Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men vinsten med att hitta sin QL är att man slipper det problem du beskrev i övningen att rida omväxlande volt höger och vä - och att den ena blev mindre än den andra.
Hittar man sin QL så är det ett minne blott för man kan väldigt smdigt reglera storleken på volten utan att ens ta hästen i munnen
Nu var det förhoppningsvis ett skrivfelFRåga både till dig och Psychogirl
Varför vill ni aktivera Transversus
Bålstabilitet uppstår när man ökar trycket i bukhålan, det görs genom att man drar in lyft i lungorna med diafragman = andas med magen = magen åker ut
Enligt idrottsmekanik då
det är samma sak som att stanna hästen med magen
Ja det finns en anledning att den lodräta sitsen ser ut som den gör - och den är att endast i denna hållning kan du utnyttja din bålstabilitet
Ändå så visas den fel i de flesta böcker då den som undervisar inte har utbildning i rörelsemekanik. de kan orden men inte dansen
jag ser hellre handnivån som ett symptom på att det andra inte funkar. Rättar du till handen så får de mer spänningar än om du rättar till med hållningsmuskler
Quadratus lumburom som redan nämnts här i tråden
ABSOLUT! Där måste man ha hjälp från marken, i alla fall jag. Och få känna skillnaden och påminnas om när man faller tillbaka för att sen försöka att känna det själv.....
Nu rider jag i bomlös, men på de flesta bilder där sitter jag i bomsadel. Ser du någon skillnad mellan bom och bomlös så där direkt? Jag är nog relativt rak/liksidig. Men det betyder ju inte att det kan bli ännu bättre.Eftersom du har en hemsida med bilder så har jag ju givetvis kollat Och du har inget sådant generellt problem som jag ser för du sitter olika. Och du måste vara relativt rak ( i meningen liksidig) då det ser så ut i en bomlös
Nu blev jag nyfiken. Vilka bilder tänkier du på? (så jag kan gå in och kolla själv)PÅ vissa bilder så går du före med höger axel - då har också du lagt huvudet på sned och det inikerar att hela sadeln glidit ned åt höger och du med den
Hjälo! Det stämmer inte alls för mig. Jag sitter alltid med tyglarna i en hand när jag skrittar ute (och ibland i traven också) Problemet för mig är ju att min höger axel åker en aning fram när jag inte håller tygeln med den. Om jag tar tyglarna med höger hand är axeln på rätt plats igen. (därför använder jag spöt i högerhanden som jag beskrev innan) Men ute har jag inget spö med så där måste jag verkligen lägga fokus på höger axel så den inte roterar lite fram när jag inte håller tygeln med den. Jag har funderat på om jag ska byta och hålla tyglarna med högerhanden istället när jag är ute, för att få axeln på rätt plats.Angående att rida enhändigt så gör jag det alltid när jag rider ut. Jag håller tyglarna i vä hand - vilket för fram vä axel och bak höger axel så det blir en koordinationsvinst
Jag har inte haft något favoritvarv alls under alla år som jag ridit. Inte förrän nu det senaste halvåret. Det sammanfaller med att min häst har bytt från att vilja köra ut höger bog till att vilja köra ut vänster istället. Jag antar att det förstärker mig egen svaghet. (men snart byter hon nog igen. Hon gör det emellanåt)Detta med bålstbilitet stoge hästen still så vore det ite så svårt - man hittar sin snedhet och lrä sig hantera den
Nej det är inte styrkebrist jag tänker på utan liksidighet. Precis som jag skrev ovan så blir små skillnader stora till slut om man inte gör något. Vi vill ju inte rida våra hästar med styrka så det är inte ren styrketräning jag vill hålla på med. Rörlighet och smidighet. En viss gryndstyrka måste givetvis till för ryttare i allmänhet, men sen handlar det om rörlighet och smidighet i första hand tycker jag. Att få en bra kroppsuppfattning, samt lära sig vara avspänd i rätt muskler vid rätt tidpunkt. (inte helt lätt alltid, men ibland stämmer det)Nu rör sig hästen så det måste till en dynamisk bålstabilitet. Och så rider vi ju heller inte rakt fram enbart. Det innebär ju att man hela tiden måste koordinera utifrån hästens rörekser - och det ser jag oftare som ett större problem än en ren styrkebrist.
Säger väl detsamma till dig - vi har helt enkelt olika kunskapskällor angående hur kroppen fungerar
jag tror inte de flesta ryttarna har stora problem med detta, snedheter eller att vika sig, men helt liksidiga är vi inte. (det låter som du uppfattat det så, men jag kanske har fel?) Även om det inte är stor skillnad mellan sidorna så vill man (jag) ändå träna mera för att bli ännu mera liksidig. Det behöver ju inte vara något för en kiropraktor/ massör/naprapat åtgärda.
När man läser i tråden så låter det som om vi är helt sneda och vinda men så tror jag inte det är. Det låter värre när man beskriver detaljerna bara.
Även om det enbart handlar om olika styrka höger och vänstersida (utan snedheter) så kan man ju träna sig mera jämnstark.
Jag tycker jag fått många bra träningstips i tråden.
Säger väl detsamma till dig - vi har helt enkelt olika kunskapskällor angående hur kroppen fungerar
den största poängen med en lodrät sits är den samma som varför man inte skall rätta til handställningen utan det som orskar handställningen
rent generellt kan man dela in kroppens muskler i två grupper; så kallade hållningsmuskler nära lederna, och rörelsemuskler
Den lodräta sitsen som den beskrivs av den som är kunnig i människans rörelsemekanik (swift , wanless) ser till så man slår på hållningsmuskler och frigör rörelsemuskler - samma som hästen skall göra
Jag vet inte riktigt hur du kan uttala dig - när du bara provat "ett sätt".
Jag tycker nog att vinsterna blri större med det svårare, som du tycker krångligare - då har man också en instruktör till, dvs hästen
Och har då alltid tillgång till feedback, ingen instruktör behöver säga till för det har hästen redan gjort
Tilägg
Jag är inte mer än normasned jag heller, jag är mer än normalstark dock
Jag har sett ridbilder av de flesta och nja de sitter som lika snett som jag gjorde när jag inte nu aktivt håller reda på det
Vi är alla människor
då har man också en instruktör till, dvs hästen