Bålstbilitet

Sv: Bålstbilitet

jajamensan för jag kommer bara åt den med rakt knä ( se längre ned :o

Psoas har alltid varit standardreceptet från alla "behandlare i hundra år men eftersom jag kommer hur långt som helst med inåtroterat lår så - NÄ :p

Att jag har problem med mina adduktorer är egentligen inte så konstigt då jag är hovslagare

Jag har flera bra böcker, men jag har en bok som heter Autostretching - och som faktiskt är en diagnostisk manual.
Där varje led gås igenom och det frågas - Du har svårt att?;

Ofta angående psoas så tänker man stretcha den gemom att öppna hötledsvinkeln, men psoas utåtroterar ju - så om man vill ha tag i den just så skall man ju inåtrotera och öppna höftleden.

Vad jag tycker är synd med många "behandlarre" är att de aldrig tränat själva så de kan inte testa på sig själva och därför inte hjälpa till med felsökning, så jag har faktistk fått lösa saker själv - trial en error

Skall kolla bara för det i boken

Man hittar psoas under rubriker

du har svårt att sträcka höftleden

Föra benet bakåt vrida det inåt samtidigt som du böjer ryggen till motsatt sida
får jag göra så då finns inget motstånd

Sedan med mej så har jag faktistk större problem med rectus femoris som också passerar höftleden :laugh:

men fan du har rätt - magnus är STOOOR - det är ju därför den heter så :D
- min magnus är ledsen :cry:
TACK :love:

Nu hittade jag också denna SEPEsvåra stretch den gjorde jag ju för några år sedan :crazy:

Man skall stå som en hund på alla fyra kuddar under knäna fötter ihop och så låta knäna glida isär

Det tar emot :mad:

Tänk om jag träffat dig för 15 år sedan

Senast ändrad:

Precis - det är ju inte tvådimensionellt. Och sen är hästen en meddansare dessutom. Just mitt djur är tyngre på höger bog, men de kan ju rotera och skeva på alla möjliga håll. Enligt vissa teorier (ARR bl a: http://www.horseandriderbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=STTHCR&Category_Code=. OBS: Som jag fattat det, har bara precis börjat skumma i boken!:o ) är hästen i regel sned åt det håll jag upplever min egen häst. Den har ett rakare vänsterbak som skyfflar vikt åt höger bog.

Liten utvikning, för ibland känns det som att jag utmålar mig själv som Quasimodo och hästen som halt och lytt. ;)

Jag vet, du och hästen är normalsneda, att du skriver om det tyder ju bara på att du kommit så långt att du börjar bli medveten som ryttare

Däremto blir jag lite vindtirig när jag läser om boken - för här är några som uppfunnit hjulet igen. rakriktning av den normalsned ahästen är ju vad ridning och tömkörning går ut på. Men de kanske har skrivit boken för aningslösa ryttare utan grudnutbildning :crazy:

I alla fall - hela syftet med bålstabilitet är ju att kunna kontrollera tyngdpunkten så den inte kastas omkring som du brukar skriva.

den normalsneda hästen som driver åt höger - gör ju det för att tyngdpunkten är förskjuten åt höger fram istället för att ligga i massans mitt

Ryttaren behöver ju också bålstabilitet för att kunna kontrollera att dennes tyngdpunkt håller sig still i massans mitt. Är den förskjuten åt samma håll som hästens så blri det ju dubbelfel :o

När jag började rida för min förra tränare hade jag stor ögon - för hon verkade ju se ALLT jag gjorde, men det avslöjjade hon - att det var inte det hon gjorde utan hon säg hästen reaktioner på det jag gjorde

I alla fall - om ryttaren lägger huvudet på sned så förskjuts tyngdpunkten i sidled - då går det inten att rakrikta hästen för man snedbelastar ju den själv.
Om lasten är felfördelad så får hästen slagsida = tyngdpunkten ramlar ned i ena bogen

Glider man ned åt höger så tar man tornutskotten med sig och merbelasatar höger bog. Glider man ned mot vä tar man tornutskotten med sig och överbelastar vänster bog

Så utifrån din beskrivning - så kan ditt ridproblem inte bara handla om att du glider till vä - nu är det ju fusk för mig då jag har sett dig både på din egen och på min - men i alla fall ledstjärnarn är hästen följer alltid vikten. den går åt det håll där vikten är. Er gemensamma vikt är åt höger
Så om din häst fortsätter att ha tyngdpunkten på höger bog trots att du hasar ned till vä - så avslöjjar det att något väldigt vanligt händer ovanför din midja - särskilt eftersom du är högerhänt.

Är man högerhänt kutar man gärna med högeraxel och roterar börstkorgen till vä - kan ses på massor av ridbilder - denna lilla kutning rotation (?) flyttar tyngdpunkten mot högerbogen:o

Är man högerbent vilket de flesta verkar vara oavsett om man är höger eller vähänt sä har man mellan 10 och 20 % mer vikt på högerbenet.
Då känns det tryggt att balansera upp bröstkorgen ovanpå höger ben - sittben - så ävenom rumpan midjan går till vä så glider bröstkorgen till det trygga höger och vi har en liten förskjutning i rygarden en "scolios" hos ryttaren som lägger den sammanlagda tyngdpunkten åt höger - liksom hästen :idea:

Den normalsneda hästen har mer vikt på högerbog - den går med högerbogen ledande i rörelseriktningen dvs före vä bogen

betänk då vad som skall ske i en böjning vä bog skall fram - och höger bog hållas tillbaka - men den normalsneda hästen rör sig ju precis tvärtom -det är därför folk har problem i högervarvet - och det var därför min häst bara ramlade in mot mitten ( var lugn de flesta kan inte styra honom alls - eftersom han följer vikten till hundra procent. de hatar att rida honom :D )

Men när du rättade till din högeraxel - längde din utsida - istället för insida - avlastade hans högerbog så kunde han göra det samma - hästen måste flytta lite vikt till ytterbog i en böjning - tada helt plötsligt gick hästen att böja och släppte halsen

hästen följer alltid vikten - och går inte att böja om tyngdpunkten är förskjuten...

Det här är egentligen samma sak som psychogirl skrev man får inte titta ned på innerbogen i en galoppfattning - den måste avlastas
För om man har sin tyngdpunkt för mycket innåt kommer man både merbelasta inner fram, och hindra innerbak

Bigganl var inne på att det handlar om bakbenen - med för mycket vikt inåt hindrar men det inre bakbenet - det framåtgripande i galoppen.

så neh - dethandlar om tyngdpunkt - innan det är någon vits att stabilsiera bålen så måste den vara centrerad

varför jag skriver detta - är att om man skall ge övning så måste manveta vad grundproblemet är - vad förskjuter vikten hos ryttaren

Jag tror du och bigganl hr samma problem

återkommer

Fick bråttom idag igen... Nya dater hela tiden

Senast ändrad:

Är man högerhänt kutar man gärna med högeraxel och roterar börstkorgen till vä - kan ses på massor av ridbilder - denna lilla kutning rotation (?) flyttar tyngdpunkten mot högerbogen:o

Här fick jag ett hallelujamoment.

Jag tackar och bugar. :bow:

Och inser också varför en viss feldenkraisövning med bröstryggraden är så himla "ögonpoppande" för mig. (Mina ögon "poppar ut" när jag koordinerar om, mkt genant).

Ja jag vet inte varför jag inte lyckades förmedla det då förra hösten för det var det du fick öva på :o

Många har haft nytta av det - särkilt när man inte hittar sin utsida i höger varv - och detta var orsaken till alla mina galopp problem som jag drogs med länge...
Om man som jag då redan från början har svårt att tynga ned vä sittben och så detta ovanpå

denna rörelse flyttar vikten till vä sittben - kopplar in vä bak och det blri lättare för häsetn att vinkla det istället för bara skjuta på

så lite kan göra så mycket

Berätta gärna övningen

OM detta är biggans problem också

så kan detta vara en grej

hittade ingen riktig bild så du får ha fantasi

http://www.davidaston.se/frusen_skuldra.jpg

om du är kutig på högersidan - snurra högerarmen i en cirkel bakåt rakt uppåt bakåt obs, bilden föreställer ju egentligenngt annat
När du är på toppen så se till att du på bakåtvägen tar i så du vrider hela kroppen och vä axel kommer fram

det blri ju lite stretching också

fan vad det knakar och knäpper på mig - borde JAG göra :o

Här är en braövning som får tag i just de kutande tantrundnigen i ryggen som en bieffekt till träningen

här är länk till film - men jag har då aldrig sett något så fjösigt

http://www.stadium.se/traningstips/styrka/latsdrag-till-brost-smalt-grepp

Luta istället rejält bakåt - häng i stången håll brett och det som hon säger tänk att du skall trycka upp bröstbenet i stången - GÖR det så du ser ut som dolly parton

Detta borde alla ryttare träna och OM man lutar bakåtmed rak rygg - då får magmusklerna och "kärnan" = bålstabilitete jobba också

ja ni råkar träna "latsana också men vet ni vad - har ni latsar så ser midjan sååå smaaal ut :laugh:

Antagligen för att jag sa "Jaha, jag förstår", när jag egentligen inte alls förstod! :laugh: Ibland är man inte redo att förstå, eller man tror man fattar nåt, men det gör man inte.

Kunskap måste man ju på något sätt "uppfinna själv", innan den inkorporeras.

Så fort revbenen läkt lite till ska det börjas tränas. Jag tackar på förhand!

Nu måste jag ställa dum fråga igen. Jag vet att du haft problem med ena galoppen på Pordis, men jag är inte människa att minnas vilken av dem det var. (Måste fundera vidare själv, så det känns som om det är jag som uppfunnit kunskapen...)

F ö har jag problem med för mkt svank, men det kanske är en bieffekt av min bröstryggradskutning? Eller hur ska man veta vad som är huvudproblemet? Jag har alltid "trott" eller tyckt mig känna att det är mkt som emanerar från bäckenet, som sedan ställer till det längre upp i kroppen (och längre ner). Så för mkt lordos i svanken ger för mkt kyphos (stavning?!) i bröstryggraden?

HaHa, jag den är strechen är inte rolig... Och jobbig när man ska upp igen! Men ock så nyttig!

För femton år sedan var jag femton år och störig...;-)

När jag strechar Psoas har jag kunden sittandes läääängst ut på bänken innan h*n lägger sig. Sedan ställer jag mig vid kundes fötter
med sidan emot, lägger kundens fot i min midja och "knölar ihop" kunden, om det andra benet följer med upp så strechar vi den...

Vet inte hur du har gjort, men jag har bara träffat på tre stycken som jag inte har behövt strecha på iallfall ena sidan.

(kul att diskutera med en lika kunnig och ridintresserad)

Min naprapat gjorde så på mig medan jag skodde - hon var "elak" och samtidigt som hon tryckte ned det lår som svävade i rymden böjde hon knäet på dert samma

åhåhåhåååå håhåhå, men jag tror det är hela paketet på mig, men just där rectus - den är ledsen - det har setat för många skadade hästar på den

de säger at man inte skall kunna känna psoas - döremot har jag haft inflammation i den - det kändes när jag lutade mig framåt :o

jag har pga av sjukdom och för mycket arbete varit så stel att jag inte kunnat sätta på mig trosorna :o

gud när jag var som sämst då var inte ens låret horisontalt utan ditt trick för att stabilisera bäckenet :O

jag är inte Anna Anka - jag är (var) Tant Planka

ja jättekul - tack för komplimangen :laugh:- jag gissar att du har det som jobb - själv är jag bara "skadad" på mera sätt än ett :D

Har du något bra för den här quadratus femoris eller vad den heter
tänk på att jag är så stark i benen att armarna inte förmår

Angåend upp ur stretchen - jag barar lägger mig helt osnyggt på golvet och kravlar och stånkar mig uppåt helt ograciöst som en gumma

Senast ändrad:

Man kan oxå prova att ta tag i en dörrpost ovanför huvudet med kroppen i formen av en banan... (shit vad svårt det är att förklara)
Lillfingret överst.
Skjut ut den skinka som är längst ifrån lillfingret.
Håll inte upp huvudet så att det är i vägen för böjningen i kroppen utan luta huvudet med i böjningen.

Hoppas att det funkar nu... Det är en mycket bra övning!
[/QUOTE]
Ska jag upp på tå med den sida som är från lillfingret? eller?? nej jag gjorde nog fel.:crazy:

Berätta gärna övningen

OM detta är biggans problem också

så kan detta vara en grej

hittade ingen riktig bild så du får ha fantasi

http://www.davidaston.se/frusen_skuldra.jpg

om du är kutig på högersidan - snurra högerarmen i en cirkel bakåt rakt uppåt bakåt obs, bilden föreställer ju egentligenngt annat
När du är på toppen så se till att du på bakåtvägen tar i så du vrider hela kroppen och vä axel kommer fram

det blri ju lite stretching också

fan vad det knakar och knäpper på mig - borde JAG göra :o

Den ska jag göra direkt för nu ska jag ut och rida. Jag brukar göra några sådana armsvängningar i början av varje pass då jag har haft problem med axlar tidigare och lätt spänner mig. Nu ska jag lägga till denna vridning också.:)

Fy f-n, du har gått igenom det mesta!!!! Du kanske ska utbilda dig till massör?!

Jag har kämpat för att lyckas lägga upp bilder från det här dokumentet, men misslyckats.... Är betydligt bättre på kroppar än datorer!!
Iallfall här finns en bra strech, om du vänder på det hela och lägger dig över det böjda benet, då slipper du dra så förbenat!
http://www.massagenerd.com/pdf_massage_ebooks/Self_Stretching_Ryan_Hoyme_.pdf

Andra bilserien på sidan 20 ...
Den är ju svår, liten och sitter djupt!

Vilket fusk! vi fick minsann trycka ihop knäna för att ta oss upp! pust och stön, men jag som ryttare hade lite lättare än flygvärdinnan...

Oj oj oj, jag skulle behöva starta en video blogg så att jag kan förklara... Skämt åtsido, det KAN vara så att du inte är kort i den och därför inte hittar den!
Men iallafall, en länk till en ganska bra bild;
Sidan nio bild B, men lite mera snett framåt!

Denna strech är oxå jättebra och borde göras av alla innan man kliver ur sängen på morgonen varje dag!!

Ha bägga axlarna i och dra ner knät ner mot sängen, rotare i ryggraden, följ alltså med med höften!

Jag ska studera länken när jag har gott om tid. Det verkar finnas massor där.
för övrigt så gjorde jag Susans länkade övning i förrgår på kvällen. Satan vilken träningsvärk jag fick igår kväll och det är kvar än. Det sitter precis ovanför höften och är värre på högersidan än på vänster.
Eftersom kroppen reagerade så mycket så är det nog välbehövligt.
"kärlekshandtagen" sitter ju där det träningsvärken sitter så kanske kan de bli mindre också? (kan man ha sån tur?)

Hej!! Kastar in en fråga i denna diskussion :).
Hur mycket sitter bålstabiliteten i benet?? Hur påverkar Tractus Iliotibialis, tensor fascia latea och gluteus medius ens bålstabilitet, sits och ridning?? Har dessa muskler något att göra med att man kollapsar åt det ena eller andra hållet i bålen??? *nyfiken*
327329154_69a5846c0d_o.jpg

Var hos en sjukgymnast häromveckan pga lite känningar i höger knä efter att jag börjat med spinning för att få upp flåset. Hon identifierade att jag på utsidan av höger ben ... från höft till knä är väldigt stram (lite "löparknä"-känning) . Det är inte alls samma sak på vänster ben. Jag har fått några stretchövningar b.la denna som är helt fantastisk att göra:
thumb_Malin781.jpg
. Dvs. man lägger upp benet på ett bord med syfte att underbenet skall ligga parallellt mot bordsskivan. Stretchar delar av rumpan samt utsida överskänkel.

Det jag funderar på är hur detta har påverkat min ridning. Jag har problem med min vänstersida ... den lever lite sitt eget liv (eller är det högersidan som gör det :o). Jag följer automatiskt med i hästens rörelser åt höger ... men åt vänster vill kroppen fortfarande gå åt höger om jag inte anstränger mig. Jag kollapsar gärna i höger sida. Kan stramheten som sjukgymnasten hittat i överskänkeln ha med detta att göra??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama