Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jösses vad grejer! Hoppas de blev uppskattade. :) Låter väldigt avancerat iaf!

Jag har förvisso också bakat för två (?) veckor sen. Då blev två satser bulldeg till nånstans runt 80 bullar! Hälften gifflar med äppelmos och hälften traditionella med kanel och kardemumma. Giffeldegen blev så jäkla perfekt!

Aha! Det förklarar varför Ica ville leda mig in i synd ikväll genom att basunera ut ENORMA kanelbullar till billigt pris... :D

kl
Tjuvstartade & bakade kanelbullar igår, dom blev galet goda! Har massa jäst och sånt över så funderar på att göra en sats kanelbullar med någon tvist idag oxå, typ med äppelmos kanske?

dsc_0012_506c7ae6e087c337daab36c4.jpg

In action, djupt koncentrerad, haha!

dsc_0023_506c7b0ae087c338327679e3.jpg

Åh, kanelbullar! Jag vill ha kanelbullar!

Den här pajen blev jag bjuden på när jag fyllde år, något alldeles vansinnigt god var den! Ganska lätt att göra också, om jag ska tro på vad min kompis sa. Det vattnas fortfarande i munnen på mig när jag tänker på den...:d

Alltså jag bakade kanelbullar idag för första gången. Jag är rätt kass på att baka och förstå recept.
Jag förstod aldrig hur man skulle göra med fyllningen?
Det stod bara rör ihop fyllningen, och i ingredienserna stod det typ 125g smör, 1½dl socker och 2msk kanel.
Men jag fattade inte hur jag skulle "röra" kallt smör?
Och sen stod det ju "bred ut fyllningen" Jag tänkte vadå bred, det är ju hårt som fan! Haha. Aja, det slutade med att jag värmde smöret lite i micron, så det vart som bredbart, också bredde jag ut det.
Men när man bakade när man var lite har jag för mig att vi penslade på fyllningen? Hur gör ni?

Jag låter smöret stå framme ett bra tag/alt värmer det lite, rör ihop allt och brer ut allt med en smörkniv :) gör ju inget om det blir lite tjockare lager här o där.

Förra gången så rörde jag ihop det med degkrokar och elvisp och sen bre på det med en kniv. Hjälper som pepp sa att man låter smöret stå framme ett atg innan.

+ pepp
tack, då var jag inte helt fel ute, jag värmde och bredde den ena med smörkniv, och sen räckte de inte som stod i receptet så jag fick göra en omgång till och då råkade jag värma för mycket så de fick jag pensla på :p

Det var dom :love:

bollen__:
Jag värmer smöret lite grann och sen rör jag ihop det med kanel och socker och bara brer på med en smörkniv. Brukar också ta mer fyllning än man behöver, dom drar alltid till med för lite i receptet tycker jag :p

Jag brukar använda flyttande margarin som jag "smörar på" på degen, sedan "pudrar" jag med socker o kanel över :)
Ibland har jag även lite vaniljsocker på med.

En annan fyllning man kan använda sig av är ju mandelmassa (1del mandelmassa + ½del margarin blandat tills det blir mjukt och bredbart)

dsc_0303_5092e102ddf2b33cc6000689.jpg

Gjorde en fantastisk god äppelkompott igår som fick toppbetyg!

5 fasta äpplen
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vatten
2 msk citron
1 dl socker
1/2 tsk kardemumma
1 kanelstång
1/2 tsk ingefära
2 tsk potatismjöl, utblandat i 1 msk vatten

Skala & tärna ur äpplena. Skär i små bitar. Blanda alla ingredienserna i en kastrull & lägg i äppelbitarna. Koka upp & låt koka i ca. 6 minuter. Rör om då & då. Ta kastrullen från plattan & rör snabbt i blandningen med potatismjöl.Låt svalna.

Servera med lättvispad grädde smaksatt med vanilj eller gör som jag - blanda lika delar grädde med marsankräm. Smula över kaksmulor & pudra över florsocker.

Kaksmulor:

1 dl vetemjöl
1/4 dl socker
1/4 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
50 g smör

Knåda ihop ingredienserna & forma till 5 små bollar. Lägg ner i små pappersformar & grädda ca. 10 minuter i 200 grader. Låt kakorna svalna & smula sedan sönder dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka