Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

en liten bit nougat, klä den mandelmassa eller marsipan ( smaksatt med sprit!) och doppa bollen i choklad.

Säg inte det, det kan ju vara jätte roligt (och få oanade resultat) om man tex låter 3-åringen rulla in nougaten i marsipanen :)

Jag tänkte på spriten. ;) Och det skulle minst sagt kunna ge oanade resultat med tanke på hur smaka-glad han är. :D

Man behöver ju förstås inte ha sprit i. Det smakar utmärkt utan och vill man ha spritsmaken så kan man ju använda sig av någon form av arom istället (eller så får du räkna ut hur full en treåring kan bli på typ 1msk rom/500g marsipan eller vad man nu använder). Alternativt så delar ni på smeten och gör hälften utan :)

Låter gott! Hur gör man, en kula av nougaten först, sedan "slår in" den i marsipan innan bollen doppas i choklad? Eller rör man ihop nougat och marsipan?
Nu fick du ju svar på frågan redan såg jag, men jag svarar ändå! :)

Vi gör "falska" mozartkulor i det Lårdska hemmet vilket är mycket okomplicerat; man tar lika delar mandelmassa och mörk blockchoklad, river mandelmassan och smälter blockchokladen över vattenbad. Blandar ihop de två i en bunke och rullar sedan kulor av den blandade massan. Doppar sedan i ljus blockhoklad. Klart!

KL

Idag bakar jag skurna (franska?) pepparkakor. Eller ja, degen iaf! Får se om det finns något kvar till utbaket imorgon ;)

Jag använder betydligt mer än så:D men det är ju en smaksak.

Annars är det en hit att dränka torkad frukt i rom, amaretto eller annat gott. Låt det dra över natten, blanda ihop med riven mandelmassa. forma avlånga större korvar, och så doppa/pensla smält choklad över. Skär i skivor vid servering:)

KL

Idag har jag bakat! :D
481775_10151158642286840_652452877_n.jpg

Bästa eller enklaste? Har bara provat två, det ena var ren katastrof rent praktiskt sett och jag har aldrig gjort något kladdigare och jäkligare, medan det andra är superenkelt och gott! Nu är jag dock så värdelös att jag bara har det receptet i en kokbok i Sverige, men 5-minuterskola heter den i alla fall och kommer från en barnkokbok som heter "Lördagsgodis"... :angel:

Smidigt att bara spritsa ut sådär! Men jag gissar på att det ligger lite teknik bakom också och att det inte bara är att spritsa en klick och så ser den ut som en ros? Eller?

Hade varit mycket enklare om man bara spritsade ut en ros utan att jobba så på det :D men det blir ju verkligen jättefina rosor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka