Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

fast, mina blommor är av smörkräm eller vad det heter, lätt att jobba med och de stelnar bara efter en liten stund i kylen.
jobbigt att jobba med då det blir fööör mjukt, men man hinner göra en del rosor innan så ;p

kl

Bidrar även jag med lite lusse! :d

img_0937_50b674c9e087c31b03188561.jpg

KL
Skulle behöva lite hjälp av er som verkar så duktiga på det här med bakning. Jag försökte mig nämligen på att baka en mandeltårta med kolakräm på i helgen. Men den vart inte bra. Krämen blev bra men inte själva botten då den inte blev klar och undrar nu vad felet är? Bakade efter detta recept:

5 äggvitor
3dl socker
300g mald mandel
vispa äggvitorna hårt ta i lite socker i taget. Blanda försiktigt ner mandeln. Grädda 20min i 200grader.

Använde en form som gissningsvis är i storlek 23-24. Och hade den inne i 40min istället för 20. Men den vart ändå kletig och inte klar i botten och mitten..
Hade tänkt baka denna tårta till ett kalas och skulle provbaka först. Så därför vill jag gärna veta vad som blev fel eller om ni har tips på något annat jag kan baka till typ 50pers..

kl

hallå alla, jag håller på med en tårta och funderar på om man ska göra som droppar på tårtan, vad kan man använda, gelatin? eller finns det nått annat som man kan få tag på? det ska ju hålla formen, små runda små droppar ni vet. håller gelatin eller vad kan man använda? ;P
Sambon slutar vid 21, så han får åka tilla ffären hehe

det ska mest vara snyggt, just i detta fallet skulle de bara fylla den funktionen, alltså ingen smak eller färg direkt :P
Så min fråga var helt enkelt vad man kan använda för att göra droppar, vanligt vatten går ju ej för de håller ju iinte formen :P

Så är gelatin det man ska använda tro?

kl

Är det någon som sitter på ett fantastiskt, extraordinärt recept på "vanliga" scones? Jag kör på det från scones.se (pga. lat och vågar inte prova något av alla andra som finns på nätet), men alla jag gör blir bara torra och tråkiga. Buh.

Tack :)

P och H: var väl som jag tänkte då, synd jag inte hade gelatin hemma, får ta det till en annan gång :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka