Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*kl
Hallå allihop!

Åt just en kanongod :love: kaka men vet inte vad den heter

Såg ut som en mazarin men med choklad istället för socker. Degen som var i en folieform var det havregryn i, helt klart! Och sen mitten fyllningen nån kakaoblandning som var ganska sockrig
Den höll ihop när man tog ur den ur folieformen.

Nån som vet?

img_9203_505b4cbdddf2b3567e00143e.jpg

img_9200_505b4c63e087c33ef270d282.jpg

Blueberry lemon cupcake
1631333.jpg

Pecanpaj. Inget vackert motiv och ingen vacker bild men väldigt god paj iaf!

traktor tårta som i traktor formad tårta?

min pappa gjorde en tårta i form av tåg när jag var liten, gjorde den av glass och dekorerade med choklad och godis, en tårta kan man ju ta 2 sockerkakor i 4kants formar dela på ena som vanligt så man får lager för fyllning sen tar man och delar andra sockerkakan på hälften och sätter på den första kakak så den är högre på ena sidan, = grund formen på traktorn, klä med marsipan i valfri traktor färg och tryck dit mindre marsipan bitar för att få fönster, gjut choklad hjul som traktor hjul och dekorera med godis för att göra ljus och avgasrör osv. sen kan man ta grön marsipan eller soritsa grön kristyr eller vad det nu heter, längst ner så man får gräs :D

blev sugen på att baka nu :P...

KL*

Suttit och läst igenom hela tråden nu, och oj vad mycket gott det var här. Själv älskar jag att baka, både nya och gamla recept.

Har lite som jag kan dela med mig av:

Saffransbullar.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=310659065625083&set=a.310657365625253.79530.100000429768405&type=3&theater

Recept:

200g margarin
5dl mjölk
50g gäst
1 3/4 dl socker
1/2 tsk salt
1ägg
ca 17 dl mjöl
1paket saffran.

Gör så här.
1 smula ner jästen i bunken.
2.Värm smöret och tillsätt mjölken (37grader) häll sedan mjölkblandningen över gästen och rör om tills det smält. tillsätt sedan saffranen.
3 tillsätt socker , salt ägg och det mesta av mjölet. blanda samman allt och arbeta degen slank.
4 låt jäsa i 30 min.
gör fyllningen och låt sedan bullarna jäsa på plåt i en 30 min sen in i ugnen.

bara ett pkt saffran? låter lite lite...

Har iaf ett likanden recept för "min" saffransbullar

Fast jag har bara 12-13 dl vetemjöl special och sen 1½-2 gram saffran = 3-4pkt och sen kvarg (vanilj eller vanlig) =)

Detta är det bästa receptet på Lussekatter! Inte särskilt smalt men allt behöver ju inte vara det!!

50 g jäst
100 g smör (riktigt)
5 dl gammeldags mjölk
250 g kvarg (vanlig eller vanilj)
1½-2g saffran
1½ dl strösocker
2-3 msk stött kardemumma ( kan uteslutas)
½ tsk salt
ca 12-13 dl vetemjöl
1 ägg till pensling
russin (jag struntar i dem)
50 g smält varmt smör till special jäsning

Om jag gör flätar så blandar jag ca 50-100 g smör med ca 200g riven mandelmassa och brer på en utkavlad deg (ca 6-8 längder utav en sats deg), rullar ihop och sen klipper upp och gör fin =)
sätt på ungnen på 225 grader.
smula jästen i en degbunke. smält 100 g smör i en kastrull. häll i mjölken i kastrullen och värm till fingervarmt.Rör om tills jästen löser sigTillsätt kesella, saffran, salt,socker,kardemumman och det mesta av mjölet.arbeta tills degen släpper från skålens kanter.
Tillsätt ev. mera mjöl.Häll det varma smöret över degen precis innan du täcker över med en jäshanduk. Låt jäsa övertäckt i 40 min.
baka ut degen i den form du vill ha, pensla med uppvispat ägg. Grädda bullarna i 225 grader i ca 8-10 minuter. Flätor kräver längre tid, ca 20 min.
Recept fr Tasteline som jag modifierat lite =)

KL

Min mamma pratade om att göra lite julgodis:

- Jag tänkte att vi kunde göra ischoklad.
- Men... Är det inte godare att göra någon form av praliner, alltså utan kokosfettet, ingen i familjen gillar ju ischoklad?
- Ja du kanske har rätt, vi kan göra sån där choklad med corn flakes. Man smälter choklad och blandar i corn flakes! Det är ju jättegott.
- ...

På riktigt, kvinnans idé är alltså att corn flakes + choklad är det bästa man kan göra med choklad. :crazy: Är det någon som har enkla med goda chokladidéer som är snäppet smakligare än det? :p

För flera år sen minns jag att vi gjorde hmm.. kan det ha hetat mozartkulor? Eller nåt, iallafall, man tar nougat, mandelmassa eller marzipan eller lite av varje och gör små kulor av det. Man kan ha i hackade nötter om man vill också. Så doppar man dem i smält choklad och låter stelna. Gott och enkelt =) Det var det första jag kom på iallafall.

//r

åh, missat denna tråd :D

köpte några spritsar för att testa göra rosor, snacka om att det var roligt, så jag har väl börjat fastna lite för bakning... väldigt liten skala.
men gjorde denna tårta i helgen:
tart-1_50afe5199606ee2e1f5f5c89.jpg

tart-2_50afe558ddf2b31b8900077d.jpg

planerar att göra en till tårta denna helg som kommer, då med marsipan ^^

Låter gott! Hur gör man, en kula av nougaten först, sedan "slår in" den i marsipan innan bollen doppas i choklad? Eller rör man ihop nougat och marsipan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka