ballförskjutning?

M

malin31

Vi letar ponny till vår son och gissa om det är en djungel!!! Hur som helst så har vi sett film på en ponny som enligt uppgift har ballförskjutning och därför skos med ringskor fram. Den har inga reservationer på försäkringen och säljarna säger att detta inte påverkar ponnyn. Jag är helt rådvill, vad innebär ballförskjutning???

Tacksam om någon som vet kan svara:bow:

Sv: ballförskjutning?

Vi letar ponny till vår son och gissa om det är en djungel!!! Hur som helst så har vi sett film på en ponny som enligt uppgift har ballförskjutning och därför skos med ringskor fram. Den har inga reservationer på försäkringen och säljarna säger att detta inte påverkar ponnyn. Jag är helt rådvill, vad innebär ballförskjutning???

Tacksam om någon som vet kan svara:bow:

Ballförskjutning innebär att den traktdelen (ballen) som är mest förskjuten lider av en överbelastning och avspeglar en ocke fysiologisk balanserad hov.

Detta kan bero på många orsaker,, ej fysiologisk skoning,ryttarrelaterade problem, men mest troligt en fysisk skada som påverkar individen så att den secundärt inte primärt kan belasta just denna hov i balanserat upptag.

Ex. En individ har en ballförskjutning på v.f. ytterball så är risken mkt stor att det primära felat uppkommer genom det diagonala bakbenet d.v.s. höger bak.

Ingen skoning med ringsko har eller kommer kunna åtgärda en ballförskjutning utan det är endast ett "secundärt" försök till att dölja den verkliga primära orsaken.

Jag avråder köp så vida inte en extremt nogrann besiktning utförs på en erkänt skicklig klinik före köp.

Ringskons syfte är i grund och botten att ge ett maximalt understöd för hoven i belastningsfasen och när hoven uppvisar traktsprickor eller annan påvisan till avlastning. Många ggr är grundorsaken till att hoven inte vill ta upp belastningen i benets styvaste riktning ett secundärt tecken på obalanserad ridning, en secundär skada diagonalt eller en icke fýsiologisk skoning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 667
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 170
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka