Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppsan! Ja, du ser ju hur korkad man blir!!!
Aha, då menar vi tvärtom, just du och jag! Men ditt sätt är ju egentligen mer logiskt, för det handlar ju om att man inte orkar hålla "ihop" sin bål, utan tappar ena sidans stabilitet.
I dagsläget säger jag alltså att denna ryttare sedd bakifrån:
o
(
Har kollapsat åt höger, medan du säger att den kollapsat åt vänster?
(Hoppas ni fattar att o:et är huvudet på gubben och parantesen gubbens bål...)
Den normalsnedhet jag talar om är då den långa högersidan, Det ser man på att höger axel är högre upp och höger stigbygel är längre ned
höger armbåge längre ut från kroppen och är det riktigt illa så tippas huvudet åt vä
det här tycker jag var intressant i terin titta åt fel håll
För i en böjning skall ovanstående ske - fast lite - hos hästen - den skall ju var jämnt böjd - och hos ryttaren om den skall sitt i rörelsen.
dett gäller ju inta alla ridstilar. i alla fall om det skall var böjning - så skall den vara jämn och tittar man åt fel håll så bryts detta
Jag är högerbent.Inte alls - vi är inte bara höger eller vänsterhänta- vi är höger eller vä benta och vi föredrar en rotation
Jag mockar medvetet åt båda håll för att göra mig mera jämn i kroppen. skrev ett blogginlägg om detta för ett tag sedan. "borsta tänderna med vänster hand"Prova att mocka åt "fel håll"
Om man tänker på ridning som att man vill dansa tillsammans med hästen så blir att jag för och hästen följer. Det skulle ju inte fungera med obalans och snedheter från ryttaren. Jag vet förresten inte hur man ska rida om man inte rider hästen med sin egen kropp??Nu är ju inte alla av den åsikten att man skall rida hästen med sin gen kropp - men betänk - det motstånd vi känner mot att göra något åt fel håll...
Visst gör de det. Men det är när hästen bytt sida nu senaste gången som min egen svaghet blivit tydligare.och då utvecklas hästen snabbt och tom byter sida
Vad ska man träna för att få bort det? Är själv helt otränad för tillfället och har kommit fram till att om jag ska orka med ridningen ordentligt och ha kontroll på min kropp så måste jag börja träna mer utan häst!
Ja det är lite det jag är inne på också. Jag är högerhänt och när jag viker mig så är det i stort sett alltid i höger sida. Jag tycker att jag borde vara lite starkare i höger sida när jag är högerhänt, men är det i själva verket precis tvärtom? Eftersom högerhanden/armen är starkare kanske inte höger sida behöver "hjälpa till" lika mycket och blir därmed lite svagare?
?
Det är en bra beskrivning av vad jag menar.
(Hästen vinklar inte höger bak och tar emot påskjutet med vänster fram vilket gör att ryttaren puttas mot vänster fram också.)
Man viker sig i sidan, bålstabiliteten tappas.
Du är vänsterhänt har jag för mig?
den teorin stämmer inte på mig, jag är primärt vänsterhänt/bådhänt, och vikte mig i höger sida : )
Ja det är lite det jag är inne på också. Jag är högerhänt och när jag viker mig så är det i stort sett alltid i höger sida. Jag tycker att jag borde vara lite starkare i höger sida när jag är högerhänt, men är det i själva verket precis tvärtom? Eftersom högerhanden/armen är starkare kanske inte höger sida behöver "hjälpa till" lika mycket och blir därmed lite svagare?
Däremot varierar detta beroende på vilken häst jag sitter på. Min häst byter sida ibland och när hon en period vek sig lättare i vänster sida resulterade det inte i att jag kollapsade. När hon har en period där det är höger sida hon lättare vider sig i då kollapsar min högersida lätt. Men vad är hönan och vad är ägget i detta?