Baltic Cup 2007

Sv: Baltic Cup 2007

Du har ingen aning om hur Baltic cup funkar va?

Och vaddå "spara april för Baltic"? Menar du att inte fler åker pga att det krockar med annan tävling i april? Knappast.
Jag vet att det är flera del finaler där man ska kvala till den stora finalen!! :cool:

Ja men det är ju dumt av förbundet att lägga tävlingar precis när en av de viktigaste internationella tävlingar för ponny går av stapeln, speciellt som de fått med datum i tid osv för att kunna lägga en bra kalender så att det ska passa på alla sätt.

Informationen jag har gällande Baltic Cup kommer ifrån min nätvän och som befinner sig på plats där det ska anordna första delfinalen. De har snackat med hoppledarna för Sverige och de vill gärna skicka ryttare, men tyvärr så krockar det med några stora tävlingarna i Sverige som är under påsken för ponny och juniorer.

Senast ändrad av en moderator:

Den enda nationella ponnytävlingen är i Helsingborg och där är knappast hela eliten på plats. Det är inte ens en elittävling utan ett vanligt nationellt meeting. Sådana finns hela året så gott som varje vecka någonstans i sverige.:smirk:

Du ska nog ta och kolla hur det egentligen är innan du litar för mycket på din nätvän. Tips: Kolla hur det går till att komma med till Baltic t.ex.....:smirk:

Ja ca 2180 kr:crazy: Jag var 4:a i en grand prix denna helgen då vann jag 4000 kr lixom.. Så det är väldigt dåliga priser i Baltic:crazy:
Varför klaga förresten? Sverige får ju inte dela ut prispengar alls numera!! Då är väl den minsta summan bara kul att få, dessutom har jag fått veta ifrån min nätvän och det kommer delas ut fina pokaler också vid varje klass för de tre första placeringarna. :cool:

Nix... det skulle vara mästerskap eller något liknande.

Alltså hoppledaren avgör vilka som ska åka osv. :cool:

Jaja, hur som helst. Är det dåligt av Sverige att enbart delta med två ekipage!! :mad:

Inte bara dåligt utan rätt löjligt och skrattretande,:devil::D när Danmark kommer skicka över 100 ekipage! :cool:Skickar först tänkta kvoten, samt extra plus reserver och reserverna kommer att få tävla också i speciella avdelningar .:bump:

Kollade prop för Helsingborg och det är någon Påsk Grand Prix där *tss*
Skulle den vara viktigare för ponny än en av europas största internationella tävlingar? :confused: :D Knappast, så fall är det bara Sverige som resonerar så och de är ju bara dumt för dem.:devil:

Jag tror att en av anledningarna till att det är så dåligt med svenskt engagemang i baltic är att det är så långt att åka till polen.
Norge o Danmark går väl an, men Polen.
Den andra orsaken är nog(om det är samma helg, alltså nästa) att det är påsktävlingarna i Helsingborg och att det är roligt att åka dit för "alla andra" ska dit.
En tredje orsak är nog att svenskar inte satsar på baltic i år eftersom det blir för långt att åka och då ingen omgång blir i Sverige.

Kollade prop för Helsingborg och det är någon Påsk Grand Prix där *tss*

Ja, jag vet att det är en grand prix i Helsingborg eftersom min dotter ska vara med med två ponnysar.:smirk:

Men det är som sagt nationella tävlingar varje vecka i Sverige.

Precis som benjamin skriver så är det långt och dyrt att åka till Polen. Ska man ha en chans i finalen ska man alltså till Polen två gånger samt till en tävling som vad jag förstår ligger på andra sidan Danmark. Långt det också för de flesta svenskar.

Då är det ju skitdumt att lägga en sådan tävling som den i Helsingborg samma helg som Baltic Cup. :smirk:
Visst bor man i norra Sverige blir det långt att åka, vart man än ska. Vad jag har hört så ligger stället mitt i smeten i Polen och det är ca 35 mil ifrån norra gränsen. Det är inte speciellt långt och vägarna också är bättre nu. :cool:
Jag vet med information ifrån min nätvän att i Polen har de aldrig prispengar på sina ponnytävlingar, utan ger pokaler och andra priser typ schabrak o nyttiga skötselsaker och de ska nu anordna två gånger för Baltic Cup.
Det där förbannade grupptrycket som ställer till det på flera sätt och detta dåliga engagemang bådar inte gott för framtiden och de i framtiden ska representera Sverige. :eek::mad:

Men hallå!! DET FINNS JU TÄVLINGAR SOM DEN I HBG VARJE VECKA I SVERIGE! Det är fler som rider nationellt än de som kan åka till Baltic. Du kan ju aldrig tvinga ponnyryttare att åka till t.ex. Polen. Det kostar massor och långt ifrån alla har råd att åka.

Det är möjligen inte Magda som är din polska nätvän? Du låter som henne just nu.

Det klart man inte kan tvinga ryttare att åka dit. Jag tycker bara det är dåligt att Sverige inte ställer upp med ordentligt team när tex Danmark skickar över 100 st till start.
Jag ber om ursäkt om jag lät konstig, men tycker det är lite fel av ponny eliten i Sverige att inte satsa mer på en tävling som är nästan lika stor & viktig som ponny EM. Men åter igen självklart kan man inte tvinga någon.
Nu vet jag inte var du bor eller hur duktig dina barn är, eller hur långt du brukar åka för dina tävlingar. Jag vet för stor häst är det inte så många nationella tävlingar, men jag är glad att det är fler för ponny. Ponnyryttarna behöver ju dem för att få ordentlig rutin innan de går över till stor häst.
Jag har flera nätvänner ifrån utlandet och några ifrån Polen, och de som är därifrån känner stället utan och innan. Vet att ett par rider regelbundet på ett mycket stort ställe, tror faktiskt det är det ställe som ska anordna Baltic Cup, men är inte säker. Pratat med ett par svenskar också som varit i Polen på något de kallar paradis för hästar & ryttare och är faktiskt chockade över att inte fler kommer att ställa upp under Baltic Cup i Polen. Man får ju inte på det här forumet nämna vissa platser med namn, men jag tror det är samma ställe som anordnade ponny EM 2004. Jag är inte säker, men när jag pratar med några av mina nätvänner så är det ett ställe i Polen som de höjer till skyarna, men det finns ju också flera. Ett rent paradis att vara på, som anordnar tävlingar och kurser.

Man får ju inte på det här forumet nämna vissa platser med namn

Jaså? Du har ju själv nämnt Helsingborg ett flertal gånger i tråden. Varför skulle vi inte få diskutera tävlingsplatser?:smirk:

Vaddå chockade att inte fler åker? För många deltävlingar ligger för långt bort och blir för dyra att åka till punkt slut.

Jag vet för stor häst är det inte så många nationella tävlingar
Det är 83 nationella+elit för häst i år. Tycker du det är lite? Det blir i snitt 2 tävlingar/vecka under säsongen.:smirk:

Du har väldigt dålig koll tycker jag.

Och jag har en dotter och hon tävlar msv hoppning, ponny på nat nivå och LA dressyr, häst på reg nivå.

Nämen va bra att de har ökat då med tävlingar för nationella. Jag har inte kollat tävlingskalendern, men en av mina nätvänner klagar på att de är så få nationella/ elit tävlingar i Sverige numera för häst.

Nu är inte jag säker på namnet på stället som skulle anordna Baltic Cup i Polen, och då vill jag inte heller skriva namn om de tinte stämmer. Hade gärna kollat hemsidan för stället ifall de har någon, vilket jag tror att de har och om jag visste hemsideadressen. Det är ett misstag av mig att nämna de där påsktävlingarna i Sverige så mycket. Men men.... hur som helst hade det varit kul ifall fler svenskar nu åkte på Baltic Cup tävlingarna.

Hur vore det om du kollade fakta i stället för att bara framföra de felaktigheter som dina nätvänner kommer med? Det är inte någon större ökning av antalet tävlingar i år. Ligger ganska konstant år efter år.

Det gällande att nationella tävlingar och de tyckte att de hade blivit mindre med åren, det var genom en kompis som jag mötte på just en sådan. Jag trodde de var många hela tiden och det ser så ut när man kollar kalendern, men av någon anledning så är det ändå svårt för vissa regioner. Nu vet jag inte vad du bor, men jag kan tänka mig att det är svårare för de som bor norr över.

Nu förvränger du det du skrev för att rädda ansiktet. Vilket du inte kan. Läs på nästa gång så slipper du sånt.

Vad då förvränger? En kompis till mig, som jag mötte när jag tittade på en stor nationell tävling, berättade detta för mig.
Jag kollar lite då och då kalendern, men när jag inte tävlar själv i Sverige så har jag inget behov att hela tiden hålla koll.
Visst sedan har även nätvänner fällt vissa kommentarer också och det var de jag nämnde först.

Ja, det hade förstås varit kul om flera svenskar varit med. Men det är en lång resa!
Nio timmar ifrån danska gränsen. Och till danska gränsen har ju de flesta av oss åtskilliga timmar. De tre sista timmarna kör man på polska vägar vilka inte ska vara särkillt "hästtransportvänliga".
Eftersom det nu är så att svenska ponnyfamilljers tävlingsbudget är begränsad pga av att det bara är utgifter med tävlandet så får man ju noga räkna efter vilka tävlingar man åker till och då är knappast Polen den tävlingen man prioriterar i första hand....även om det faktsikt delas ut prispengar där.

Varför åka via Danmark när det går att åka direkt från Sverige till Polen antingen via Ystad eller Nynäshamn? :confused:

Hur många nationella resp internationella tävlingar åker du själv till? Hur stor är din tävlingsbudget? Förstår du vad det kostar att åka?

Har redan skrivit att jag inte har tävlat i Sverige på länge. :cool:
Men jag brukar åka och kolla på några som varit i närheten, samt försöker hålla mig uppdaterad över vad det kan kosta, ifall jag det skulle bli läge för mig att tävla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Baltic Cup är början på en röd tråd för tryggt internationellt tävlande i hoppning. 12 – 16 juni har ungdomar i olika åldrar chans att...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 429
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix