Balansövningar större hund

Bubble

Trådstartare
Jag undrar vad ni har för tips på balansövningar till en större hund (golden)?

Jag har lite idetorka på vad man kan göra inomhus (utomhus är det lättare där finns ju lite allt möjligt att hoppa upp på), hittils har jag lärt honom att hoppa upp på en lite mindre låda och upp på en stol.

Sv: Balansövningar större hund

Pilatesboll eller liknande är jättebra!Jag har en ikea sagosten, den är lite plattare så man behöver inte stabilisera när hunden hoppar upp. Väldigt bra träning!

Ja en pilatesboll har jag sett att man kan använda och har varit sugen på att köpa en till honom men jag tror att vi måste börja med något lättare.

Men tipset från ikea ska jag kolla nästa gång jag är där, låter lättare att börja med något lite plattare.

Sagostenen är kanon - men kolla upp vilken vikt den klarar. Är för barn till typ 3 år, så det finns en liten risk don hund väger för mycket.

Jag har använt den till ~37 kg schäfer utan problem iaf.

Kanske inte så mycket balansövningar, men kroppskontroll kan man träna massor. Upp på telefonkataloger eller liknande, stå med alla tassar i en skokartong, göra tricks där hunden inte står på alla fyra benen hela tiden, träna bakdelskontroll, backa upp med bakbenen mot en vägg...

Det finns massor att göra med lite fantasi. Önskar att jag gjorde sådant oftare med min hund :p

Pilatesboll, med frambenen på bollen alt. jordnötsformad boll med hela hunden på.
Träna allt från att stå vanligt, sitta, ligga, lyfta alla tassar, sitta vackert, titta åt olika håll...

Alla 4 tassar i en låda.

Lyfta varje tass på kommando.

Backa ger bra kroppskontroll.

Trick, tex sitt fint och stå på två ben (diagonalt eller båda höger/båda vänster).

Tack :)
Hur har du gjort när du lärt hunden att lyfta baktassarna på kommando?

Framtassarna kan han men baktassarna känns lite svårare.

Shejpat in det. Börjat med att klicka så fort han lyfter den tassen (tar ett steg tex) kombinerat med att peta på den och "reta" honom till att lyfta.
Generellt har de svårare för baktassarna, ja. Men just därför är det så bra att träna bakdelskontroll :)

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
926
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 382
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?