Balou du Rouet

Sv: Balou du Rouet

Jag vet några i Danmark som använd TAI från honom och den vet. sa att det var jättefint skick och stoet togs sig på första. Har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda till Sverige. Och svårt att tänka mig att P.S.´s hingstar ska vara sämre på TAI än andra importhingstar:)

What ever, nu har det löst sig och jag tänker prova:)

vad jag har sett så har det bara varit skit tyvärr. akommor med dålig exteriör och hängande frambenstekniker, flack språng kurva mm. sen vet jag inte om detta är för att man machar honom med fel ston. mitt råd är iaf att göra en ytterst noggran machning om man vill få ett någorlunda föl. så väl exteriört som psykiskt. det finns ju ingen önskan att få hästar som ingen kan eller vill rida!

Oj, vilka härliga språng ! Sällan man ser det tycker jag. Antingen är de bra bak eller fram, men har är bra rakt igenom.

Oj då, det var en riktig sågning av en hingst som ändå har lämnat 15 godkända hingstar som avkommor. (ref. Hingstkalendern)

jag säger bara av de jag har sett neråt i europa, som sagt kan ha varit dåliga machningar... men tyvärr har jag inte sett något lyckat och då menar jag sett LIVE el ridit. men grattis ni som har!!:bow: tänker också att det är konstigt hur alla dessa avkommor kan undangå de stora tävlingarna. kolla istället på hingstar som numero uno där hittar man avkommor med trevligt temp exteriör och RESULTAT. 15 godkännda hingstar av hur många avkommor totalt?

Senast ändrad av en moderator:

Balou har betydligt fler än 15 godkända söner,bara i år har 5 svensk-danskägda söner godkänts och ett flertal i tyskland,hollan,belgien,frankrike och då har jag säkert missat några,så kolla fakta innan du uttaler dig

jag har en åring efter Balou du Rouet - Contender, ett sto. Hon är en jättesnäll tjej (blir runt 170 cm som vuxen tror jag), men hon har lite humör emellanåt. Man måste vara konsekvent mot henne. Men hon är lättlärd, klok, snäll.. och söt såklart! :love:
Har inte löshoppat henne något, hon har dock själv skuttat över bommar, vattenpölar etc och gör det utan problem. Är lätt i sina rörelser, galoppen är vägvinnande och väldigt lätt. Hon är rätt så ädel, långa ben, bra hårrem (ej så tufsig som åringar kan vara).

jag säger bara av de jag har sett neråt i europa, som sagt kan ha varit dåliga machningar... men tyvärr har jag inte sett något lyckat och då menar jag sett LIVE el ridit. men grattis ni som har!!:bow: tänker också att det är konstigt hur alla dessa avkommor kan undangå de stora tävlingarna. kolla istället på hingstar som numero uno där hittar man avkommor med trevligt temp exteriör och RESULTAT. 15 godkännda hingstar av hur många avkommor totalt?

Visst finns det bättre hingstar än Balou, men jag vill ha Rätt hingst till Mitt sto, dvs exteriört, temprament och stam som matchar...

:crazy: buke buke buke jag ger upp

Senast ändrad av en moderator:

För att hingsten inte har avkommor i tävlingsbar ålder och du tvärsäkert påstår att han inte har avkommor i höga klasser ?

...det är konstigt hur alla dessa avkommor kan undangå de stora tävlingarna. kolla istället på hingstar som numero uno där hittar man avkommor med trevligt temp exteriör och RESULTAT.

Inget ont om Numero Uno, men Efter Cornet Obolensky var Balou du Rouet den hingst med flest avkommor i Bundeschampionatet i Warendorf 2008. det kallar jag resultat.

Jag har träffat några avkommor till Balou och jag skulle vilja säga att de hoppar mycket bra men har ett j****la temperament!
Två av dem har skickat sina hästskötare till akuten. Men det är så med vissa hingstar i toppen - de lämnar väldigt vasst.
MEN har man bara rätt sto så tycker jag absolut att man kan använda hingstar som Balou, Cornet Obolensky mfl. Bara man är medveten om att man avlar fram en tävlingsindivid och ingen hobbyhäst!

Inget ont om Numero Uno, men Efter Cornet Obolensky var Balou du Rouet den hingst med flest avkommor i Bundeschampionatet i Warendorf 2008. det kallar jag resultat.

Jo men allt står i relation till betäckta ston och jag tycker att det är s***t att tyskarna inte är öppna med antal betäckta ston.
Balou tex har betäckt mycket (vilket de flesta Schockenmöhles har).

Jag gillar också Numero Uno, fina avkommor (bra typ, ben mm), de har kapacitet samt ett bra temperament.
Inte att förringa de andra dock, de har lämnat bra de med ;)

Min tränare har en 4-åring efter Balou du Rouet. Jag har själv ridit den och hoppat den en gång och jag hanterar den dagligen då jag jobbar i stallet där han bor. Det är en valack och han är heeeeeelt underbar på ALLA SÄTT OCH VIS! Han är oerhört smart och fantastiskt snäll. Dessutom hoppar han utomordentligt bra, han har en spänst många skulle döda för.
Han går att rida ut på själv och i grupp i alla gångarter utan några problem alls.

Han är 170cm hög, väldigt ädel och vacker, inga exteriöra avvikelser. Väldigt gosig och skulle aldrig göra en fluga förnär.

Det är min erfarenhet av Balou du Rouet-avkommor. :)

Just det, en sak är lite klurig; Han är väldigt rädd om sitt vänstra öra så man får charma honom lite extra vid tränsning...men det är nog det enda "problemet" vi har med honom...

Jag avgudar de tre B:na: Baloubet, Balou och Balougraf jättemycket! :love::love:

Speciellt Baloubet som är en av mina stora drömhingstar att betäcka med när jag hittar rätt sto. Han är en riktig "tigerhäst" precis i min smak! :bow:

Mitt 2:års sto verkar också ha fått "tigeregenskaperna" och jag hoppas att hon blir en riktig fighter på tävlingsbanorna och når hög klass! (hon är dock ej efter honom)

Jag hade absolut satsat på någon av dessa tre, bara man är väääääl medveten om att både Baloubet och Balou (inte så jätteinsatt i just Balougraf så sett) gärna lämnar taggade tävlingsavkommor vad jag har hört och sett :)

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 929
Senast: Lea88
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 431
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 469
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka