Band i svansen.

CK

Trådstartare
Att man sätter rött band i svansen på hästar som kan slå är ju känt.
Nu ska man sätta vita band i svansen på hingstar.

Då får jag en fundering...
Själv sätter jag rött band på min häst. Inte för att han slår så mycket, utan för att jag INTE vill att folk rider upp i baken på honom, så deras hästar trampar sönder hans bakben.

Kan man inte rekommendera att folk som VILL att andras hästar kommer jättenära sätter gröna band på hästarna? ;)

Sv: Band i svansen.

Haha, håller med! Jag sätter oxå rött band i svansen på min, för att slippa ha en häst som nosar henne i svansen eller rider 1 dm från henne när de rider om..
Det här med en hästlängds avstånd verkar många missat..!
Alla hästar kan ju faktiskt sparka, eller råka kicka!

Grönt band betyder att hästen är nybörjare. En vanlig syn i Storbritannien men tyvärr inte här i Sverige. När jag kommer ut på distansbanorna kommer jag att ha ett grönt band i mitt stos svans första säsongen, för att varna bakomvarande att hon är lite mer ovan än andra.

Det där med rött band tycker jag mig har blivit lite som en modegrej, många tjejer som vill ha det på sina hästar :) Så det verkar som om det har blivit lite mindre respekterat.

Men sen visst, om det är det som krävs för att man inte ska få en annans häst nos i baken på sin egen så är det ju så. Som Patzy menade också, det behöver ju inte vara en häst som brukar sparka för att det ska hända en olycka när man rider så nära.

Synd att det ska behöva vara så att man ska behöva sätta rött band i svansen för att undvika "rumptrampare".
Har tyvärr varit med om att min häst använts som stopp för att ryttaren inte kunnat stanna sin häst.
Min häst är stor och snäll så det har lyckligtvis gått bra. Men har nu märkt att han börjat att surna till när ekipage kommer för nära.

Det här med vit rosett på hingstar är ett förslag som jag lämnade in till DK i höstas, tycker det är toppen att DK anammade det!

Varför??? jo, för att många med er gör precis det fel ni gör nämligen sätter en röd rosett på en häst som ej behöver det! Snart rider ALLA omkring med rött i baken på hästarna och ja, då blir det så till slut så att det tappas respekt för det röda. Visst ALLA hästar kan sparka någon gång, men för det behövs ingen rosett, det vet väl alla som hanterar hästar, och att hålla avstånd till hästar man inte känner hör till vanligt ridvett. Pratar ni inte med de som är omkring er när ni rider?? Själv brukar jag fråga om det är ok att ligga nära, säga till om min häst blir irriterad för att någon är närgången eller hjälpa någon genom att låta dem ligga i svansen på oss.

Var nere i Frankrike och red deras unghäst final. Där har de ett helt annat sätt att lära sina hästar gå. Det var ett herrans liv emellanåt på att jag låg för långt bakom de andra i min hästägares grupp (låg då ca 1,5m bakom) alla hästarna skulle gå på led med mulen i svansen på hästen framför och fick INTE släppa kontakten, gångart spelade ingen roll. Jag red en stor, mycket snäll och välhanterad hingst. I Frankrike har de alltid vit rosett på hingstarna för att MAN SKA VETA ATT DET ÄR EN HINGST, sparka behöver de ju inte göra, men de kan få för sig att göra annat....! När vi skulle förbesiktiga hade min hästägare glömt den vita rosetten och jag som inte talar Franska och fransmännen inte talar något annat än franska hade "lite" problem med kommunikationen när jag helt plötsligt befann mig i en trång gång med sto framför, sto bakom och ett kommer upp vid sidan av. Den lugnaste hingst kan få lite känslor i det läget(ja, eller om det varit andra hingstar) Jag försökte på alla vis uppmärksamma de runt omkring på min belägenhet, men inte förrän min hingst blev väldigt stor och gav till ett rejält hingst vrål så fick vi lite utrymme. Min hästägare som kom rusandes med vit band fick lite skäll för att han missat det vita, hade vi haft det så hade de andra sett det och hållt lite avstånd. Det ena stoet blev dessutom s k i t förbannad på Bormane när han vrålade och började sparka omkring sig.
Har själv haft hingst och tävlat och det är inte alla ggr så roligt när folk inte respekterar det röda som jag hade på honom då han kunde sparka rejält, både bakåt och åt sidorna, visst de får skylla sig själva, men det var inte så roligt de ggr han faktiskt träffade ryttare/hästar, för det hände några ggr. Likaså så är det ett problem i vetg, när folk går för nära framdelen eller vid sidan av hingstarna, det är lätt att de slänger ut ett framben.Det är inte alltid bakdelen på en hingst som är "farlig". När man är ute med en hingst måste man ha koll på både sin egen häst och alla de som är runtomkring. Vet man om att den där hästen som ser så lugn och fin ut är en hingst, behöver man inte parkera sitt sto att beta gräs en halv meter ifrån honom. Därav vit band i svansen på våra hingstar, för ALLAS SÄKERHET!

Och ni som använder rött bara utifall att och för att andra inte ska rida upp i häcken på er, LÄGG AV MED DET och använd er av er talförmåga, säg till om ni tycker någon är för nära.

Jessica

Grönt band betyder att hästen är nybörjare. En vanlig syn i Storbritannien men tyvärr inte här i Sverige. När jag kommer ut på distansbanorna kommer jag att ha ett grönt band i mitt stos svans första säsongen, för att varna bakomvarande att hon är lite mer ovan än andra.

Toppen ide´med grönt på "nybörjare"
Vet hur det känns när ens 5-åring stelnar till och sen får panik och far ut i terrängen när ett gäng snabbare hästar kommer farande bakifrån och hur man själv känner sig när man är den som orsakat att någon annans häst blivit skrämd.
Ja har de man kommer ikapp grönt i svansen så har förhoppningsvis de som kommer bakom tid o vett att sakta ner någon sekund.

jessica

Apropå att ligga nära.

Hur många av er planerar att kanske någon gång i framtiden rida 120-160km, tävla lite utomlands, landslaget??? MÅNGA hoppas jag!

Till saken hör hur tror ni det går till på en större tävling utomlands med ca 50-100 startande i samma klass? Jag kan tala om att de första slingorna (om man inte håller sig sist) är det trångt,och tätt,ALLa rider i svansen på hästen framför och man får "armbåga sig fram" vid hinkställena ibland. På EM iår red jag och Milla rakt in i sidan på en annan häst som stannat och hinkat mitt på stigen vi red på, vi hade säker 30 hästar bakom oss, så det var bara att skrika ur vägen och rida på!
Våra hästar får nästan panik,stressar upp sig de första gångerna de är ute på större tävlingar då de ej är vana vid trängsel och lit"buffel"
Titta på travet och galoppen, där är det tätt och trångt, så de hästarna som är vana vid sånt brukar ha det lite lättare.
Min gamla Ztefan avskydde när det blev trångt, han sprang ner i dikena om det blev trångt och någon försökte pressa sig förbi, jätte jobbigt och farligt för oss, var inte lätt att övertala honom att tränga sig fram om det behövdes iheller, vilket fick tillföljd att vi ibland tappade den grupp jag ville att vi skulle hålla oss i.

Så vi kanske måste tänka om lite? Våra hästar behöver kanke träna på att gå tätt och lite trångt ibland! Har er häst blivit trampad ofta av annan häst? Mig har det hänt ett par ggr, men inget som har orsakat någon skada som påverkat hästen under tävlingen.

Jessica

Jessica

:bow::bow::bow: Tre jättebra inlägg.

Som ryttare på mkt resebrunstigt sto så skulle det vara vääldigt skönt att så lätt kunna se om det är en hingst i närheten.

Toppen ide´med grönt på "nybörjare"
Vet hur det känns när ens 5-åring stelnar till och sen får panik och far ut i terrängen när ett gäng snabbare hästar kommer farande bakifrån och hur man själv känner sig när man är den som orsakat att någon annans häst blivit skrämd.
Ja har de man kommer ikapp grönt i svansen så har förhoppningsvis de som kommer bakom tid o vett att sakta ner någon sekund.

När jag red min första CR så tänkte jag lite förfärat att: Jamen de ser väll för 17 på färgen på min nummerlapp att jag bara rider CR o antagligen är ny...
Insåg sen att det har man inte alls tid till att lägga märke till, spec inte om det är många olika klasser. Så fram för grönt band på nya hästar och/eller ryttare.
Grönt band passar ju då också bra "för säkerhetsskull" ist. för rött och på väldigt ivriga hästar som kanske inte slår men som blir väldigt jobbiga att hålla på plats när folk kommer i högre hastighet. Jag vill gärna att folk talar om att de tänker passera och om de kan, gärna gör en halvhalt innan de passerar och gärna håller åt sidan där möjlighet finns.

Rött band: Sparkar/Slår
Vitt band: Hingst
Grönt band: Uppmärksamhet, orutin eller "jobbig" häst

Jag tycker detta var jättebra med vitt på hingstar. För allas säkerhet, precis som du skriver blir det ofta stökigt med hingstar i vetgrinden, och där blir det ju ofta trångt.

Jag är mycket ute som funktionär på olika tävlingar och kommer uppskatta att se ett vitt band så att man själv kan hålla avstånd i vetgrinden.
Jag har aldrig varit med om att någon säger "Det är en hingst", däremot att en lugn häst som blir undersökt plötsligt börjar fäkta och dundra så man får hoppa undan kvickt.

Jättebra säger jag.

Inte distansmänniska men snubblade in i tråden av en slump. Jag är också trött på oskicket med rött band 'bara för säkerhets skull'. För när man sen sitter på en häst SOM slår och har rött band i svansen, så har folk blivit så nonchalanta.

Och frågan är om inte risken är att t ex ett grönt band blir samma sak? Det sätts gröna band för 'säkerhets skull' för att få lite extra utrymme och hänsyn?

Vita band är ju ingen risk det missutnyttjas och tycker det är, oavsett disciplin, bra för alla att markera att 'det här är en hingst'

Men man riskerar ju ha hästar som går med en hel färgpalett i svansen. Den unga hingsten som sparkas kommer ha vitt-rött-grönt i svansen, och en massa ston kommer gå med rödgrönt.

Jag är FÖR att färgbanda svansen för att tala om för andra ryttare, men med t ex gröna band tror jag man då måste reglera lite på när/hur länge man får ha grönt band. Första säsongen t ex, första X tävlingarna osv. Dvs när hästen verkligen är grön, och inte i tre år för hästen kan bli osäker om så att säga?

Jag tycker detta är mkt bra! Det ger ju även stoägarna en chans att snabbt se om det är en hingst och man kan då spana in hingsten i tävlingsmiljö, spana in dennes gångarter, hur snabbt den får ner pulsen osv osv, och är då hingsten i fråga bra så tror jag att hingstägaren kan tjäna på detta!

Jag har inte tid att sitta med huvudet baklänges för att tala om för alla oavbrutet att jag inte uppskattar att deras häst springer med huvudet på min hästs kors.

Och jag har inga som helst planer på att rida i nåt landslag, så jag tänker då fortsätta med att ha rött band. (och ja, min häst HAR sparkat flera gånger).

Men det var faktiskt på en John och Wendy-kurs som John påpekade att HAN inte tolererade att någon red i baken på honom, just för att HANS häst inte skulle få senorna avtrampade.
Jag tyckte det lät helt rimligt, så nu accepterar inte jag det heller.
Sen om landslagsryttare tycker det är helt okey att få sin häst utesluten på årets viktigaste tävling pga en sån struntsak vet jag inte?

Jag som håller på med tävling av på ren hobbynivå gör allt för att såna saker inte ska äventyra min häst.

Bra inlägg Jessica, skönt att du orkar ta dig tid att skriva & kom ihåg att påpeka det med vita bandet.

Jag tycker detta är mkt bra! Det ger ju även stoägarna en chans att snabbt se om det är en hingst och man kan då spana in hingsten i tävlingsmiljö, spana in dennes gångarter, hur snabbt den får ner pulsen osv osv, och är då hingsten i fråga bra så tror jag att hingstägaren kan tjäna på detta!

Men varför har du fått för dig att jag är negativ till detta?
Jag tyckte det bara var lite kul just detta att de som tycker det är okey att rida upp i baken på varann (som Team JH) kan markera det med en särskild färg.
Har folk ingen humor på distansforumet??

Själv hade jag med en hingst på 5 tävlingar i somras. Jag tror inte en enda person märkte på honom att han var hingst, så en vit rosett hade säkerligen dragit uppmärksamheten till honom. ;)

Jag har så vitt jag vet inte skrivit nåt specifikt som skulle kunna uppfattas som att jag tyckte så?

Personligen vill jag inte heller ha hästar hur nära som helst, men jag tycker oxå att det är lite av en kontrollfråga faktiskt. Visst att en häst sparkar om nån rider in i den, men om den sparkar när man rider om (på behörigt avstånd och inte slickar sig förbi!) eller när man ligger 2 meter från rumpan på den så tycker iaf jag att man faktiskt borde ta tag i det och träna. Och jag tycker då att den hästen(ryttaren) inte är redo för tävling. Men det är min högst personliga åsikt, och jag är medveten om att det är många som inte delar den.

Ja de hingstarna som man ser vi första anblicken att de är hingstar är det väl inte så många som vill använda kanske... (tänker på beteendet nu).
Det är ju de där lugna hingstarna som uppför sig som man ju vill använda, och de synns ju inte, en vit rosett tror jag skulle vara jätte bra för alla parter!

Varför just vitt band? Vita svansar är ju inte ovanliga och i dem syns inte ett vitt band så bra. Blått band tycker jag vore bättre.

Mitt sto hade en period då hon slog - och hon slog med besked, i princip utan förvarning. Därför har jag valt att ha röd rosett i hennes svans när vi inte är på hemmaplan. Hon har aldrig ens visat tendens att sparka någon på tävling, ridit såpass nära främmande hästar att våra (ryttarnas) knän snuddade vid varann utan problem - men iom att hon tidigare slagit, vill jag inte ha folk som rider i baken på henne (bokstavligt talat).

Har ett par gånger upplevt att bandet inte respekteras, dock. Jag påpekade det en gång, och fick svaret att "Jamen, idag har hon väl inte sparkats??". Nej, men det är ju därför jag har bandet, för att minimera risken :p . Antagligen en följd av att alltför många har band i svansen "i onödan".
Vi kanske behöver ännu ett band?

Grönt band = nybörjare.
Vitt band = hingst.
Rött band = slår.
Gult band = slår inte ofta men det händer? :D

Grönt band = nybörjare.
Vitt band = hingst.
Rött band = slår.
Gult band = slår inte ofta men det händer? :D

Lila = Lättskrämd
Rosa = Brunststo
Turkos = Välkomnar sällskap
Svart = Hårdrockare
Guld = Häst med förstaplatser
Orange = Morotssugen
Beige = ?

Bäst att ta med sig handboken :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 821
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 948
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar