Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*kl*

Nu har jag bakat tårta igen och den här gången var det till hunddagisets personal :)

602484_4204941476731_1499359713_n.jpg

Chokladkaka, vaniljkräm, banan och så kaffeglasyr under marsipanen :) den glasyren är att dö för, typ

Muuuums! :d

Dreggel, och alla andra ord jag kan komma på. Kaffeglasyr! :love:

Vilken dag hade vi sagt att jag skulle få komma på tårtfika, jag måste ha glömt att skriva det i kalendern. Silly me!

Men så söt!!

*kl*

Jag bakar för fullt men inga tårtor utan mer standard. Men! Jag tänkte faktiskt lägga ut receptet på den bästa kladdkakan, kommer ifrån icas tidning från början om jag kommer ihåg rätt.

Kladdkaka

200 g smör
4 dl socker
2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 krm salt
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl

KL

Tänkte baka denna tårta inför en kommande födelsedag. Botten är brownie men vad är resten? Någon som har tips på vad jag, förutom browniebotten, behöver för att få till denna tårta? Det enda jag inte vill ha är marsipan :) Vad kan smaka bra till brownie, och kan samtidigt se ut ungefär sådär?

1h5z7t.jpg

Det på bilden är nog som pepp skriver en glasyr med karamellfärg men varför inte göra en hallonmousse att toppa med? Hallon och choklad är gott ihop, och så blir det rätt färg dessutom.

(och pepp) Tack för bra svar, nu är jag lite klokare :laugh:

Det enda jag inte vet hur jag ska göra är det svarta i ögonen, "pupillen" är ju bara att lägga en godis eller något annat men det svarta?

Det finns svart karamellfärg nu för tiden i de flesta lite större mataffärerna, annars brukar det gå att hitta på nätet eller i pysselbutiker (typ Panduro)

Kanske mörk smält choklad? Förvisso blir det mörkbrunt och inte svart, men det kan bli väääääääldigt mörkt brunt ifall du har hög kakaohalt på chokladen.

kl
Det är ju faktiskt kladdkakans dag idag, så slängde ihop några kladdkakemuffins, dagen till ära, dom blev jättegoda!
pic_509a72f99606ee34fb415174.jpg

Dessutom gjorde jag massor med nyttiga pizzabullar som jag frös in idag, perfekt mellanmål, men tyckte dom var trista att göra, mycket roligare med sötsaker :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka