Bantings tips till hund

annie_cool

Trådstartare
Hej Våran hund våger ca:27 kg och det är mera en vad idealvikten ligger på 25 kg tror jag om jag inte minns rätt så nu behöver vi hjälp med att få ner honom i normal vikt igen alltså han måste gå ner 4 kg Har ni ska göra? Hna är mycket snäll busig ganska så lydig. Är 6 år en lagotto.

Alla tips är välkommna.

Sv: Bantings tips till hund

Det låter ovanligt stort för en Lagotto!?

Det är ingen större ras och hanarna brukar nog ligga kring 15-16kg (+ - några kg).

Vad får han för foder och motion?

Tycker också det låter enormt! Hur hög är han?
Hur mycket motioneras han? Går det att öka motionen? Vad får han för foder? Kastrerad?

/LL

Han torrfoder vet inte vad sorten heter men den är bra för hundar med käbbslig mage som då han har. Han får bnra med motion går långa promnader vilket han älskar. Han har slutat att dra visst om det är en löptik i närheten då kan han dra mycket. Men oftas så går han fint.Älskar att bada ska till läga att han INTE kastrerad .

Gillar han att apportera? Apportering i vatten ger riktigt bra motion med milt motstånd. Har du nån strand/sjökant i närheten kanske du kan gå med honom där så att han får pulsa vatten om han inte gillar att simma.
Cykling när han blivit lättare?

Han älskar att simma. Ska tilläga att han är ca: 27 cm tror jag. Hna är högre en en normal stor lagotto då hans pappa var en stor lagotto.

Alltså, 27 cm är ju ungefär högt som ett a4 papper.. Idealhöjden är ungefär 42-48 centimeter!
Så OM det ens är en Lagotto är den pytteliten, och dessutom med den vikten? Nej jag tror inte på det här, tyvärr.

Du har nog missuppfattat rasen.

Han är mycket hög för sin Ras. Vet ej hur hög han är . Men han väger för mycket han måste bantas. Annars blir han sjuk och sjuka hundar vill man inte ha.

Senast ändrad:

Om han är mycket hög för sin ras bör han vara kring det dubbla av det du skrev.

Ni bör åka med hunden till veterinär och rådgöra med veterinären om hur ni ska lägga upp foder och motion.

Ja han var till vetrinären förra måndagen och då sa de att han måste gå ner 4 kg vilket är mycket svårt för honom. Hna är en gotegrios älskar allt som han inte ska äta.

Nog för att jag hört talas om stora lagotto, men då har de varit ca 21 kg som mest.
25 kg är definitivt ingen idealvikt för en lagotto.
Har du en renrasig hund? Annars blir jag otroligt nyfiken vilken kennel han kommer ifrån.

Japp han är renrasig kommer fråmn en kennil i göteborg eller utanför göteborg minns inte vad den heter. Har haft honmom sen han var valp.

Det är ni som beslutar vad hunden ska äta, inte hunden. Så att säga att det är svårt att banta för att han älskar allt han inte ska äta är inte en ursäkt.
Ett foder rikt på fibrer ger mättnad och mer avföring, tex hos Specific CRD-1, Royal Canin Satiety Support eller Hill's R/D.
Finns säkerligen fler foder också, men de ovanstående finns hos veterinärer.

Tänk också på att öka motionen försiktigt. Simning är bra när det blir varmare i vattnet.

Dom magra sorterna av färskfoder brukar både mätta bra, är goda (för hunden) och bra för att hålla vikt på lättfödd hund. Bravo light eller Nordics liknande variant skulle jag välja framför light-torrfoder:)

Minska maten, öka motionen. Låt bli att ge godsaker, hunden ska inte ha av er mat etc. Vill ni träna funkar ofta torrfodret bra som belöning men tänk då på att dra av det från middagsmaten.

Okej tack för topsen som jag har fått. Men nu är det lite kris då attjo som han heter har svimmat idag . SDka till ultuna nån dag nä'r vet vi inte men han är hängig och nere det syns att han inet mår så bra.Det kan inte vara vikten som spökar .

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 955
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 835
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 276
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar