Sv: Bakjäst till lite lös mage
Hej!
Jag har själv provat foderjäst till mina hästar och speciellt fullblodet med lös avföring har blivit mycket bättre. Både bajset och pälsen är numera kanon!
Jag ger dem ca 2-3 dl/ dag men det står att man kan ge 1dl/ 100kg häst.
Läs gärna följande artikel:
Foderjäst är ett av de vanligaste fodertillskotten. Det är rikt på B-vitamin och ger därför en positiv påverkan vid pälsfällning eller när hästen har fått störd tarmflora.
Foderjäst kallas också för bryggerijäst, eftersom det är en restprodukt från tillverkningen av öl. Jästen kokas för att avdödas och torkas sedan. Jästen blandas oftast ut med något, tex vetefodermjöl.
- Bryggerijäst är ett fodermedel som är rikt på protein, ca 400 g smältbart råprotein per kg torrsubstans, men det innehåller också ganska mycket energi, närmare bestämt ca 13,5 MJ per kg torrsubstans. Bryggerijästen är också rik på B-vitaminer bortsett från vitamin B12 (kobalamin). Även innehållet av fosfor och spårämnen är ganska högt, och det har länge ansetts att tillgängligheten på selen är högre i bryggerijäst än i något annat fodermedel, berättar foderexperten Cecilia Müller.
Foderjästen är lättast att ge om den blandas ut i betfor. En deciliter per dag brukar räcka.
- Foderjäst har sitt största användningsområde då hästens tarmflora av någon anledning störts, till exempel vid hastiga foderbyten, stress, diarré, transport med mera. Foderjäst används också ganska ofta som B-vitamintillskott inför pälsfällning.
Lycka till!
Mvh / Macbus