Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

man smälter choklad, tempererar den, fyller formarna, vänder upp och ner på formarna så chokladen rinner ur, vänder rätt igen och in i frysen en stund, sen har man i fyllningen, in i frysen, häller på mer choklad för att gjuta bottnarna, in i frysen och sen är det bar att ploppa ur pralinerna :D, man får choklad överallt men det är väldigt roligt och lätt att göra.

mozart kulor är bara att göra små bollar av nougat, klä dem i marsipan och doppa i choklad, super enkelt ^_^

kyss2_50d370369606ee4416b973cb.jpg

dsc_0547_50d36f09e087c378afaa1dc3.jpg

bulle_50a3af349606ee20aae79c37.jpg

picmonkey_collage_5095aadfe087c3698fde82a1.jpg

Lite bakat på senaste, har nå fler bilder. Men har inte lagt upp dem i bloggen så jag kan länka bild :))))

Vad kul att se att ni är i full färd å baka. Hinner inte riktigt med å vara aktiv här inne, men läser då å då!

Har du något bra tips på kolor eller liknande man enkelt kan göra? Glömt köpa julklapp till morfar så tänkte baka nåt typ nu i natt så kan inte handla heller...

Har detta hemma:

Smör
Socker
Vetemjöl
Majsstärkelse
Gelatin
Vaniljsocker
Bakpulver
Kakao
Ljus sirap
Valnötter
Drottningsylt
Äppelmos
Honung
Strössel i alla former och varianter

Kom du på nåt? Annars tänker jag knäck/kola? Ev med valnötter i? I och med kakaon kan man säkert göra chokladkola också :)

KL

Någon som har några bra recept på praliner? Funderar på att göra ett par sorter och ta med till värdparet imorn på nyår :D

Nu väcker jag upp den här gamla tråden igen, för jag har bakat inte mindre än tre saker den senaste veckan!

Börjar med påsk-cup cakes som tillverkades till vår påskfest. De blev ganska fula egentligen (speciellt ögon & näbbar, haha), men goda och uppskattade var de i alla fall!

imag2107_51573fb0e087c348d4dd34cf.jpg

Bakade även en blåbärspaj till en middagsbjudning i söndags, så himla gott och framförallt väldigt enkelt!

imag2088_51573f6dddf2b31fd0ab6688.jpg

En jordgubbs-pannacottapaj har det också blivit, har dessvärre bara en dålig mobilbild av denna. Men den var otroligt god i alla fall!

imag1364_515740c5ddf2b31fe9043364.jpg

Någon annan som dammat av bakredskapen på senaste? Jag vill ha ny inspiration! :idea:

kl

Någon som vet var jag kan få tag på diamantformar?
Formar som hon har använt sig av på denna bild för att göra dessa diamanter:
ImageFiles-2012-11-14-Josephine-bro%C2%A8llopsta%C2%B0rta.jpg

liknande iaf.(de syns högst upp på tårtan)

Ska nämligen göra några tårtor då min farmor och farfar firar diamantbröllop, så att göra diamanter hade varit prefekt :)

Kollade där innan jag skrev, hittade typ bara "stämplar" (gick på sökrutan och sökte på allt med diamant typ) kan du hitta den åt mig? om du har sett den så vet du var du ska leta menar jag. har inte tid att sitta så länge då jag har lillen :D

Det går att söka på "pralinform" på första sidan så kommer det upp en del, de kan beställa hem om det är något särskilt man önskar sig också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka