Sv: Bålstbilitet
Det har inte direkt med det att göra, men du kan ha byggt upp en styrka i den yttre delen av överskänkeln för att kompensera för en svag bål...
När du säger att du följer med hästens rörelser till höger, menar du att du har lättare att rida i höger varv?
Isåfall, har du lättare att rida vänster galopp?
Hej!! Kastar in en fråga i denna diskussion .
Hur mycket sitter bålstabiliteten i benet?? Hur påverkar Tractus Iliotibialis, tensor fascia latea och gluteus medius ens bålstabilitet, sits och ridning?? Har dessa muskler något att göra med att man kollapsar åt det ena eller andra hållet i bålen??? *nyfiken*
Det jag funderar på är hur detta har påverkat min ridning. Jag har problem med min vänstersida ... den lever lite sitt eget liv (eller är det högersidan som gör det ). Jag följer automatiskt med i hästens rörelser åt höger ... men åt vänster vill kroppen fortfarande gå åt höger om jag inte anstränger mig. Jag kollapsar gärna i höger sida. Kan stramheten som sjukgymnasten hittat i överskänkeln ha med detta att göra??
Det har inte direkt med det att göra, men du kan ha byggt upp en styrka i den yttre delen av överskänkeln för att kompensera för en svag bål...
När du säger att du följer med hästens rörelser till höger, menar du att du har lättare att rida i höger varv?
Isåfall, har du lättare att rida vänster galopp?