Bålstbilitet

Sv: Bålstbilitet

Jag har samma definition som du = viker i höger = vikten åt vänster:idea:

Eller då tvärtom om man viker i vänstersidan

Hoppsan! :o Ja, du ser ju hur korkad man blir!!!

Aha, då menar vi tvärtom, just du och jag! Men ditt sätt är ju egentligen mer logiskt, för det handlar ju om att man inte orkar hålla "ihop" sin bål, utan tappar ena sidans stabilitet.

I dagsläget säger jag alltså att denna ryttare sedd bakifrån:
o
(

Har kollapsat åt höger, medan du säger att den kollapsat åt vänster?

(Hoppas ni fattar att o:et är huvudet på gubben och parantesen gubbens bål...)

Det är en bra beskrivning av vad jag menar.
(Hästen vinklar inte höger bak och tar emot påskjutet med vänster fram vilket gör att ryttaren puttas mot vänster fram också.)
Man viker sig i sidan, bålstabiliteten tappas.

Den normalsnedhet jag talar om är då den långa högersidan, Det ser man på att höger axel är högre upp och höger stigbygel är längre ned
höger armbåge längre ut från kroppen och är det riktigt illa så tippas huvudet åt vä

det här tycker jag var intressant i terin titta åt fel håll
För i en böjning skall ovanstående ske - fast lite - hos hästen - den skall ju var jämnt böjd - och hos ryttaren om den skall sitt i rörelsen.
dett gäller ju inta alla ridstilar. i alla fall om det skall var böjning - så skall den vara jämn och tittar man åt fel håll så bryts detta

Och då är du överens med tjejen jag diskuterade med som har studerat sånt hos ryttare en hel del;) Dvs vilket håll som är vanligast.

Inte alls - vi är inte bara höger eller vänsterhänta- vi är höger eller vä benta och vi föredrar en rotation
Jag är högerbent.
Prova att mocka åt "fel håll"
Jag mockar medvetet åt båda håll för att göra mig mera jämn i kroppen. skrev ett blogginlägg om detta för ett tag sedan. "borsta tänderna med vänster hand"
Jag försöker i det vardagliga livet göra massor av saker med "fel" hand mot vad jag lättast gör för att jobba med liksidigheten.
Det jag funderade över var att du skrev att det var vanligare åt det ena än andra hållet och blev nyfiken på vad som låg bakom egentligen.
Nu är ju inte alla av den åsikten att man skall rida hästen med sin gen kropp - men betänk - det motstånd vi känner mot att göra något åt fel håll...
Om man tänker på ridning som att man vill dansa tillsammans med hästen så blir att jag för och hästen följer. Det skulle ju inte fungera med obalans och snedheter från ryttaren. Jag vet förresten inte hur man ska rida om man inte rider hästen med sin egen kropp??
och då utvecklas hästen snabbt och tom byter sida
Visst gör de det. Men det är när hästen bytt sida nu senaste gången som min egen svaghet blivit tydligare.
(tidigare red jag i bomsadel och troligtvis maskerade den detta mera)
Hur praktiskt kan man öva upp liksidigheten i bålen bättre? Har du några bra träningstips?

Senast ändrad:

Vad ska man träna för att få bort det? Är själv helt otränad för tillfället och har kommit fram till att om jag ska orka med ridningen ordentligt och ha kontroll på min kropp så måste jag börja träna mer utan häst! :eek:

Vi har ett bra gym på jobbet med folk kan instruera om man bokar tid med dom, och man talar om vad man vill ha hjälp med. Genom att använda maskinerna tex så känner man själv mycket av skillnaderna som man har i kroppen:idea: Hur olika svårt det, blir och olika belastning osv, svårt att beskriva så här!

Jag skojar. Men det var också ett uttryck för att jag kämpat med det här, på hästryggen, hos sjukgymnasten, hos sadelutprovaren, hos kiropraktorn, i gymet och det senaste tillskottet är pilates utan nämnvärt resultat.

Ja det är lite det jag är inne på också. Jag är högerhänt och när jag viker mig så är det i stort sett alltid i höger sida. Jag tycker att jag borde vara lite starkare i höger sida när jag är högerhänt, men är det i själva verket precis tvärtom? Eftersom högerhanden/armen är starkare kanske inte höger sida behöver "hjälpa till" lika mycket och blir därmed lite svagare?
?

den teorin stämmer inte på mig, jag är primärt vänsterhänt/bådhänt, och vikte mig i höger sida : )

Måste eränna att spatial intelligens inte är min grej, och jag fattar inte vad någon menar :rofl:

Jag antar att Jacko har beskrivit sin snedhet i hennes bild och att ni upplever att ni andra som håller med är sneda på samma sätt???

Såhär säger min tränare som introducerat mig i detta

Det vanligaste hos en grön ryttare är att man glider ned åt höger = högersidan är lång, när man försöker rätta till det så flyttar man visserligen rumpan åt vä - men eftersom man är van att ha balansen över sitt högra ben - så förskjuts bröstkorgen åt höger så det uppstår en

oo
o)
(

Jag som sett Jaco bakifårn och sett var din höger axel sysslar med skulle klassa dig som den här bilden

Senast ändrad:

Det är en bra beskrivning av vad jag menar.
(Hästen vinklar inte höger bak och tar emot påskjutet med vänster fram vilket gör att ryttaren puttas mot vänster fram också.)
Man viker sig i sidan, bålstabiliteten tappas.

Enligt jackos ord då så behöver du hålla ordning på vä bogen - men hon själv behöver hålla ordning på högerbogen

Du är vänsterhänt har jag för mig?

Ja i grunden men fick pga otroligt gammaldags lärare träna upp höger så att jag nu gör lite olika, men kanske mest höger eftersom det mesta är gjort för högerhänta så det är lättast, men vissa saker enbart vänster. Så blandat, vad det leder till kan ju vara intressant.....kan ju göra det mesta, inkl skriva med båda händerna.:cool:

Om man länger sin högersida så har man ju en del av böjniingen i vä varv gratis = lättare för hästen = roligare för ryttaren

Så länge man sälv har en lång högersida så blri det vääääääääääldigt svårt för hästen att länga sin vä - sida

den teorin stämmer inte på mig, jag är primärt vänsterhänt/bådhänt, och vikte mig i höger sida : )

Lite som jag då! Fast jag tror att det kan i mitt fall också ha att göra med en vurpa på glansis på rumpan för ett antal år sen, som har ökat på att jag varit snedare pga omedveten kompensation, att vara rak gjorde att jag fick ont i ländryggen på en punkt typ där SI-leden sitter på höger sida ungefär. Inte ens så mycket att det syns att jag har kompenserat men när jag nu vet det så känner jag det tydligt.

Håller på att fixa till det nu!

Ja det är lite det jag är inne på också. Jag är högerhänt och när jag viker mig så är det i stort sett alltid i höger sida. Jag tycker att jag borde vara lite starkare i höger sida när jag är högerhänt, men är det i själva verket precis tvärtom? Eftersom högerhanden/armen är starkare kanske inte höger sida behöver "hjälpa till" lika mycket och blir därmed lite svagare?
Däremot varierar detta beroende på vilken häst jag sitter på. Min häst byter sida ibland och när hon en period vek sig lättare i vänster sida resulterade det inte i att jag kollapsade. När hon har en period där det är höger sida hon lättare vider sig i då kollapsar min högersida lätt. Men vad är hönan och vad är ägget i detta?

jag säger att det handlar om motstånd

Om du och din häst har samma svaghet så glider nii iväääääg

Om du är tvärtom sned så erbjuder du ett mycket större motstånd - och det motsåndet är ju visserligen hinder- men det kan ju också var ett stöd :idea:

Ett hinder att segla iväg åt det lätta hållet

Angående bra träningstips

Kroppen kan ju röra sig i tre plan och rente prinicpiellt så handlar det om att stärka upp motsatt rotation - inte så mycket ena sidan

Men sedan är det ju så många muskler

jag har efter tio års rehab insett att det som drar bäckenet snett från början - faktiskt är muskler på insida/baksida lår

Så det är så komplext

Skall fundera på övningar medans jag mockar

Tjo ho alla glada ryttare, nu ska vi strecha!

Stå upp
Sträck upp armarna ta tag i armbågarna ovanför huvudet
luta kroppen åt den sida du inte kollapsar (alltså sträck ut den sida som viker ihop sig) så långt du kan
rulla nu frammåt tills du känner att det sträcker nära ryggraden på den sida du är stark/stel.
du har just hittat qudratus lumborum, QL. Denna muskel fäster på höftkammen och nedre revbenen och kallas för höfthöjaren.

Hur många hittade den?

susan. Vilken muskel mer specifikt menar du att det är som drar bak i låret? (vill lära mig mer)

Nu tappade jag bort mig.

En häst som driftar mot vänsterbog - då åtgärdar jag det? Inte höger bog?

och min tränare säger att jag är kort - dvs jag viker mig - i min högra sida (men så har jag andra spännande rotationer och fel DESSUTOM! :D) och jag måste därför tänka på att putta midjefläsket åt höger så att säga (dvs göra mig längre på höger midja). Jag använder vänster ben som ståben och höger ben är "flaxbenet" - skjuter på med mitt vänstra och fångar bara upp vikten med mitt högra. Nu låter det som att jag är ringaren i notre dame.

Innan jag började ridträna var min högeraxel extremt mkt lägre än den vänstra. Nu är det inte det så farligt längre, så det går åt rätt håll! :laugh: Fast efter revbensskadorna kommer det gamla kroppsmönstret tillbaka omedelbums!

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama