hålla koll på hullet på hästen :smirk:
 
Sv: Bantningstips...

Men jag vill ju inte ha någon uträknad foderstat, det hade jag kunnat göra själv (om jag hade haft analyserat hö...). Det jag ville veta var vad som är lämpligast att dra ner på för att få hästen att gå ner i vikt. Det han får nu är ju uppenbarligen för mycket eftersom han är så tjock.

Att byta lusern hack mot lucern pellets är ju ingen vits eftersom det har precis samma värden och både jag och hästen föredrar helt klart stråformen före pellets. Att ersätta 1 kg hippo alfa med 0,5 kg lucern är ungefär som att bara dra ner ett halvkilo på alfan eftersom det inte är så stor skillnad i energi/protein innehåll på lucernet och alfan. Däremot blir det mindre vitaminer eftersom Hippon innehåller mer vitaminer/mineraler.

Men som jag tolkar det så menar du alltså att jag ska testa att dra ner ett halvkilo på Hippo Alfan, eller?

Nån som har nån annan idé?
 
Sv: Bantningstips...

Jag skulle minskat på Hippot. Oavsett vad du väljer att minska på kommer du minska energigivan, vilket minskar fettansättningen. Hur väl proteinbehovet täcks går det bara att spekulera i.
 
Sv: Bantningstips...

ylvalill skrev:
Men jag vill ju inte ha någon uträknad foderstat, det hade jag kunnat göra själv (om jag hade haft analyserat hö...). Det jag ville veta var vad som är lämpligast att dra ner på för att få hästen att gå ner i vikt.

Man kan bara GISSA och pröva om man inte har analyserat hö (och därmed uträknad fodertstat). Man kan aldrig veta annars...

På vilket sätt är hästen fet? Runt hela bålen eller bara BUKIG? Är den liksom bulligt fet med mkt fett på ryggen o rumpan också elelr har den mest bara en stor mage?
Det sistnämnda beror ofta på att den får för mycket energi i förhållande till protein. Det förstnämnda tror jag är tvärtom... elelr att den helt enkelt får för mkt av bådadera.

Det viktiga är att den har en BALANS mellan energi och protein och får lagom mkt av båda två. Och DET är omöjligt att veta utan analys!

Du skrev att den hade lätt att TAPPA MUSKLER? Då kanske det lutar åt att den får för lite protein och är mer BUKIG än riktigt tjockt? Eller?! Isåfall skulle jag ta bort alfan ELLER hacket (spelar inge roll vilken) och istället prova med SOJA som innehåller mindre i energi och massor med protein. Då får du ner ENERGIN och upp med proteinet. (Men börja försiktigt med sojan, om du gör det)

Jag har haft problem med min nordis förut att hon blir bukig och tappar muskler på ryggen på vinterhalvåret. Jag har inte riktigt förstått om hon är tjock eller inte... stor mage, men inget fett på ryggen...

Nu förstår jag! har analyserat höet i år och hästen är i prima form! :)
Höet innehöll bara 16 protein (hemskt lågt! inget ovanligt i år efter en dålig sommar) och 7.0 i MJ (okej värde).
Det innebär att hon skulle behöva äta ca 25kg hö :eek: för att få sitt PROTEIN behov (utan arbete!) tillgodosett men däremot skulle hon få extremt för mycket energi och därmed går ju inte det.

Hon ska ha max 75MJ och minst 420 i protein. Med 10kg hö blir det 70MJ (10*7.0mj) men bara 160 i proteinvärde. Det skulle innebära en bukig häst utan muskler på ryggen... :(
Jag får istället ge proteintillskott så att proteinvärdet kommer upp i minst 420 och nu har jag en fin häst! Perfekt hull. Har fina ryggmuskler och är JÄMNRUND istället för "päronformad" med hängmage.

Förstår du nu hur viktigt det kan vara med analyserat hö? Och hur omöjligt det annars kan vara att veta vad man ska dra ner på?

Mvh milly
 
Sv: Bantningstips...

På vilket sätt är hästen fet?

Han är visserligen rund om magen och kanske ser lite bukig ut men det har mer att göra med hur han är byggd. Att han är fet ser man på valkarna... Man får trycka in fingrarna i sidan på honom rätt så rejält för att överhuvudtaget känna att han har revben. Sen är det inte bara min bedömning att han är fet, även veterinären påpekade detta vid senaste klinikbesöket och jag är rätt så övertygad om att veterinärer kan se skillnad på en fet häst och en bukig häst. Dock är han inte särskilt fet över rygg och rumpa men det beror mycket på att han saknar muskler (vilket inte är speciellt konstigt efter 2,5 års konvalecens...) och därför inte är särskilt "bullig" där.

Då kanske det lutar åt att den får för lite protein och är mer BUKIG än riktigt tjockt? Eller?! Isåfall skulle jag ta bort alfan ELLER hacket (spelar inge roll vilken) och istället prova med SOJA

Nej, han är faktiskt fet och inte bukig pga proteinbrist. Dessutom tål han inte soja, har testat med det förut (ja, jag vande honom VÄLDIGT sakta med väldigt lite i taget och det funkade inte ändå).

Förstår du nu hur viktigt det kan vara med analyserat hö?

Diskussionen om hur viktigt det är med analyserat hö tar vi nån annan gång. :smirk: Jag har under alla år fram tills i år haft analyserat hö och räknat ut exakta foderstater så jag vet precis hur viktigt det är. Tyvärr hade jag inte möjlighet att fodra med analyserat hö i år och eftersom min häst äter hö från fyra olika höpartier och jag har ingen aning om hur mycket han äter av varje och har inte heller råd att analysera alla 4 höpartierna för att få ett "ungefärligt" värde på vad min häst kan tänkas få i sig...

Jag kan tillägga att min häst är finare i kroppen i år, även om han är lite fet, än vad han har varit nåt annat år då han har stått på "uträknad" foderstat detta trots oanalyserat hö...
 
Sv: Bantningstips...

Okej!

Det var bara ett försök från mig att hjälpa till :smirk: . Eftersom jag själv nyligen har upptäckt hur bra och viktigt det är med analys så är jag väldigt entusiastisk på det för tillfället ;) .

Om du inte tror att det är proteinbrist så ta bort någon av alfan eller lusern hacket och låt det va så (utan soja). Då minskar man ju både mj och protein och då borde ju hästen gå ner?
Det skulle jag göra.
 
Sv: Bantningstips...

Jag skulle prova att ta bort lucernet och behålla alfan. Alfa brukar fungera bra till vilket hö som helst som kompliment, bara att ändra lite på mängden.

Alfan har även mer mineraler, råfett och protein än lucernet. Så det är ett säkrare kort att köra på om man har oanalyserat och inte vill blanda in andra "lösa" mineraler. Eftersom han inte har ngn. rygg eller rumpa så KAN fettvalkarna även bero på protein/näringsbrist så därav skulle jag satsa på Alfan i första hand och sedan se åt vilket håll det går. Tycker även att de bygger mer rygg/rumpa av det än bara lucern.

MVH/
 
Sv: Bantningstips...

Lite åt det hållet har jag också varit i mina tankar, att det är bättre att ta bort lucernent än Alfan. Han har ju haft proteinbrist tidigare och han behöver en väldigt hög kvot för att må bra så det känns bättre att riskera att ge honom för mycket protein än för lite.

Jag tror inte att höet har några katastrofvärden direkt för om man tittar på de andra hästarna i stallet (som äter samma hö) så har de inte tappat nåt alls över vintern och de får enbart havre som komplement till höet, inget extra protein alls med andra ord.

Tror att jag testar att dra ner på lucernet nu först så får vi väl se hur det går.
 
Sv: Bantningstips...

Okej!

Det var bara ett försök från mig att hjälpa till . Eftersom jag själv nyligen har upptäckt hur bra och viktigt det är med analys så är jag väldigt entusiastisk på det för tillfället .

Ja jag förstår det. Ingen fara, jag vet hur det är när man får en "aha-upplevelse" och inser hur viktigt det faktiskt är med att hålla koll på vad pållen får i sig. :D Det är möjligt att jag var lite för hård i tonen när jag svarade på ditt inlägg men jag har haft lite diskussioner om detta tidigare här på buke och ville inte att denna tråd skulle bli en tråkig diskussion om huruvida man är kompetent nog att över huvudtaget ha häst om man inte analyserar sitt hö... :crazy: Jag vet ju att det är viktigt med analyser men det är ändå så att en analys är bara en början, sen måste man fodra med ögat i alla fall. Min hästs behov ligger t ex långt ifrån tabellvärdena så om jag bara hade utfodrat honom efter beräkningarna hade han sett ut som kom och hjälp i kroppen...
 
Sv: Bantningstips...

Att galoppera långa sträckor tar bort mycket av magen :smirk:
 
Sv: Bantningstips...

ojdå , läste inte riktigt allt.. Typiskt att det inte går att ta bort inlägg .


Sorry !
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 126
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 060
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 804
Senast: lewellyn
·
Western Nu är jag upprörd! Jag har slitit som ett djur hela året med att få ner min käre ponnyherre i vikt. Han är fjording/island och älskar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 252
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp