Sv: Band i svansen.
Det här med vit rosett på hingstar är ett förslag som jag lämnade in till DK i höstas, tycker det är toppen att DK anammade det!
Varför??? jo, för att många med er gör precis det fel ni gör nämligen sätter en röd rosett på en häst som ej behöver det! Snart rider ALLA omkring med rött i baken på hästarna och ja, då blir det så till slut så att det tappas respekt för det röda. Visst ALLA hästar kan sparka någon gång, men för det behövs ingen rosett, det vet väl alla som hanterar hästar, och att hålla avstånd till hästar man inte känner hör till vanligt ridvett. Pratar ni inte med de som är omkring er när ni rider?? Själv brukar jag fråga om det är ok att ligga nära, säga till om min häst blir irriterad för att någon är närgången eller hjälpa någon genom att låta dem ligga i svansen på oss.
Var nere i Frankrike och red deras unghäst final. Där har de ett helt annat sätt att lära sina hästar gå. Det var ett herrans liv emellanåt på att jag låg för långt bakom de andra i min hästägares grupp (låg då ca 1,5m bakom) alla hästarna skulle gå på led med mulen i svansen på hästen framför och fick INTE släppa kontakten, gångart spelade ingen roll. Jag red en stor, mycket snäll och välhanterad hingst. I Frankrike har de alltid vit rosett på hingstarna för att MAN SKA VETA ATT DET ÄR EN HINGST, sparka behöver de ju inte göra, men de kan få för sig att göra annat....! När vi skulle förbesiktiga hade min hästägare glömt den vita rosetten och jag som inte talar Franska och fransmännen inte talar något annat än franska hade "lite" problem med kommunikationen när jag helt plötsligt befann mig i en trång gång med sto framför, sto bakom och ett kommer upp vid sidan av. Den lugnaste hingst kan få lite känslor i det läget(ja, eller om det varit andra hingstar) Jag försökte på alla vis uppmärksamma de runt omkring på min belägenhet, men inte förrän min hingst blev väldigt stor och gav till ett rejält hingst vrål så fick vi lite utrymme. Min hästägare som kom rusandes med vit band fick lite skäll för att han missat det vita, hade vi haft det så hade de andra sett det och hållt lite avstånd. Det ena stoet blev dessutom s k i t förbannad på Bormane när han vrålade och började sparka omkring sig.
Har själv haft hingst och tävlat och det är inte alla ggr så roligt när folk inte respekterar det röda som jag hade på honom då han kunde sparka rejält, både bakåt och åt sidorna, visst de får skylla sig själva, men det var inte så roligt de ggr han faktiskt träffade ryttare/hästar, för det hände några ggr. Likaså så är det ett problem i vetg, när folk går för nära framdelen eller vid sidan av hingstarna, det är lätt att de slänger ut ett framben.Det är inte alltid bakdelen på en hingst som är "farlig". När man är ute med en hingst måste man ha koll på både sin egen häst och alla de som är runtomkring. Vet man om att den där hästen som ser så lugn och fin ut är en hingst, behöver man inte parkera sitt sto att beta gräs en halv meter ifrån honom. Därav vit band i svansen på våra hingstar, för ALLAS SÄKERHET!
Och ni som använder rött bara utifall att och för att andra inte ska rida upp i häcken på er, LÄGG AV MED DET och använd er av er talförmåga, säg till om ni tycker någon är för nära.
Jessica