Banbyggnad

S

sannna

Finns det någon därute som kan förklara för en novis (men väldigt intresserad) hur en hoppbana byggs?
Hur tempo, längd etc räknas ut.
Har letat o letat på nätet, men inte hittat något.

Vill gå kurser, men distriktet anordnar ingen just nu...

Tacksam för undsättning i denna djungel!

Thanx;)

Sv: Banbyggnad

Banlängder, maxtider, antal språng och det mesta som "styr" hur man får bygga en hoppbana står reglerat i TR III (hoppning) och även i "anvisningar för hoppdomare och banbyggare".
Kolla in dessa länkar:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_110/ImageVaultHandler.aspx TR III
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_2129/ImageVaultHandler.aspx Anvisningar

Då det visst är ganska överetablerat med banbyggare i många distrikt så har det inte arrangerats så många nya banbyggarkurser på sistone.

Tack, har precis sparat dessa dokument, men maken "stal" min dator, så jag har inte hunnit läsa dem än.

Det är tidigt på året, men jag vet att vissa behöver banbyggare från intern nivå o jag hoppas kunna utbilda mig o få bygga några av dessa.

"Min" klubb har många tävlingar från intern till 1.30, så att kunna bygga "ideellt" är oxå en plan i detta.

Jo i Stockholm så har det i flera års tid arrangerats "intern banbyggarkurs" och även "intern hoppdomarkurs" vilket ska ge deltagarna den kunskapen som behövs för att bygga eller döma klubb/intern tävlingar.
Jag har själv gått båda och haft en del nytta av dessa i mina olika uppdrag, sen har jag "kompletterat" dessa genom att sett till att få vara med när godkända banbyggare i min närhet har byggt olika tävlingar och då snappat upp deras erfarenheter och kunnande.

Jo, det är just så jag vill göra...

Under Globentävlingarna frågade jag en som brukar bygga hos oss och hon sa att jag gärna får vara med och sen efter några gånger även få "ansvara" för vissa delar av det hela.

Annars är jag speaker o domarsekr på dressyren o hamnar typ alltid i sekretariatet på hoppning och fälttävlan, men nu ska jag minsann stå på banan.

Ska skriva ut Länkarna o börja studera.

Vi hörs vidare i detta spännande ämne!

Bye

Kolla runt i andra distrikt också.
Själv gick jag banbyggarutbildningen i Mittsvenska, men hör hemma i Örebro...
:)

Nu behöver man kanske inte åka SÅ långt, men kolla omkringliggande om du är intresserad av att gå kursen så snart som möjligt.

Tror att Östergötland brukar anordna relativt ofta, i alla fall har de gjort det tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 536
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar