Bålstbilitet

Sv: Bålstbilitet

Du blri lite bortglömd - men det beror på att det är så mycket mer komplicerat så man måste se en person för att se vad som händer där och då om man skall säga något vettigt

Lägger till

Alla lär sig rida som de vill och tycker är roligt

men vinsten med att hitta sin QL är att man slipper det problem du beskrev i övningen att rida omväxlande volt höger och vä - och att den ena blev mindre än den andra.

Hittar man sin QL så är det ett minne blott för man kan väldigt smdigt reglera storleken på volten utan att ens ta hästen i munnen

KL
Att hitta sin QL och sina sidliga magmuskler är grunden till att kunna "styra" hästen med sitsen

Senast ändrad:

men vinsten med att hitta sin QL är att man slipper det problem du beskrev i övningen att rida omväxlande volt höger och vä - och att den ena blev mindre än den andra.

Hittar man sin QL så är det ett minne blott för man kan väldigt smdigt reglera storleken på volten utan att ens ta hästen i munnen

Jag har aldrig skrivit om nån sån övning, öht. Har aldrig heller sagt att nån volt blir mindre:confused: Eftersom det inte är så. Jag tar heller inte hästen i munnen i vändning:confused: Jag styr vändningar med sitsen så gott jag kan.....har inte sagt emot behov av muskler? Det är också så jag får lära mej....

Ursäkta men du har nog helt missuppfattat något nu? Eller var det kanske till någon annan?:o

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag håller inte med om att det blir mer spänningar av att rätta till handen. Tvärtom. Men det kanske beror på hur och vad man rättar till?

Det handlar inte om att krampaktigt lära sej hålla handen i rätt läge, långt ifrån. Handen påverkar helheten i mycket hög grad precis som biggan märkte.

Om någon viker sej i sidan eller sänker eller går före med en axel osv så kommer inte händerna att ligga intill varandra i mjuk avspänd ställning längre, man kommer att tex höja ytterhanden, vinkla en armbåge mera, osv- osv,

Att hålla kontroll över var händerna har sitt läge, armbågar och handleder, påverkar hela sitsen, precis som det gör att känna efter var man har sina skänklar. Det är tålamodprövande för alla har nog en tendens att fiffla lite omedvetet, och det behövs inte mycket för att göra skillnad.

Menar inte att musklerna i bålen inte behövs, då skulle jag skippat gymet;)
Men det kan vara bra att veta att "nycklarna" inte är så komplicerade trots allt, men som sagt man kan behöva bra ögon och hjälp från marken för att verkligen förstå det här.

FRåga både till dig och Psychogirl

Varför vill ni aktivera Transversus

Bålstabilitet uppstår när man ökar trycket i bukhålan, det görs genom att man drar in lyft i lungorna med diafragman = andas med magen = magen åker ut

Enligt idrottsmekanik då

det är samma sak som att stanna hästen med magen
Nu var det förhoppningsvis ett skrivfel:confused:

Magen åker in o bröstet ut-uppåt.

Stannar gör man genom att andas UT. slappnar av.
sätter igång gör man med magen eller om man vill ha mer energi.

Om man har för dålig bålstabilitet hamnar man gärna lite efter hästens rörelse o då inte sällan skumpar.
Man ska ju dansa med hästen o föra- då måste man vara en tiondelssekund- före.

Jag tackar för erbjudanet :laugh: Skulle det åkas till stockholm skall jag tänka på dig

En fråga angående utåtrotation av låret

med rakt ben - liksidig

likaså med böjda ben sittandes med fotsulorna vända mot varandra

men om jag ligger ned på höger sida, nära kanten på britsen och lägger det vä benet utanför britsen - då är det lgn i fan att utåtrotera
Känner också att om jag sitter bredbent på en låg pall och skall få ner överkroppen mellan låren ) ja du hajjar :D Så tar det emot i ljumsken

Jag är rädd att det har med ligamentum iliofemorale, och l puberale att göra. Eller har du andra id'eer Tips???

det enda jag har hittat hittils är när någon sitter på min rumpa med ansiktet mot fötterna och lyfter låret

jag har svårt att komma åt det i extension för det är så lätt att gå i svank och så tajt. Jag är ju som sagt ofärdig också så alla gymnastgrejjer är svårt.

eller är det pectineus :crazy" förmodligen :grin:

Bara för att jag hatade den där knäståendestretchen

Hittade en lättare variant på tensor faciae latae till puppan 2

Ha en stol till höger om dig som stöd. Ställdig på ditt högra knä oh hjälp till att hålla balansen med en hand på sitsen på stolen - den andra på höften

Ta nu ditt vä ban och placera det sträckt och diagonal (mot höger) framför dig, på det knästånede skall knäet vara lite bakom höften

Nu länger du utsidan

Lättare att utföra i alla fall

Ja det finns en anledning att den lodräta sitsen ser ut som den gör - och den är att endast i denna hållning kan du utnyttja din bålstabilitet

Ändå så visas den fel i de flesta böcker då den som undervisar inte har utbildning i rörelsemekanik. de kan orden men inte dansen

jag ser hellre handnivån som ett symptom på att det andra inte funkar. Rättar du till handen så får de mer spänningar än om du rättar till med hållningsmuskler

Quadratus lumburom som redan nämnts här i tråden

Du har både rätt och fel. Det är rätt att sitsen och bla handställningen visas fel i många böcker. Men fel i dina antaganden om vad som händer om man rättar till handen.

Men jag kan förklara vad jag menar.

Om du har handen avspänd med avspänd arm upp till axeln i den V- vinkel som uppstår när man ser armarna uppifrån fram till handen (jag kan inte förklara bättre) Handen som en rak fortsättning av av armen i V:et.Lillfingret närmast hästen och tummarna riktade som mot varandra. Samma höjd på händerna, samma läge, ingen längre fram eller längre bak. Samma vinkel i armbågen som hänger "tungt".

Börja så i skritt och känn vad som händer. Därifrån kan du rida med axlarna som vändande "hjälp". Du behöver inte fiffla med handen.
Gör du rätt kommer du faktiskt inte så lätt att kunna ha en axel högre, lägre eller längre fram/bak. Och inte heller att vika i en sida. Du kommer heller inte att ha någon spänning. Men så fort du börjar att ens ett par cm ändra läge framåt bakåt eller (utan syfte) upp eller ner, så skapar du en spänning. En axel ändrar läge, underarmen spänns på fel sätt, handleden vrids osv. Känn efter!

Det svåra är att inte börja greja, att inte vilja "hjälpa till" och göra saker mer eller mindre omedvetet, det räcker med att ena handen lyfts så åker den axeln upp, det har uppstått en spänning.:( Vi gör det hela tiden. Mer eller mindre.
Men om man får hjälp att känna och hitta utgångsläget så kan man hitta tillbaka och så småningom känna när man tappar det.

Detta förutsatt att man inte har allvarliga problem i kroppen utan är "normalsned". Du berättar ju om sånt som är långt ifrån det normala och då kanske inte de här små medlen har samma funktion, jag vet inte. MEn för andra som inte har dina problem är det faktiskt mycket lättare att få hjälp med de här små viktiga detaljerna som är helt avgörande för sitsen.

Faktum är att man behöver inte tänka så mycket på om man lutar hit eller dit i olika kroppskurvor, det gör bara ridningen så mycket svårare. :cool: Det viktiga är att hitta rakheten, och hur man kan återfå den när man "spårar ur" och faller in i sina ovanor.

Säger det igen: Den lodräta sitsen är precis som utbildningsskalan så fruktansvärt genomtänkt och bra att det räcker långt om man verkligen får hjälp att förstå den och hur och varför den ska vara som den ska:idea: VAD behöver jag hålla koll på, för att hitta den sitsen lättare? Jo de olika delarna var för sig har sin funktion av en orsak.

Gym är bra :bow: och det behövs styrka för att hålla stabiliteten i bålen. Men för att komma åt det vi pratar mest om här, snedheter, finns betydligt enklare och bättre vägar än att leta små muslker man inte ens fattar namnet på:cool:

Sen behöver man någon på marken som påpekar de här detaljerna och påminner om det som faktiskt gör skillnad. :bow::bow:

Ja du,den var klurig, jag måste titta igenom mina böcker, men genom den stretchen kommer man åt lilla höftböjaren, men den har ju inte så mycket med utåtrotation att göra.... någon av dom övre adduktorerna? Hmmm, nu kommer jag ju ha svårt att sova, kommer fundera... Ah, kan det vara så att bursan sitter och ställer till det?

Jaja, god natt!

ABSOLUT! Där måste man ha hjälp från marken, i alla fall jag. Och få känna skillnaden och påminnas om när man faller tillbaka för att sen försöka att känna det själv.....

Håller med dig. Där är en bra instruktör suveränt, som kan titta samtidigt som jag kan känna. :laugh:

Eftersom du har en hemsida med bilder så har jag ju givetvis kollat Och du har inget sådant generellt problem som jag ser för du sitter olika. Och du måste vara relativt rak ( i meningen liksidig) då det ser så ut i en bomlös
Nu rider jag i bomlös, men på de flesta bilder där sitter jag i bomsadel. Ser du någon skillnad mellan bom och bomlös så där direkt? Jag är nog relativt rak/liksidig. Men det betyder ju inte att det kan bli ännu bättre.:)
PÅ vissa bilder så går du före med höger axel - då har också du lagt huvudet på sned och det inikerar att hela sadeln glidit ned åt höger och du med den
Nu blev jag nyfiken. Vilka bilder tänkier du på? (så jag kan gå in och kolla själv)
Huvudet på sned har jag inte haft något problem med. Det kan vara en tillfällighet på bilderna, men det behöver ju inte vara det.
Det som däremot låter konstigt är att sadeln skulle glidit till höger. Den glider åt vänster om den glider. Dessutom så stannar jag alltid och rättar sadeln om den glidit. Jag fortsätter inte rida med en sadel som ligger snett. Titta ner gör jag däremot alltför ofta. (tyvärr)

Angående att rida enhändigt så gör jag det alltid när jag rider ut. Jag håller tyglarna i vä hand - vilket för fram vä axel och bak höger axel så det blir en koordinationsvinst
Hjälo! Det stämmer inte alls för mig. Jag sitter alltid med tyglarna i en hand när jag skrittar ute (och ibland i traven också) Problemet för mig är ju att min höger axel åker en aning fram när jag inte håller tygeln med den. Om jag tar tyglarna med höger hand är axeln på rätt plats igen. (därför använder jag spöt i högerhanden som jag beskrev innan) Men ute har jag inget spö med så där måste jag verkligen lägga fokus på höger axel så den inte roterar lite fram när jag inte håller tygeln med den. Jag har funderat på om jag ska byta och hålla tyglarna med högerhanden istället när jag är ute, för att få axeln på rätt plats.
Detta med bålstbilitet stoge hästen still så vore det ite så svårt - man hittar sin snedhet och lrä sig hantera den
Jag har inte haft något favoritvarv alls under alla år som jag ridit. Inte förrän nu det senaste halvåret. Det sammanfaller med att min häst har bytt från att vilja köra ut höger bog till att vilja köra ut vänster istället. Jag antar att det förstärker mig egen svaghet. (men snart byter hon nog igen. Hon gör det emellanåt)
När jag gör övningen du gav i länken tidigt i tråden, känner jag ju tygligt vilken skillnad det är åt de olika hållen. Det är lätt när jag har min vänstersida neråt och riktigt jobbigt när högersidan är neråt.
Att jag inte känt av detta alls tidigare kan ju också bero på att jag i nästan 30 års ridit väldigt mycket olika hästar. Nu för tiden rider jag ju nästan bara min egen. När man byter häst ofta hinner man inte utveckla sndeheter/snedmuskling eller liknande så lätt eftersom kroppen möter olika förutsättningar hela tiden. Att rida samma häst hela tiden blir en annan sak. Små skillnader kan ju med tiden bli större. Jag har inget problem med detta i nuläget, men jag inser att om jag inte tänker och tränar på det kommer det kanske att bli ett problem längre fram och det vill jag inte. Jag är inte helt ung längre och vill försöka behålla så mycket rörlighet och smidighet som möjligt.
Nu rör sig hästen så det måste till en dynamisk bålstabilitet. Och så rider vi ju heller inte rakt fram enbart. Det innebär ju att man hela tiden måste koordinera utifrån hästens rörekser - och det ser jag oftare som ett större problem än en ren styrkebrist.
Nej det är inte styrkebrist jag tänker på utan liksidighet. Precis som jag skrev ovan så blir små skillnader stora till slut om man inte gör något. Vi vill ju inte rida våra hästar med styrka så det är inte ren styrketräning jag vill hålla på med. Rörlighet och smidighet. En viss gryndstyrka måste givetvis till för ryttare i allmänhet, men sen handlar det om rörlighet och smidighet i första hand tycker jag. Att få en bra kroppsuppfattning, samt lära sig vara avspänd i rätt muskler vid rätt tidpunkt. (inte helt lätt alltid, men ibland stämmer det):)
Hur bra än en ryttare är så går det ju ändå att göra förbättringar. Många goda ryttare behöver ju också träna för att behålla det de har.
Jag känner ju tex tydligt att min kropp mycket lättare blir stel vid min ålder nu om jag jämför hur jag var i kroppen för 10-15 år sen.

Senast ändrad:

Säger väl detsamma till dig - vi har helt enkelt olika kunskapskällor angående hur kroppen fungerar

den största poängen med en lodrät sits är den samma som varför man inte skall rätta til handställningen utan det som orskar handställningen

rent generellt kan man dela in kroppens muskler i två grupper; så kallade hållningsmuskler nära lederna, och rörelsemuskler

Den lodräta sitsen som den beskrivs av den som är kunnig i människans rörelsemekanik (swift , wanless) ser till så man slår på hållningsmuskler och frigör rörelsemuskler - samma som hästen skall göra

Jag vet inte riktigt hur du kan uttala dig - när du bara provat "ett sätt".

Jag tycker nog att vinsterna blri större med det svårare, som du tycker krångligare - då har man också en instruktör till, dvs hästen

Och har då alltid tillgång till feedback, ingen instruktör behöver säga till för det har hästen redan gjort

Tilägg
Jag är inte mer än normasned jag heller, jag är mer än normalstark dock

Jag har sett ridbilder av de flesta och nja de sitter som lika snett som jag gjorde när jag inte nu aktivt håller reda på det

Vi är alla människor

Senast ändrad:

Säger väl detsamma till dig - vi har helt enkelt olika kunskapskällor angående hur kroppen fungerar

Ja det är väl ett bra svar när man faktiskt inte förstår vad någon talar om eller inte ens vill tänka tanken att försöka förstå.;)

jag tror inte de flesta ryttarna har stora problem med detta, snedheter eller att vika sig, men helt liksidiga är vi inte. (det låter som du uppfattat det så, men jag kanske har fel?) Även om det inte är stor skillnad mellan sidorna så vill man (jag) ändå träna mera för att bli ännu mera liksidig. Det behöver ju inte vara något för en kiropraktor/ massör/naprapat åtgärda.
När man läser i tråden så låter det som om vi är helt sneda och vinda men så tror jag inte det är. Det låter värre när man beskriver detaljerna bara.
Även om det enbart handlar om olika styrka höger och vänstersida (utan snedheter) så kan man ju träna sig mera jämnstark.
Jag tycker jag fått många bra träningstips i tråden.:)

Jag tror tvärtom att de flesta ryttare har stora problem med detta, men skyller på att hästen är sned (gärna pga tidigare ryttare....).
De ryttare som har uppmärksammat att de är sneda och försöker rätta till det innan man börjar skylla på hästen (som de flesta i denna tråd) - stor eloge till er :bow:.
P.s Det låter inte som om ni ser ut som Quasimodo eller att hästarna är gamla ök redo för slakt ;) snarare som om ni är häst-människor som vill att något bra ska hända :idea:

Jag har också fått många bra och användbara tips, tack för det!! :bow:

den största poängen med en lodrät sits är den samma som varför man inte skall rätta til handställningen utan det som orskar handställningen

rent generellt kan man dela in kroppens muskler i två grupper; så kallade hållningsmuskler nära lederna, och rörelsemuskler

Den lodräta sitsen som den beskrivs av den som är kunnig i människans rörelsemekanik (swift , wanless) ser till så man slår på hållningsmuskler och frigör rörelsemuskler - samma som hästen skall göra

Jag vet inte riktigt hur du kan uttala dig - när du bara provat "ett sätt".

Jag tycker nog att vinsterna blri större med det svårare, som du tycker krångligare - då har man också en instruktör till, dvs hästen

Och har då alltid tillgång till feedback, ingen instruktör behöver säga till för det har hästen redan gjort

Tilägg
Jag är inte mer än normasned jag heller, jag är mer än normalstark dock

Jag har sett ridbilder av de flesta och nja de sitter som lika snett som jag gjorde när jag inte nu aktivt håller reda på det

Vi är alla människor

Du hade lagt till lite sen jag svarade!

Jag vet inte varför du förutsätter att mitt sätt är "lättare" eller ditt "svårare" för av ditt svar förstår jag att du inte läst vad jag skriver eller inte har förstått hur mycket som detta påverkar hela ryttarens sits på¨hästryggen och är grunden för att kunna rida och använda sin position på hästryggen.

Jag tycker att det är svårt, det tar lång tid att få naturligt, men det är inte så komplicerat att förstå som det du skriver i inlägg efter inlägg om alla olika små muskler här och var. Jag säger inte att man ska strunta i dem, men det finns sätt att hitta rätt på ett mer naturligt sätt, är det enda jag säger.
Man måste inte vara professor i biomekanik för att klara av att lära sej rida. ;)

Det finns bra "nycklar" som påverkar helheten mer än vad man tror och mer än vad jag har förstått tidigare. Och det måste ju vara så. Inte tror jag att alla skickliga ryttare har suttit och analyserat sina muskler in i minsta detalj, för att komma dit där de är. :cool: Det gäller kanske helt enkelt att en instruktör har det här väldigt klart för sej och kan förmedla det. :bow:

I var i hela världen läser du in att man inte skulle lyssna på hästen. :confused:

då har man också en instruktör till, dvs hästen

Jag börjar undra om du ens förstår vad jag skriver:confused: Har du provat? Och lätt är det verkligen inte, handen är det första vi vill börja reagera med vi människor och även om man har en ganska bra hand så blir det massor av "brus" för hästen när det ens kommer en reflex att "fixa till". Sen kommer självklart resten med att ha en bålstabilitetet, men för att inte sitta snett pga ens egna sätt att i vardagen vara mer eller mindre normalsned i sitt rörelsemönster, så är det lättare att hitta än att försöka rätta till axlar, osv.

Nej det är trist men jag tror inte att du förstår för jag tror att om du gjorde skulle du inte säga emot mej. Faktiskt. Det är ingenting konstigt eller ett genvägstänkande eller hästovänligt, tvärtom :cool: Är nog väldigt dålig på att förklara. Tur att JAG inte har elever:grin:

Och det var väl ett bra svar när man tror sig ha rätt

Hur länge skall vi fortsätta?

Hur kan du vara så säker på att jag inte förstår? bara för att en kunskap är ny för dig - så behöver inte alla i omgivningen undervisas och fås att förstå dina insikter

Jag själv väljer att hämta kunskper från de som har biomekanik som yrke, istället för en ridlärare eller från folk på buke.

Om det du säger/skriver inte passar in i den röda tråden - sorry.

Känns det rätt för dig så varsegod.

Där kom du som en frisk fläkt

KL

Jacko brukar beskriva hästens rakritkning av hästen som att lägga pärlor på rad, då pärlorna = hästens kotor. Det måste ju göras i 3 plan då hästen är 3 dimensiionell

Om man talar om hästen som självbärig och att ha hästen på sätet som blev väldigt poppis ett tag här på buke då måste man sträva efter jämnvikt, Equilibrium - och då spelar allt in.

Och där håller jag med flash att en liten sak som att lägga huvudet på sned, eller flytta en hand påverkar tyngdpunkten enormt

Vi är bara oense om vad som är hönan och ägget

Sally swift beskriver ju bra med hennes byggklossar hur man som ryttare måset stapla sina ryggkotor ovanpå varandra. de hamnar ju inte rätt av sig själv

Hennes begrepp centrering handlar ju om att hitta tyngdpunkten mitt inne i en ryggrad trädd på tråd
Med olika ridövningar kan man bli medveten om hur mycket det påverkar hästen när det inte är så.

Det är ju helt frivilligt hur djupt man vill dedikera sig till ridkonsten.

Bålstabilitet handlr ju om just detta att klara av detta under rörelse och inte följa med om hästen tappar balansen, och inte "få hästen att tappa balansen"

Vi är så olika människor som skriver här. En del vill hela tiden lära mera, öka sin medvetenhet.

Andra vill ha bekräftelse på att de redan gör rätt

Senast ändrad:

Måste bara få tacka för att du skriver bra tips!:bow:
Har inte alls koll på vad olika muskler heter osv o jag skulle bli totalsnurrig om jag skulle tänka på dessa hela tiden. Behöver mer konkreta tips på vad man ska tänka på rent praktiskt när man rider. Tack!:bow:

Har själv lätt för att vika mig i höger sida, det är något jag måste tänka på hela tiden o lilla hästen är fantastiskt bra på att tala om när jag sitter fel. Fast jag har aldrig märkt att jag skulle ha ojämnt burna händer, ingen tränare har heller anmärkt på det. Möjligen är de så lite ojämna att det inte märks så tydligt. Ska be min "vardagstränare" att kolla på händerna ikväll.
Jag brukar annars komma åt mitt problem genom att helt enkelt tänka på att räta upp (eller länga) högersidan o ha blicken rakt fram o alltså försöka undvika att ha stenkoll på öronen (fast det är inte lätt, gamla ovanor sitter i:angel:), framförallt när jag tycker mig sitta bekvämt, för då har jag garanterat vikt mig lite:crazy: Jag tänker också på att jag ska känna båda sittbenen hela tiden, det tycker jag funkar bra o gör det lättare att sitta rakt.

Kom på:o

eller rättare sagt fick bort låsningen i SI leden på samma sida och då var det ju liksidigt överallt.
Tycker egentligen att det är konstigt att en så pass stram led som sägs ha så lite rörlighet kan inverka så mycket på så mycket :confused:

Jag vet inte, men jag kan bara svara för mig själv. Jag började runt 2000 talet och fck vissa konkreta tips och tänkte Eureka NU har jag det!!!
Eller NU!!!
eller...

För man kan ju vända på det - Hästen lär sig att använde ens svagheter mot en själv. När man lyckats bemästra en så hittar hästen en ny lucka, i en never ending story känns det som

Den är i alla fall tillräckligt långrdagen för att jag inte längre tror på någon "fix" man blir bättre och bättre på att kontrollera att hästen inte smiter från korrekt arbete - genom sin egen kroppskontroll och inverka med sitsen, men framme näe
Vet inte hur du tänker där utfirån din erfarenhet?

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama