Bålstbilitet

Sv: Bålstbilitet

Jo, jag håller med om att det kan vara SI leden, gillar inte riktigt det svaret eftersom det är lite av en modefluga på SIleder just nu... Men det är klart att den kan ställa till med en heldel, den är ju "kärnan" i kroppen, allt utgår ju därifrån, och det vet vi ju att är det ett litet fel på kärnan så blir det stoora utslag längre ut!

Va? Har du inte hittat den enkla vägen???

Sälj hästen och köp modelljärnväg med stall och hagar i miniatyr;-)

Precis som du säger, hästen kommer alltid att hitta våra svagheter innan oss! Men tack vare detta kommer vi bli bättre ryttare (och bärare av våra kroppar) varje gång vi är med våra läromästare, om vi lyssnar!
Det absolut bästa sättet att få en förlåtande häst är att se till att hästen gillar att arbeta och att man är ödmjuk i sin träning och arbetar med positiv inlärning hela vägen! Inte glömma bort att ge eftergift och beröm så ofta vi kan, på detta sätt får vi en häst som söker efter korrekt arbete...
Vips, så har vi hittat den enkla vägen;-) Eller vips och vips...

Våga prova vad som händer när vi gör olika saker när vi sitter på våra vackra springare! Sträck ut en arm, lyft ett ben, håll andan, titta med stora ögon osv osv.
Ha så roligt!

För mig innebär en "förlåtande" häst att hästen jobbar på riktigt bra även om man som ryttare råkar klanta sig, t.ex inte sitter helt rakt i sadeln (alltså helt mitt över ryggen). Och därför skulle inte jag vilja att min häst var "förlåtande". Jag vill att hon talar om för mig när min position inte är helt rätt. Annars blir jag lätt så inne i ridningen o hur hästen ska jobba att jag glömmer bort min sits o då smyger sig felen in. Det är mer utvecklande att rida en häst som inte är förlåtande. Tycker jag.

För mej blev det här med händerna en aha-upplevelse hur mycket det lilla påverkar hela kroppen dvs en liten vridning (omedvetna eller "automatiska" elelr vad man ska kalla det) Bara att ha en hand lite lite högre i förhållande till den andra, ja då är axlarna också fel ute och den ena är en aning högre, den andra lägre, samt har troligen en liten spänning uppstått i underarmen, allt tillräckligt för att det ska kännas i hästen.... Om man ägnar tid åt att känna efter det här så blir man förvånad, i alla fall om man har en känslig häst.

Att känna båda sittbenen försöker jag också, men man kan bli lurad där, så jag har fått lägga till att "känna efter" båda skänklarna då och då. Är benen lika långa på varje sida:confused: Det är också så förvånansvärt bra för känslan av om man sitter rakt över hästen.
Kan låta självklart men det jag försöker säga är att om man någon gång fokuserar på något av det här, så kommer man att inse mycket om vad man egentligen gör som man inte borde..., även om det kanske inte kan tyckas vara så mycket, så påverkar det. :o

Jag menar inte att det är en genväg på något sätt, det är svårt och lätt att återfalla hela tiden, bli blind för vad man gör.
Man måste hitta verktygen för att känna när man genom egna mönster eller hästens, inte längre sitter rakt över. OCh det behöver inte vara så himla komplicerat, menar jag.
Vilken nytta har man av att veta att man sitter som ett ( -tecken här eller )-tecken där - travat på varandra i värsta fall, - egentligen:confused:, Ok att få veta det, ja, men vad man gör åt det, för att känna vad som händer och få bättre koll, DET behöver inte vara så komplicerat som att man ska hitta varenda mikromuskel.....

Jag tycker mej ha märkt att muskelbyggare har en tendens att fokusera på varenda liten muskel, dom kan ägna ett pass åt nån liten muskel som andra inte ens vet att dom har......Men som ryttare, nä. JAG tror att det finns en risk att man snurrar in sej totalt om man sitter och fokuserar på sånt och tänker på att inte luta hit eller dit:crazy: när man samtidigt ska rida också:cool: Det kan i värsta fall få motsatt effekt t o m tror jag.

Men däremot är jag tacksam för länkar med träningstips till gymmet:idea:

Våga prova vad som händer när vi gör olika saker när vi sitter på våra vackra springare! Sträck ut en arm, lyft ett ben, håll andan, titta med stora ögon osv osv.

Det jag säger är att du behöver inte göra så stora gester för att känna skillnaden, det är precis det jag menar, att det är väldigt små saker som gör stor skillnad, lyssna efter det:idea: Det räcker långt. . DÄR har du vad jag vill säga här.

Ja jag vet SI led är på modet särkskilt på häst...

Ett mycket större problem är SL led anser jag - både på mig och på häst... Sitter det fast i SL får man inte ned det ena sittbenet

För mig har min häst varit ett diagnotiskt verktyg och som visat det som vare sig sjukgymnaster eller naprapater eller andra kunna hjälpa mig med

Visst hästen har en egen kropp men den är också en spegel av oss som ryttare - den har gett mig kroppskännedom och kroppskontroll ( bätre...) om man lyssnar på dess gensvar

detta med att prova gillar jag. Den tränare som introducerade mig i Klassisk Dressyr uttryckte det

Var vill hästen ha dig?
Och det är ju då ett laborerande att söka efter att koppla ihop det läget där våra tyngdpunkter sammanfaller. Det är ju verkligen trial and error och ett ständigt laborerande och ridande med höger hjärnhalva

Jag tror att den utbildad hästen kan vara förlåtande, men det går inte att utbilda hästar att stärka dem i jämnvikt om man inte hittar den själv

Det jag säger är att du behöver inte göra så stora gester för att känna skillnaden, det är precis det jag menar, att det är väldigt små saker som gör stor skillnad, lyssna efter det:idea: Det räcker långt. . DÄR har du vad jag vill säga här.

Jag håller med - bara ser det som att det är på flera olika ställen som de här 2 centimetrarna behövs

För övenom du hittar jämnvikt i sidled så behöver du den i längsled också

Bara en sådan sak som att räta upp den där kutryggen som de flesta har
- gör underverk för att få framdelen på hästen fri

det är små skillnade men på många ställen som gör helheten.

Varje upptäckt är ett steg på vägen - jag ser bara ganska många sådana steg

En grej ang röreslemuskerl kontra hållningsmuskler

Alla har hört skulderbladen ihop för hållning. Detta är inte helt funktionellt ur fysiologiskt hänseende. Romberna som skulle göra detta klarar inte syrebrist så länge som ett ridpass är

Min nuvarnade tränare lär en att istället hitta hållningsmusklerna närmast ryggraden - då orkar man sitta längre. Då dessa muskler har en annan struktur och tål anaerobt arbete

Övning

Tänk att du är "en blottare" ta tag i rocken med händerna i ridpossiton.

I bakersta läget kopplas multifidus i ryggraden på - omöjlig rörelse att kuta med ryggen om man går till ytterläge och det är i ytterlåget som dessa jobbar

Utan påslagen multifidus så kan man inte vara helt lös och följsam i armen - i meningen följsam.

Detta lilla lilla påverkar hästens förmåga till samling oerhört, och har framförallt avgörande betydelse om man skall skapa "rätt kontakt med bettet" och få hästen självbärig

Senast ändrad:

P.s Det låter inte som om ni ser ut som Quasimodo eller att hästarna är gamla ök redo för slakt ;) snarare som om ni är häst-människor som vill att något bra ska hända :idea:
Tack! Vad härligt positivt det lät. :) Hoppas alla här tar åt sig.

ettlitet förtydligande angående höger axel. Du skrev tidigare att när du rider med enhandsfattning får du din höger axel bak (på rätt plats) och jag svarade att det är då min åker fram.
Jag märkte sen att vi pratade om lite olika saker. Du pratar om axelns placering. Jag menade att min axel lätt roterade fram när jag inte höll i tygeln med högerhanden. (Det är ju rätt olika saker.) Blir lätt förvirrat när man inte läser ordentligt.:crazy:

Nej, någon genväg är det absolut inte.
Jag brukar också tänka på skänklarna, har en tendens att få underskänkeln liiite långt bak, tippar dock inte bäckenet utan sitter rakt upp o ned. Men jag har en liten d-l bakom örat som ryter till "lååånga ben!" då o då, det hjälper mig att låta benen hänga rakt ned vilket ju också ger en rakare position i kombination med att sittbenen känns.
Håller med om att det är små ändringar man kan behöva göra o det behöver inte alls vara komplicerat. Bra dock om den "lille d-ln" sitter bakom örat o ryter till då o då, eller om någon står på backen o säger till.

helt korrekt iaktagelse. Du var mer vaken än jag :bow:

det är därför det rså svårt att förhandla sådant här i text - för den som skriver - kanske inte har så bra kroppsuppfattning

och den som läser kan missförstå och då blir det ju knas på vägen

För mig innebär en "förlåtande" häst att hästen jobbar på riktigt bra även om man som ryttare råkar klanta sig, t.ex inte sitter helt rakt i sadeln (alltså helt mitt över ryggen). Och därför skulle inte jag vilja att min häst var "förlåtande". Jag vill att hon talar om för mig när min position inte är helt rätt. Annars blir jag lätt så inne i ridningen o hur hästen ska jobba att jag glömmer bort min sits o då smyger sig felen in. Det är mer utvecklande att rida en häst som inte är förlåtande. Tycker jag.
*Håller med du.
en förlåtande häst är som en ridskolehäst som blir okänslig.

ju känsligare- desto större chans att kunna vara mer exakt, men visst kan man trubba av dem.:crazy: Man gör inte det med flit om man nu inte vill dominera eller immunicera.
Tar återigen Shutterfly o Cezar som exmpel på där man låter dem ha sin stora nerv kvar- att man SJÄLV måste tolerera detta o bättra sig- för att de ska kunna växa trots sin personlighet. Det är ju det som gör att dem sticker ut- GÖR ALLT.

Dessa sporthästar kan dock inte vem som helst rida, utan att först kuva dem.

Don efter person:grin:- Tack!

Jag håller med - bara ser det som att det är på flera olika ställen som de här 2 centimetrarna behövs

För övenom du hittar jämnvikt i sidled så behöver du den i längsled också

Bara en sådan sak som att räta upp den där kutryggen som de flesta har
- gör underverk för att få framdelen på hästen fri

det är små skillnade men på många ställen som gör helheten.

Varje upptäckt är ett steg på vägen - jag ser bara ganska många sådana steg

Absolut och detta är inte min enda aha-upplevelse, heller, utan det här senaste tog jag upp apropå att vika sej i sidan, att göra konstiga saker med axlarna som man inte har koll på osv som vi gör mer eller mindre allihop, skulle jag gissa:cool:

Visst håller jag med ang tex kutrygg också nu var det inte vad som diskuterades då jag svarade och det är inte ett av mina problem direkt, just balansen på den "ledden".

Samtidigt, har man en korrekt handställning och placerad hand, med en bra vinklad avslappnad armbåge så hamnar faktiskt överlivet i en bra position, lutar man bakåt lär armarna bli rakare och/eller handen komma för långt bak.

Allt hänger fortfarande ihop:idea: Kutryggen hänger faktiskt också ihop eftersom det är svårt att ha en avspänd "tung" armbåge om man hänger framåt tänker jag. Vi varje problem tror jag man kommer att upptäcka att det påverkar även andra delar och just därför är det så bra att gå tillbaka till den korrekta sitsen istället för att kanske sitta och tänka att "nu får jag inte vrida axeln där eller rotera hit eller dit:crazy:" Det är inte att säga emot dej utan det är en annan väg att få kontroll över sin sits..

Själv ska jag ta nya tag i gymet för musklerna man behöver kommer inte automatiskt, det har jag aldrig påstått;)

det finns säkert olika vägar och vilken som funkar bäst för en själv vet man ju bara efter att ha provat

Vill bara lägga till att jag lägger mer i begreppen, tex vad jag menar med fysiologisk rak. Med den deffinitionen så blir allt som inte är staplat rakt ovanpå varandra kutigt eller svankigt

Här hittar jag en länk som kallar detta fysiologisk rak - atletisk hållning- och det är det ju få som har.

Eftersom vi är ryttare så beövs den för att vi skall kunna centrera och komma i jämnvikt, även om ryttaren inte ser uppenbart kutig ut - så allt utanför rak påverkar

http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/20

Bra länk! :idea:

Delvis KL
Jag tänker bara att det måste vara rimligt för eleven ur inlärningssynpunkt också, ska man fingranska alla så kommer ingen undan och det kan ju lätt kännas lite hopplöst. Man får som Kyra säger ta en sak i taget, det går inte att ta allt på en gång för då blir det pannkaka och eleven slutar i värsta fall rida......

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt bra länk. :)
Vill man läsa mer om atletisk hållning och hur man tränar den som ryttare tycker jag man ska läsa
"spänst och harmoni i ryttarens sits" av Birthe Vogelius
Jättebra bok!

(det var delvis boken som fick mig att starta tråden)

Jag tänker bara att det måste vara rimligt för eleven ur inlärningssynpunkt också, ska man fingranska alla så kommer ingen undan och det kan ju lätt kännas lite hopplöst. Man får som Kyra säger ta en sak i taget, det går inte att ta allt på en gång för då blir det pannkaka och eleven slutar i värsta fall rida......

:bow: :bow:
Det råder väldigt olika varianter av pedagogik bland tränare, och egentligen borde det här vara en viktig del.
Koll på helheten - men alltid jobba utifrån nuläget och vad som är rimligt att klara av utan press på att allt måste sitta på en gång, annars är det dåligt! ;) (det är ju en sak att genom att ha hyfsad hum om målbilden veta vad man inte kan än och en annan att få det påpekat för sig i tid och otid genom att fokusera på att för mycket ska sitta samtidigt :p )

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama