Bålstbilitet

bigganl

Trådstartare
En spin-off från en annan tråd där vi kom in på ryttare som tappar bålstabiliteten och viker sig/kollapsar i sidan. Detta är ju inte helt ovanligt:D och händer oss alla ibland.
Susan som är (som jag uppfattat i alla fall) väl insätt i fysiologi skrev i någon tråd att det nästan alltid är höger sida som kollapsar på ryttare i allmänhet.
Detta fick mig att fundera. Jag har inte märkt att det skulle vara höger mera än vänster om jag tänker på elever, men detta kan ju lika gärna bero på att jag aldrigt tänkt i just de banorna. Jag har mera tänkt att det är olika från ryttare till ryttare och att det kanske har koppling till att vi är höger eller vänsterhänta/ Att det beror på vilken sida hästen lättare kollapsar i/ Kombination av de båda.
Det kanske är helt galet?
Vad har ni för tankar kring det här? Om det är betydligt vanligare att vi ryttare kollapsar i höger sida än i vänster, vad beror det på? Har det med våra olika hjärnhalvor att göra? eller vad? rent fysiologiskt borde vi vara rätt lika på höger och vänster sida.
Det här vill jag gräva djupare i.
Vad har ni för kunskaper och erfarenheter?:)

Senast ändrad:
Sv: Bålstbilitet

Får man flika in med en följdfråga?

Tror ni det finns något mönster i hur vårt hästmaterial vill få oss att "kollapsa"? Finns det t ex preferens för att skjuta ut ryttaren åt, låt säga, vänster - vilket då får till följd att många ryttare viker sig i höger sida och börjar fippla lite med höger tygel?

Dvs, är det hästarna också som bidrar till ifall ryttare oftare kollapsar åt ena hållet? (Ifall de nu gör det)

Hej!

Kan det inte ha med huvudsida att göra då?

Jag är vänsterhänt och kollapsar ofta åt vänster (ofta.. alltid.).
Och hästarna borde väl kunna följa med- oftast rider man dom ju i sitt bästa varv mer..

/ Lavinia

Intressant diskussion.
Jag talade med en tjej som också är väldigt intresserad av det här och hon ansåg att de flesta viker sig till vänster, vilket hon pekade ut på en tävling vi såg tillsammans, för ett par år sen, där hon visade på ekipagen att det faktiskt såg ut att vara så. Det var f ö högre klasser det handlade om, dvs svår klassryttare.

Men jag vet inte , jag viker mej i höger i alla fall vilket jag numera har fått bättre koll på genom gym bla.

Jag är också helt övertygad om att det är ett samspel med hästen som förstärker det ena eller andra, jag har haft hästar som varit åt båda hållen s a s. Och det har ju varit "lika svårt" för mej, kan jag tycka.

Men ska bli intresserat läsa vad andra skriver.

Ja jag tror det är ett samspel! Men jag vet inte vad som är vanligast på hästar, jag har haft hästar som varit "åt båda hållen" i alla fall.

Hon som är lite hormonkorkad (minst sagt) kom på en följdfråga till! Eftersom det är lätt att man talar om olika saker fast man använder samma termer, och vice versa - att man använder olika termer men egentligen försöker prata om samma sak. :idea:

När ni säger "viker sig åt höger", vad menar ni då? Det kan säkert tyckas som en rätt korkad fråga (och jag skyller på hormoner: lipar jag inte så har jag otur när jag tänker! :laugh:), men bara så att jag hänger med.

När jag säger viker sig åt höger ser jag framför mig en ryttare vars högre höft och axel närmat sig varandra, en högermidja som "kollapsat" ihop. Om man tittar på ryttaren bakifrån pekar högerknäet lite mer ut, höger fot är högre upp än vänster fot. Å andra sidan är vänstermidjan mer uttänjd och vänsterfoten längre ner och pekar inte riktigt lika mkt ut.

Tänkte nämligen att några kanske menar "glider åt höger" när de skriver viker sig åt höger eller kollapsar åt höger?

För mig är den högerkollapsade ryttaren snarare på väg åt vänster i sadeln eller på hästryggen. Men jag tror att det finns många varianter på det förstås!

precis vad jag tänkte på
KL

Det jag menar är att högersidan blir lång dvs. avståndet mellan bäcken och bröstkorg orkas inte hållas ihop.

Det man vetenskapligt vet är att hästen av naturen strävar mot höger, liksom vi - i alla fall om vi är högerhänta.

Vissa tecken har jag sett på att det handlar om om man är höger eller vänsterhänt

Sedan är inte ridning statiskt - om det är min normalsnedhet att jag inte orkar hålla ihop min högersida - så kan jag i alla fall hamna och göra tvärtom i högervarvet när jag försöker böja

det finns flera olika uppfattningar (vad annat att vänta :angel: inom denna sport) om hur hästens snedhet ser ut. Kottas och Tibblin säger tvärtom. likaså är inte tessan och Dadde överens så hur hästen är sned är en subjektiv upplevelse, medan att den "driver" åt höger är forskning för att kunna driva åt höger så så bör vä sidan mellan bröstkorg och bog vara kortare även på hästen.

Förr talades det om mjuk sida och stelare sida - men jag tror att det är mer komplicerat än så. och det är nog därför som vi upplever saker så olika

jag tycker att det är helt ointressant vad som är hönan eller ägget.
Risken att hästen skall rakrikta oss är minimal - så ryttaren får nog ändå komma åt hästens snedhet via sin egen rakriktning.

tror ju jag då - men dt finsn ju alla möjliga idéer där

En annan aspekt av ryttarens sendhet handlar om att oftast höger axel är långra fram - det beror på en högerhänts person att högerarmen skall vara framme - fri för rörelser - tänk sträcke er efter något - medan vä sidan får stabilisera och blri därmed kort och kompakt

Om man är intresserad av snedheter så har Wendy Murdoch gjort en video, och en bok

Jacko (skriver du i varje inlägg att du är gravid ;) )

Senast ändrad:

Hoppsan! :o Ja, du ser ju hur korkad man blir!!!

Aha, då menar vi tvärtom, just du och jag! Men ditt sätt är ju egentligen mer logiskt, för det handlar ju om att man inte orkar hålla "ihop" sin bål, utan tappar ena sidans stabilitet.

I dagsläget säger jag alltså att denna ryttare sedd bakifrån:
o
(

Har kollapsat åt höger, medan du säger att den kollapsat åt vänster?

(Hoppas ni fattar att o:et är huvudet på gubben och parantesen gubbens bål...)

Den normalsnedhet jag talar om är då den långa högersidan, Det ser man på att höger axel är högre upp och höger stigbygel är längre ned
höger armbåge längre ut från kroppen och är det riktigt illa så tippas huvudet åt vä

det här tycker jag var intressant i terin titta åt fel håll
För i en böjning skall ovanstående ske - fast lite - hos hästen - den skall ju var jämnt böjd - och hos ryttaren om den skall sitt i rörelsen.
dett gäller ju inta alla ridstilar. i alla fall om det skall var böjning - så skall den vara jämn och tittar man åt fel håll så bryts detta

Semantiskt korrekt är att din ryttare har vikt sig i högersidan
och kollapsat åt

Jag som ryttare är tvärtom

o
)

Smarta tecken :laugh:

Men i höger varv blir det

oo
(

så det är komplicerat

Senast ändrad:

rent fysiologiskt borde vi vara rätt lika på höger och vänster sida.

Inte alls - vi är inte bara höger eller vänsterhänta- vi är höger eller vä benta och vi föredrar en rotation

Prova att mocka åt "fel håll"

Och en jättebra övning fast kanske inte så snygg i tryck. När du varit på tjota och gjort det stora - vilken hand använder du?

Prova använd den andra :angel:

Här har du en massa orsaker till problem med böjning

Nu är ju inte alla av den åsikten att man skall rida hästen med sin gen kropp - men betänk - det motstånd vi känner mot att göra något åt fel håll...

Samma motstånd måste hästen "ta sig igenom" för att kunna göra saker som kan var åt bådas "fel håll" :idea:

Hästen måset alltså hantera "bådas snedhet" :crazy:

Min upplevelser är att om jag kan hantera min - så kan jag istälelt göra det lättare för hästen tom att göra åt "sitt svåra håll" därför att jag ta bort allt motstånd genom att etxra avlasta

och då utvecklas hästen snabbt och tom byter sida

Senast ändrad:

Jag upplever på grundnivå att det är vanligt att man inte klarar av att stabilisera yttersidan på hästen (och sig själv) utan förböjer både sig själv och hästen. Hästens ytterbog "skrapar" mot väggen, den blir inte "rak i böjningen" (nej, nu villar jag nog in mig igen), utan den bryts av som en björkkvist.

Då kan jag tycka det kan vara intressant att studera vad som händer i hästen om ryttaren istället tänker mer på sin och hästens utsida (behöver inte nödvändigtvis titta utåt, men kanske inte titta så mkt inåt som vanligt iaf).

I den ideala världen håller jag givetvis med om hästens och ryttarens "korrelation". (dvs bogar=> axlar, höfter => höfter samt titta i rörelseriktningen).

det där är ju samma sak som "vanlig ridning" att ställa utåt på en grön häst

ja då får tillbaka vikten lite bättre mellan frambenen, men du lär dig ju ingenting om koordination i grunden.

Jag kan tycka det är vettigt i tömkörning - där du inte aktivt kan använda dig av vikten

jag är trist

man klarar av det man övar på - det man inte övar på - lär man sig aldrig

Tycker rent träningsmässigt att om något är svårt - då tränar vi på just det
fast i lagom dos så att det lyckas

Man behöver ju inte lära sig detta i full galopp eller i en travsax

Tycker att det är grunden i ryttarutbildningen - utan det klarar man inte grunden för hästens träning dvs pilbågen

Vilket är hästens bålstabilitet :idea:

Jag tycker ridning är logiskt alla vägar bär till utgångspunkten en god hållning hos ryttaren skapar en gpd hållning = pilbåge - hos hästen

Samma muskler :o samma system , samma biomekanik

ryggraden måste stabiliseras om kroppen skall kunna prestera

Senast ändrad:

Vilken bra tråd!

Jag viker mig åt höger, får upp och fram höger höft, hamnar då mer till vänster. Med kändt resultat, höger bog i ett annat härad.

Jag ser med spänning fram mot att få en universallösning, en gång för alla.

Och ja, jag har provat att mocka åt fel håll. Ingen höjdare!

Intressant diskussion.
Men jag vet inte , jag viker mej i höger i alla fall vilket jag numera har fått bättre koll på genom gym bla.

Vad ska man träna för att få bort det? Är själv helt otränad för tillfället och har kommit fram till att om jag ska orka med ridningen ordentligt och ha kontroll på min kropp så måste jag börja träna mer utan häst! :eek:

ja fast du måste ha en personlig tränare hellst en som har erfarenhet av dans för att den skall se att du gör rätt. Annars riskerar du att träna dig ännu mer sned

det går inte att få bort - du kan lära dig hantera det - och det är faktistk väldigt bra att göra det just till häst - du får sådan omedelbar feedback :idea:

Men - man kan inte göra mer än en sak på en gång - du måste koncentrera dig bara på sitsen - annars glömmer du

Jag ser med spänning fram mot att få en universallösning, en gång för alla.

känner ju inte dig - vet inte om du skojjar

det är ju som att be om en universallösning och få en "öpna knapp" på hästen

Tänk dans - ni skall båda dansa - finns det universal lösningar inom dans?

KL

Min tendens att vika mig i högersidan försvann när jag började gå regelbundet till kiropraktor, som konstaterade blockerade nervbanor i min nacke, vilket gjorde mig svagare i hela vänster sida, med påföljd att jag "drogs" åt höger lättare.

KL

Jag viker mig i högersidan och är högerhänt (samband?).
I mitt fall beror det på en kroppslig snedhet som inte går att göra något åt - MEN däremot så kan jag hjälpa kroppen genom kroppskontroll och naturligtvis att bygga korrekta (raka) muskler i bålen. Sjukgymnast hjälper mig med det.

Men för många år sen så red jag för en tränare som hade konstaterat att vi (ryttare) har en tendens att rida mycket mer i vänster varv än i höger, och att "alla" alltid börjar i vänster varv, både vid ridning och vid longering. Så min fråga blir då, hur många här gör som denne tränare påstod?
(Ta med denna tanke till nästa ridtur!)

Till TS; Mycket intressant tråd!

Hej!

Kan det inte ha med huvudsida att göra då?

Jag är vänsterhänt och kollapsar ofta åt vänster (ofta.. alltid.).
Och hästarna borde väl kunna följa med- oftast rider man dom ju i sitt bästa varv mer..

/ Lavinia

Ja det är lite det jag är inne på också. Jag är högerhänt och när jag viker mig så är det i stort sett alltid i höger sida. Jag tycker att jag borde vara lite starkare i höger sida när jag är högerhänt, men är det i själva verket precis tvärtom? Eftersom högerhanden/armen är starkare kanske inte höger sida behöver "hjälpa till" lika mycket och blir därmed lite svagare?
Däremot varierar detta beroende på vilken häst jag sitter på. Min häst byter sida ibland och när hon en period vek sig lättare i vänster sida resulterade det inte i att jag kollapsade. När hon har en period där det är höger sida hon lättare vider sig i då kollapsar min högersida lätt. Men vad är hönan och vad är ägget i detta?

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 314
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama