Bakjäst till lite lös mage

Sanette

Trådstartare
Jag har tänkt att prova ge min 4 åring bakjäst eftersom han ofta är lite lös i magen. Nu undrar jag följande: Hur mycket skall man ge och kan man ge bakjäst alltid livet ut eller kan det på någotvis vara skadligt för hästen?
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Bakjäst till lite lös mage

Du kan ge ett kvarts paket om dagen. Såvitt jag har förstått finns det ingenting skadligt i vanlig bakjäst. Du kan ge alltid.

Jag ger 1/3-paket till min d-ponny per dag. Hon håller sig fin i magen på detta och blir lös igen så fort jag slutar. Jag ger endast på vintern för det verkar bara vara då hon har problem med magen.

Har fått dosering 1-2 pkt om dagen av veterinär till vårt halvblod. Är ganska länge sedan nu men har för mig att vi började med 1pkt morgon och kväll för att när vi fått effekt sedan dra ner det till bara 1 pkt om dagen.
Vi fortsatte sedan ge dagligen i ett antal år förutom dom dagarna som vi glömde det, vilket hände då och då:o
När vi sedan vid ett tillfälle insåg att hästen inte blivit lös igen fast vi glömt jästen dagen innan, så gjorde vi lägre och lägre uppehåll. Nu får den bara vissa kortare perioder om vi märker att den inte är riktigt okej i magen någon dag.

/Camilla

Det stabiliserar magen jättebra om de är lite lösa! Märks resultat direkt.
Levande bakterieflora som lugnar magen! Rekomenderas varmt!

har oxå problem med en häst med lite lös mage, själva skiten är rätt okej men han är lite lös "efteråt" hur man nu ska förklara=)

men det jag undrar, är det vanlig jäst ni pratar om? sån vi bakar bröd med osv??

Läs rubriken :idea:
Bakjäst, helt vanlig som man har när man bakar bröd. Jag brukar köpa det gulblå paketet till mina hästar.

Läs rubriken :idea:
Bakjäst, helt vanlig som man har när man bakar bröd. Jag brukar köpa det gulblå paketet till mina hästar.

jo jag läste rubriken men tänkte jag frågar ändå =)
men man ska använda den vanliga då eller?

Ja, jag ger den vanliga (gult paket med blå text).
Inte torrjäst.

Jag ger också den "vanliga" (alltså färskjästen, inte torrjästen). Jag köper också det blå/gula paketet, men undrar om den för söta deger är så himla annorlunda egentligen? Det kvittar kanske vilken man väljer? Bra och billig lösning, hur som helst :)!

Den "vanliga" är billigare än den för söta degar.
1,35 respektive 1,85 kr (Willys idag)

Okej! Jag gav min häst ett 1/2 paket bakjäst ikväll + 1 mått av micro balansen ifrån nonlac. Tänkte sedan om det va så lämpligt att blanda det men det kanske inte spelar så stor roll? Eller vad tror ni? Micro balansen har inte fungerat speciellt bra på honom. Så jag tänkte bara använda upp burken.

Hej!

Jag har själv provat foderjäst till mina hästar och speciellt fullblodet med lös avföring har blivit mycket bättre. Både bajset och pälsen är numera kanon!
Jag ger dem ca 2-3 dl/ dag men det står att man kan ge 1dl/ 100kg häst.
Läs gärna följande artikel:

Foderjäst är ett av de vanligaste fodertillskotten. Det är rikt på B-vitamin och ger därför en positiv påverkan vid pälsfällning eller när hästen har fått störd tarmflora.
Foderjäst kallas också för bryggerijäst, eftersom det är en restprodukt från tillverkningen av öl. Jästen kokas för att avdödas och torkas sedan. Jästen blandas oftast ut med något, tex vetefodermjöl.
- Bryggerijäst är ett fodermedel som är rikt på protein, ca 400 g smältbart råprotein per kg torrsubstans, men det innehåller också ganska mycket energi, närmare bestämt ca 13,5 MJ per kg torrsubstans. Bryggerijästen är också rik på B-vitaminer bortsett från vitamin B12 (kobalamin). Även innehållet av fosfor och spårämnen är ganska högt, och det har länge ansetts att tillgängligheten på selen är högre i bryggerijäst än i något annat fodermedel, berättar foderexperten Cecilia Müller.
Foderjästen är lättast att ge om den blandas ut i betfor. En deciliter per dag brukar räcka.
- Foderjäst har sitt största användningsområde då hästens tarmflora av någon anledning störts, till exempel vid hastiga foderbyten, stress, diarré, transport med mera. Foderjäst används också ganska ofta som B-vitamintillskott inför pälsfällning.
Lycka till!
Mvh / Macbus

Enligt min veterinär är foderjäst inte särskilt effektivt vid störd tarmflora, det ska vara levande bakterier som i bakjäst.
Däremot är foderjäst bra när det krävs B-vitamin, som t ex vid pälssättning/fällning.

Jag gav 0,5 pkt bakjäst per dag i en vecka. Det hjälpte alldeles utmärkt!

Jag måste bara säga att bakjäst är rena magin! Har provat allt till min häst och då menar jag verkligen alla tillskott mot magproblem och jag va mycket skeptisk till bakjäst. Men herregud det fungerade med en gång till min häst!!!!!! Nu kanske man vågar prova hösilage nästa säsong. Till och med!!!

kan man börja att ge bakjäst för att sedan underhålla med foderjäst eller hur ska man göra om man har en häst med lite knasig mage?

Bakjästen lugnar ner magen och det kan du ge om hästen är dålig i magen. Det stabiliserar. Foderjäst är något helt annat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 761
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar