Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Du vill inte dela med dig? ;)
Jag köpte sirap med mig hem idag och ska prova på vit choklad, tänkte prova att slänga in det i frysen också. Hittade inte glykos i affären så sirap blev mellanvägen:)

Mina helt egna recept behåller jag tyvärr eftersom jag någon gång vill ge ut en bok, har många hemligheter på lager som jag inte ens vet om jag vill sätta i boken :p

Jag tycker att vit choklad brukar bli jättebra med vit sirap.
2 delar choklad och 1 del sirap brukar bli bra. Men den bör vila i plastfolie i kylskåp ett tag innan användning.

Om man vill ha den lite smidigare går det att blanda ut lite med sockerpasta (också lätt att göra själv!).

Jo, sockerpasta har jag gjort själv innan. Tyckte den tom blev bättre än den köpta jag hade använt innan så gav mig blodad tand:p
Men jag tycker inte helt om smaken, den är extremt mycket bättre än marsipan men det blir lätt för mycket. Men choklad kan det aldrig bli för mycket utav!

Ja den blir alltid bättre än färdigköpt, men är inte god i mängder! Jag brukar klä tårtor i hemmagjord marsipan och sedan göra dekorationer i sockerpasta. Gillar inte när hela tårtan smakar sockerpasta :p

Men chokladpasta är ju en annan femma, det är ju choklad :love:

Exakt! Det måste bli perfekt för mig som tröttnat på att pina i mig marsipantårtor, med lite tur så ber snart släkten mig göra alla tårtor och då blir allt perfekt:D

KL

Är i farten och skall baka en prinsesstårta till pojkvännen som fyller 30 idag, jag brukar alltid göra marängtårta annars men idag har han beställt prinsesstårta :)

Någon med bra tips på prinsesstårta framförallt bottnar och fyllning?
Alla tips mottages varmt! :)

Jag kikade faktiskt på det :)
Kruxet är att jag varken har potatismjöl som verkar behövas i bottnarna eller maizena som verkar behövas i vaniljcremen hemma :p
Kikar runt efter lite andra recept.

Hittade ett på Leilas sida men lät nästan för enkelt..?
4 ekologiska ägg
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
Smör och bröd till formen

Blir inte en tårtbotten väldigt torr utan smör i själva smeten?

Ett tips: kolla recept först och handla efter det. ;)

Vi har använt oss av marsankräm till prinsesstårtor. :o

Tårtbottnar kallas i konditoribranschen för anslag, och ja de är väldigt torra och tråkiga :p Är därför man fyller dem med massa smaskigt! Det du fick från Leilas bok är den grund som används i de flesta tårtor du köper i konditorierna.

Smart där ;) Men jag tyckte jag hade koll på läget när jag for och handlade imorse utan att ha kollat recept först :p

Men provar mig fram med den varianten med smör iaf, känns väldigt torrt utan smör...
Sen mixar jag fram vaniljcreme på något vis, det får bli bra helt enkelt :)

Wish me luck :angel:

Lycka till!

*kl*

Kan säga att modelerings choklad var lyckat! inte så mycket svårare än sugerpaste, blev kladdigt fort bara men då blandade man bara med kall "deg" och så fungerade det prima igen:)
Har några fula foton (gjorde två muffins i superfart) får se om jag vågar lägga upp dem:p

kl
Tittade också på Hela Sverige bakar, har helt klart potential att bli ett nytt favoritprogram :D

Igår provade jag att göra en riktig amerikansk pumpapaj. Den var god och höstig, & påminde lite om pepparkaka i smaken. Skulle egentligen serveras med vispad grädde, men jag tog vaniljglass.
dsc_0015_505de9e4e087c33ebe15caa9.jpg

Francipankräm brukar jag lägga på ena botten, och sen gillar jag att lägga bär på andra bottnarna. Jordgubbar, hallon, hjortron, osv. brukar röra bären med socker till mos, eller ge dem ett hastigt uppkok innan.

kl
Gjorde Leilas blueberry lemon cupcakes iförrgår, grymt goda blev dom! (Men fula, jag är extremt dålig på att spritsa)

dsc_0008_5061e42ae087c33d6be24187.jpg

Jag har bakat tårtor till min sambos avslutningsfika på jobbet och alltså, själva tårtorna var så roliga att göra men jag avskyr verkligen att dekorera (och spritsa maräng ska vi bara inte tala om :grin: )
304912_4045306005944_1588684066_n.jpg

269048_4045306245950_433548205_n.jpg

Tack :laugh: Den gula är citron, vanilj, hasselnötsmaräng, kaffetryffel och kokos. Den gröna är päronmousse, pistachbotten, nougat och melon. (puh, det var inte lätt att få med alla smakerna där :D)

*kl*
Hittade ett brownie-recept i en tidning jag ville prova, med marshmallows över:d
Fast affären hade inga vita så nu sitter jag med en kaka som ser ut att vara för ett barnkalas, känner mig faktiskt inte helt sugen på att prova den:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka