Bålstbilitet

Sv: Bålstbilitet

Delvis KL

ang tips

Jag tycker att jag har fått bra hjälp bla av att bli mer medveten om skänkelläget och att känna efter var jag har båda skänklarna och att båda är avspända (även när de används....) Om man viker sig sitter man inte rakt över hästen längre och om man då checkar av sina skänklar genom att kanske göra små små rörelser i dem, och känner var man har dem så känner man även om/att man sitter snett automatiskt. Om man sitter snett har man ofta också en skänkel som man inte använder lika mycket, eller man är helt enkelt inte liksidig med sina skänklar, vilket förstärker snedheten hos hästen:idea:.

Sen tycker jag det är väldigt lite som behöver rättas ofta för att det ska göra så stort resultat i hästen, :bow: Jag upplever nog inte att de flesta hästar har så stora problem att göra något åt "andra hållet" som vi har faktiskt, men det kanske beror på att vi är som ryttare trots allt så måna om att träna hästarna till större liksidighet men missar oss själva mer:confused:
I de allra flesta fall när en häst har klart svårare åt ett håll så handlar det om ryttaren nästan enbart faktiskt, säga vad man vill......

Jag fick bla på träning rida mkt små bågar i galopp (blev täta växlingar mellan förvänd-rättvänd) och det var också en sån tydlig övning för att få mej att förstå vilken skillnad jag gör åt de resp hållen, när det handlar om timing och det ska ske snabbt och automatiskt. Jag insåg verkligen vilken skillnad jag gjorde beroende på min hjärna och kropp! Jag gillar såna övningar:bow:
I trav går det bra, då hinner man med att tänka, men i galopp:crazy: Vad gör man automatiskt.........:cool:

*KL*

Nu varken hinner eller orkar jag skriva så långt, men för att förvirra ytterligare får man ju betänka att man kan vika sig i både höften och i midjan och detta ger olika rörelsemönster. Ibland viker man sig i båda, åt samma håll, men ibland viker man sig bara i den ena, eller så viker man sig i båda, men åt olika håll.

Jag som har en scolios mitt i bröstryggen där jag är kollapsad på vänster sida och då höger sida av bröstkorgen är roterad bakåt och höger axel lägger sig framåt, jag viker mig gärna i höger midja och ibland även i höften. Höger bäckenhalva är också roterad bak-upp. Det är dessa mönster som kommer tillbaka om jag spänner mig eller blir stressad på något vis. Numera är normaltillståndet dock ganska så liksidigt. När jag hittar min stabilitet (och samtidigt är lite otränad) så får jag mjölksyra i höger sida av bålen.

Nu ska jag låta som en äkta sjukgymnast och ordinera transversus-övningar ;) Alltså den magmuskel som fungerar som en korsett och är den muskel (tillsammans med multifider/små ryggmusklerna och obliquer/sneda magmusklerna) som är viktigast för bålstabiliteten. återkommer med hur detta kan gå till.

Ja, precis, man gör ju som regel många olika rotationer och hopdragningar. Man är ju tredimensionell.

Ja fan - du har rätt

jag hittade den rackaren.

Alltså jaghar varit "ringaren i Notre dam" och skalar av somman skalar en lök

och beroende på min sjukdom så är min huvudsysselsättning vila och sedan kommer rehab äta och sova

Jag masserar mig själv med fingrarna och massagemaskin, och faktiskt så när jag masserar baksida lår och bakinsida får jag bättre avslappning i ryggen

jag menar hamstrings Semitendinosus Semimembranosus Och i viss mån biceps femoris.

Alla fäster ju i sittbenet och är de korta så kommer de ju att hindra det sittbenet att komam längre fram i sadeln.

Jag har funderat på det där för om jag får bort låsningar så att båda höfterna är lika långt framme till fots - så är jag till häst i alla fall längre fram med vä sittben än höger

Denna osymetri känner man inte med en bakside stretch

Min mest ledsna muskel är adduktor longus, och jag undrar om det inte snarare är så att det är den som inte släpper ned mig lika lätt i sadeln som gör att jag vill glida åt höger...

Det är en tanke

Själv har otaliga sjukgymnaster behandlat min rygg i fjörton år

men i min idrottsmekanik bok - ser jag nu här -
många ryggbesvär kommer av för korta "hamstrings"

Dessutom så komemr aldrig spänningar i ryggmuskler släpap om man inte behandlar magmusklerna

Senast ändrad:

Enligt jackos ord då så behöver du hålla ordning på vä bogen - men hon själv behöver hålla ordning på högerbogen

Men bogen är det sekundära problemet. Det kommer ju från höger bak. Men när jag är mer medveten och täner på att engagera höger bak lite extra så kan jag bli kvar i ett stabilt läge även med min högersida och då stöttar inte hästen upp med vänster fram.

Har du några bra träningtips (avsuttna alltså?)

Nu är egentligen inte min egen ridning intressant i tråden. Det jag vill åt är om det oftast är samma sida vi ryttare viker oss i och i så fall varför? Har vi koll på det kan man ju träna förebyggande på många olika sätt.

och min tränare säger att jag är kort - dvs jag viker mig - i min högra sida (men så har jag andra spännande rotationer och fel DESSUTOM! :D) och jag måste därför tänka på att putta midjefläsket åt höger så att säga (dvs göra mig längre på höger midja). Jag använder vänster ben som ståben och höger ben är "flaxbenet" - skjuter på med mitt vänstra och fångar bara upp vikten med mitt högra. Nu låter det som att jag är ringaren i notre dame.

Innan jag började ridträna var min högeraxel extremt mkt lägre än den vänstra. Nu är det inte det så farligt längre, så det går åt rätt håll! :laugh: Fast efter revbensskadorna kommer det gamla kroppsmönstret tillbaka omedelbums!

Det låter som en klockren beskrivning av mig. Dina träningtips får du gärna dela med dig av:laugh:

Det är inte så länge sedan jag skrev Om hästens bröstkorg som en tunna upphängd i muskler - minns ej tråd, men om man glider ned till vä - så förskjuts ju vikten till vä och det ben som är närmast ryttaren vikt är ju vä fram och det kommer att bli mer belastat

Alltså om ni glider ned åt vä så borde ni ha problem med vä bog - och om jag inte minns galet så skriver jacko om sina problem med höger bog

Jag är med på att din beskrivning gäller en häst utan ryttare men om då hästen skall fås att ta i mer med vä bak så kan inte ryttaren sitta i vägen

Jag skriver inte om er för att diskutra er ridning - utan bara för att visa att det är komplicerat, det handlar om så mycket mer än om att inte vika sig i midjan

Senast ändrad:

och min tränare säger att jag är kort - dvs jag viker mig - i min högra sida (men så har jag andra spännande rotationer och fel DESSUTOM! :D) och jag måste därför tänka på att putta midjefläsket åt höger så att säga (dvs göra mig längre på höger midja). Jag använder vänster ben som ståben och höger ben är "flaxbenet" - skjuter på med mitt vänstra och fångar bara upp vikten med mitt högra. Nu låter det som att jag är ringaren i notre dame.

Innan jag började ridträna var min högeraxel extremt mkt lägre än den vänstra. Nu är det inte det så farligt längre, så det går åt rätt håll! :laugh: Fast efter revbensskadorna kommer det gamla kroppsmönstret tillbaka omedelbums!

Steg 1 är ju det du beslkriver, men omd et vore hela sanningen så skulle dinhäst inte tynga ned högerbog som du brukar skriva. Du vill ju ha bort kulan från högerbogen -det tyder på att den är merbelastad, och då kan det inte var så enkelt som att du glider ned åt vä - utan precis som jag sa så - ja du glider ned åt vä med eftersom böstkorgen kompenserar detta genom att förkjutas åt höger så att man behåller "tyngdpunkten" över sitt ståben så hamnar i alla fall din tyndgpunkt åt höger

Se det som en glad nyhet

Du har klarat etapp 1 och är nu på etapp 2

Minns du dina problem här i högervarvet att du som en fluga dras mot honung att du drogs in mot mitten - det var för att din högeraxel går före och leder hästens höger bog i driftriktningen

När du följde instreuktionen att röra högeraxeln i en cirkelrörelse bakåt utåt - så gick det ju både att styra och böja

( och ja trixet kommer från din tränare från början :p )

det du gjorde var att rätta till tyngdpunkten genom att placera bröstkorgen ovanför bäckenet istället för förksjutet i sidled innåt

Däremot är din åtgärd vettig i vä varvet

problemet med snedheter är ju att de antingen ställer till det eller hjälper - så därför får man inverka ( på sig själv) helt olika i respektive varv

I vä varvet tex är ju den för långt fram axeln en tillgång :laugh:

Angående den där högeraxeln som de högerhänt ahar för långt fram, så att det är där komemr ju att länga den övre delen av högersidan

Här finns en jättebra övning

Ta en tyndglyftarstång och ta den så tung som du orkar utan att ryggraden viker sig.

Placera den bakom nacken och ha händerna på den

Stå rakt och vrid nu överkroppen med omväxlande höger axel och vä axel långst fram

detta är en jättebra övning och ni kommer att få en massa träning gratis

sedan med denna höger axel så behöver man träna erector spinae också.

återkommer med bilder för här kommer min date...

*kl*
Ja ni, ska defenitivt studera tråden när jag har mer tid att bränna! :banana:

Tycker ämnet är intressant, men har eg. studerat för lite i praktiken så ögat inte tränats upp på den punkten, jag är för inskolad på att titta på hästens rörelser/reaktioner, inte ryttaren! :o Egentligen så är det ju helheten och att försöka bena ut hönan vs. ägget som är intressant, fast när jag skriver "titta på hästens rörelser" menar jag även utan ryttare och genom att iaf försöka sålla vad ryttaren inverkar på och hur hästen svarar när det -inte- blir som svar på ryttaren utan snarare det man bad av den.

Det ni var inne på huruvida hästen påverkar ryttaren kan jag skriva under på inträffar ibland (ex: får man ont i ryggen av att rida just en specifik häst och känner sig extra sned efteråt så måste det ju ha varit hästen som inverkat? ;) ), i hur omfattning vore intressant att veta även om jag också tror det är skitsvårt att avgöra och måste ses från fall till fall även för de mer "ögonskolade" (antagande - japp!). Inverkar ryttaren snett så kommer ju hästen formas efter det, men har hästen inte böjning kommer ryttaren flyttas fel - vilket berodde på skolningen/ridningen (kanske t o m annat) och inte enbart ryttarens hållning och inverkan. Om hästen HAR en stel del av kroppen och korta muskler/spänningar så självklart borde det kunna inverka på ryttaren. Men också tvärtom såklart som vi redan är inne på väldigt ofta! :angel:

En sån där grej som vi varit inne på i andra sammanhang är hur lustigt det är att hästar och deras ryttare ofta verkar ha samma fysiska problem. Även det är en sån där grej som jag tror kan vara åt båda håll, att alltså även ryttaren smittas av hästen i viss grad, kanske mindre om man har flera hästar eller mer och mer ju "närmare" relation man har. Det skulle bli en väldigt lång redogörelse att försöka förklara på vilka grunder den teorin kommer från och alla skulle garanterat ändå inte hänga med i resonemanget beroende på egen "tro"/egna teorier och egna erfarenheter så det känns rätt meningslöst. Men det är inte något jag funderat på över en kafferast om man säger så utan snarare över ett par år! :p Hursomhelst så tror jag att det grovt förenklat finns 6 olika faktorer:
* Ryttarens hållnings- och sits-inverkan *Ryttarens ridförmåga skolningsmässigt *Ryttarens fysiska och mentala påverkan utifrån dennes egen status.
*Hästens "fysiska status" dvs den rörelsemekanik den kan leverera som utgångsläge alltså utan påverkan från ryttaren men som även kan försvåra för ryttaren/inverka negativt på ryttaren, inkluderar även den mentala statusen här *Hästens skolningsnivå (färskvara) *Hästens "dit-ridna" utgångsläge som ju egentligen varierar från sekund till sekund och beror på övriga faktorer men som även det kan inverka på ryttaren o därmed helheten.
Har lite bråttom nu och det här var bara en snabb-ihopknåpad lista så jag har säkert missat något. Men poängen iaf är att jag tror att alla dessa spelar roll för vad man ser just och då är ju det kluriga att lista ut hönan vs. ägget.

bara kommenterar detta med att ha ont i ryggen efter att ha ridit en viss häst

det handlar mer om i vilken balans sadeln hamnar i på just den hästen tippar sadeln fram - aj

Alltså om ni glider ned åt vä så borde ni ha problem med vä bog - och om jag inte minns galet så skriver jacko om sina problem med höger bog

Jag skriver inte om er för att diskutra er ridning - utan bara för att visa att det är komplicerat, det handlar om så mycket mer än om att inte vika sig i midjan

Precis - det är ju inte tvådimensionellt. Och sen är hästen en meddansare dessutom. Just mitt djur är tyngre på höger bog, men de kan ju rotera och skeva på alla möjliga håll. Enligt vissa teorier (ARR bl a: http://www.horseandriderbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=STTHCR&Category_Code=. OBS: Som jag fattat det, har bara precis börjat skumma i boken!:o ) är hästen i regel sned åt det håll jag upplever min egen häst. Den har ett rakare vänsterbak som skyfflar vikt åt höger bog.

Liten utvikning, för ibland känns det som att jag utmålar mig själv som Quasimodo och hästen som halt och lytt. ;) Jag tränar för andra tränare med jämna mellanrum, och hittills har jag fått kommentarer om att min häst är ovanligt rak av dem - så det är inte så att han är extrem åt något håll. Vill inte svartmåla honom mer än nödvändigt. :o

Senast ändrad:

Tjo ho alla glada ryttare, nu ska vi strecha!

Stå upp
Sträck upp armarna ta tag i armbågarna ovanför huvudet
luta kroppen åt den sida du inte kollapsar (alltså sträck ut den sida som viker ihop sig) så långt du kan
rulla nu frammåt tills du känner att det sträcker nära ryggraden på den sida du är stark/stel.
du har just hittat qudratus lumborum, QL. Denna muskel fäster på höftkammen och nedre revbenen och kallas för höfthöjaren.

Hur många hittade den?

susan. Vilken muskel mer specifikt menar du att det är som drar bak i låret? (vill lära mig mer)

Nu har jag provat!!
Men lyckades, nej det gjorde jag tyvärr inte.
Jag känner inte att det drar nära ryggraden:mad:
Om jag roterar framåt och lite förbi mitten (så att jag kommer lite mer åt höger drar det en aning, men det känns inte som om det är nära ryggraden direkt)
Däremot var det intressant för kroppen kändes inte lika åt de båda hållen.
Den sida som lättare kollapsar är lättare att sträcka ut. Där känns det en aning nedanför höften. När jag sträcker ut den starkare sidan drar det i hela sidan så den är inte alls lika mjuk.
Det här måste jag jobba vidare med.
Boken "spänst och balans i ryttrens sits" tycker jag är väldigt bra. Ska titta vad det finns för träningstips där också.

Har du nåt tips om hur jag lyckas hitta den muskel du är ute efter? Vad gör jag för fel tro? Finns det några typiska vanliga fel?

=
Susan;12800577]Det är inte så länge sedan jag skrev Om hästens bröstkorg som en tunna upphängd i muskler - minns ej tråd, men om man glider ned till vä - så förskjuts ju vikten till vä och det ben som är närmast ryttaren vikt är ju vä fram och det kommer att bli mer belastat

[/QUOTE]jag är med om vad du skriver. Jag menar bara att ursprunget till problemet sitter i bakkärran och då känns det bättre att försöka rätta till det där. (Vi glider mot vänster fram pga att höger bak inte vinklar ordentligt utan skjuter på för mycket i det ögonblicket.)

Det förstår jag. Detta är inte lätt, men det är bra att få andras kunskap och erfarenhet att foga till sin egen. Kanske leder det lite framåt? Andra infallsvinklar och ett annat sätt att se på det hela kan öppna upp en hel del ibland. (jag tycker man blir låst ibland i sina egna tankebanor)
Nu skulle ju inte tråden handla om mig egentligen, utan ryttare i allmänhet, men det är lätt att komma in på sig själv. Det är ju där man har den största erfarenheten s.a.s.

Om problemet bara är vika sig i sidan

så kommer här

http://muscul.az.free.fr/uk/a22.htm

känn på den :D

Skall se om jag hittar enklare

Puh! Lite andfådd!
Har testat åt båda hållen. Den var lite jobbig, men förmodligen ack så nyttig.
Det kändes ganska lika åt båds hållen. Lite mer kändes det dock när min högersida var neråt. (konstig förklaring kanske, men du fattar vad jag menar va?) Om man ser på bilden i länken som visar vart musklerna sitter som påverkas, så känner jag att det tar tag längst ner på det rödfärgade. Min högersida är lite svagare tolkar jag det som. Vilket stämmer med att det är i högersidan jag viker mig ibland.
Är jag rätt ute nu? Jag har krånglat in mig i muskler på längden och tvären så jag känner mig helt snurrig.:D
Jag har rätt länge tänkt att jag borde träna kroppen mera utanför ridningen. I somras började jag i alla fall träna armar och axlar med hantlar. Det är en start för jag är mycket svagare där jämfört med från midjan och neråt.
Nu ska jag banne mig lägga till fler övningar. Din är en. Tack för det!
Man är så in i norden noga med hästens träning, men ens egen, den kommer alltid i sista hand. Dags för ändring!
Nu ska det bli mer fart på "tanten"

Senast ändrad:

Har du nåt tips om hur jag lyckas hitta den muskel du är ute efter? Vad gör jag för fel tro? Finns det några typiska vanliga fel?

Tänk lite som denna(fast stående)... Man strechar en muskel i samma ställning som man tränar den...

http://muscul.az.free.fr/uk/a22.htm

Man kan oxå prova att ta tag i en dörrpost ovanför huvudet med kroppen i formen av en banan... (shit vad svårt det är att förklara)
Lillfingret överst.
Skjut ut den skinka som är längst ifrån lillfingret.
Håll inte upp huvudet så att det är i vägen för böjningen i kroppen utan luta huvudet med i böjningen.

Hoppas att det funkar nu... Det är en mycket bra övning!

Har du provat att få psoas muskeln strechad?

Jag upplever att den är det stora problemet i väldigt många fall...
Magmusklerna är ju svåra att massera, iallfall anteriort. En massa tarmar som lägger sig i...
Posteriort är desto lättare!

Jag vill inte ifrågasätta, men är du säker på att det är ad. longus och inte ad. magnus som är problemet?
Om det är longus så smärtar det vid massage på insidan av knät, och strechas med rakt ben. Vid magnus ca 1/3 upp på insida låret, och strechas med knät böjt... Longus är ju en lång muskel, men inte så stark, medans magnus är kort men otrolig stark och envis... Jag upplever att många ryttare känner av magnus.

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama