Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

När det gäller kladdkakan, gör precis som vanligt, men häll i juicen av en halv apelsin + skalet från en hel apelsin, mums!

kl
Någon som gjort egen marsipan? Ja
Är det lätt att göra? Ja
Blir den bättre än köpt? Ja

:D
Men för att använda det till hela tårtor osv tycker jag nog man ska öva lite först, det är inte alltid lätt att få det perfekt första gången. Men det är inte svårt och det är godare tycker jag.
Det finns recept på google där man använder riven mandelmassa, och mandelmassa är också väldigt enkelt att göra själv :)

mm, får se vad jag gör, var slutsålt på lyckasmedmat, den billigare :p
men de kanske hinner få in innan jag behöver det, annars kan det vara en bra övning, blir det panik får jag springa till affären, har ju lyckas använda de färdiga med gott resultat :D

brukar mmf vara gott istället för marsipan?
min syster gillar inte marsipan så det kanske skulle vara ett alternativ på en av tårtorna...
Är det svårare att täcka en tårta med det?

Jag tycker det kan bli lite för sött, men om man gillar smaken så är det ju bra :) Den kan bli ganska lättjobbad om man låter den vila ordentligt osv.

Jag brukar använda marsipan, någon slags frosting/glasyr eller chokladpasta för att täcka tårtor :)

Ja jag ska ju göra två vita tårtor i Maj, med kristaller/diamanter på för att symbolisera detta diamantbröllop och kanske olika fyllning i så de går att ätas av alla, vi blir ju ett gäng, men två tårtor borde nog räcka. ska ju frakta de en bit också :p

Sockerpasta finns ju också till att täcka tårtor med, mer lättjobbat än marsipan tycker jag. Bara man tänker på att ha den inplastad hela tiden, den torkar fort

Sockerpasta går bort denna gången då jag ska göra små blommor av sockerpasta på tårtan, blir nog lite mycket av det ^^

ja, misstänkt blir det nog marsipan på båda, min syster får skrapa bort marsipanen som hon brukar i så fall :p men vi får se om jag testar göra eget..
Beror på hur mycket tid man får :p

Hej vænner, dyker upp hær igen!

Bakar inte lika ofta længre, men det hænder då & då!

babankaka_51a10e2e9606ee795d3566ea.jpg

Banankaka, vanlig sockerkaka med några tråkiga mjuka bananer i!

dsc_00902_51816669e087c319848bec1f.jpg

American chocolate chip cookies

dsc_0069_51816563ddf2b31dc2e4389b.jpg

Hallonpaj på eftergløden om sommaren nær man grillar!

pavlova_51573df29606ee6f6a4b892a.jpg

Pavlova med hemgjord lemocurd, grædde & færska bær & passion

dsc_0686_5102a944ddf2b351d0782ad5.jpg

Supergod lakritspannacotta med grædde, krossad turkisk peppar!

Lakritspannacottan såg super god ut, kan man få receptet? :d
Och om du använder dig av lakritspulver, var fick du tag i det? Finns det att köpa i någon butik?

Detta är något för den riktiga lakritsälskaren

5 dl grädde
1/2 dl socker
1/2 tsk äkta vaniljpulver
2 tsk lakritspulver (finns i specialbutiker alt. panduro)
3 gelatinblad
Grädde & krossade turkisk peber som topping

Servera gärna rårörda hallon på sidan av

Blötlägg gelatinbladen i kall vatten i ca. 5 minuter. Koka upp grädde, socker, vaniljpulver & lakritspulver. Ta av kastrullen från plattan & rör i gelatinbladen tills de smält. Häll upp i 4-6 glas & ställ in i kylen för att stelna. Detta tar ca. 3-4 timmar, kan med fördel göras dagen innan. Servera med vispad grädde & krossade lakritskarameller.

Puttar upp den här tråden. Visst finns det en del som bakar fortfarande?

Har bakat en del macarons och tårtor de senaste veckorna.

Bild på en av skapelserna, en körsbärstårta, eller Black Forest som den också heter.

IMG_3900_zps16fb77c6.jpg

Undrar förresten om någon har tips på vad man kan göra på överbliven kärleksmumsbotten? Jag har rätt mycket av det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka