Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

KL

Har inte hängt med i tråden direkt, men bakat har jag gjort allafall.
Tänkte jag kunde visa lite av det för att få lite fart på tråden igen :)

Tårta, blev inte helt nöjd med den, allt krånglade när jag skulle göra den verkligen. Fick göra om botten tre gånger innan den blev bra, spacklade med grädde och täckte med sockerpasta. Fick så himla ont om tid så tänkte vara smart och ta färdig citronfromage som fyllning. Det blev inte lyckat alls, vet inte om den reagerade med grädden eller nåt men det blev vattning och konstigt. Gjorde egen hallonmousse dock också och den blev bra.
13696838209.jpg

136968417297.jpg

Stora sonens tårta när han fyllde i våras. Inte jättesnygg men, man kanske ser att det är en bil alla fall ;)
Chokladbottnar, mintchokladmousse och ahlgrens bilarmousse bestod den av.
136493795568.jpg

136493885239.jpg

136493761041.jpg

Minis 1årstårtor, blev snyggare tycker jag. Men hade mer tid att göra dem på också
Vaniljbottnar, citronmousse och chokladmousse i den ena, vaniljkräm och hallonmousse på den andra.
135569645718.jpg

135569625938.jpg

Chokladsnittar, dessa blev jag faktiskt riktigt nöjd med.
13550858302.jpg

Senast ändrad:

kl

Jag bakar ganska mycket, experimenterar osv men oftast blir det uppätet innan det fångas på kort :o

Lyckades fånga kort på några supergoda bullar innan gräddning (när dom var klara försvann dom ju likförbannat)
20130702_212650.jpg

Samt lite enkla snabba tekakor som jag brukar göra till frukost/kvällsfika
20130803_122323.jpg

Undrar förresten om någon har tips på vad man kan göra på överbliven kärleksmumsbotten? Jag har rätt mycket av det.

överbliven?? har aldrig varit med om ngt sådant, kärleksmums försvinner oftast så snart mocka glasyr grejen stelnat:d.

själv så bakade jag kanelbullar för ngn dag sen så har frysen full nu ^_^ får hindra mig själv från att äta upp en hel påse åt gången:D, första gången jag gör själv och de blev gudomligt goda :d

KL
Behöver lite ideer!!
Sambon fyller snart år, han önskade sig halvt på skojen traktortårta. Så det ska han banne mig få;)
Först tänkte jag göra i form av en traktor, men ptja.... PilligtO_o
Sedan tänkte jag göra en chokladtårta med en traktor på istället, som prynad. Så ser det ut som en åker, liksom :angel: Tänkte först göra en traktor i ätbara material, men nu är jag mer inne på att köpa en leksakstraktor att sätta på toppen :D

Så behöver ideer och tips! Hur hade ni gjort? Recept på goda och chooookladiga tårtor??

Såhär såg det ut förra året!

Vanlig tårtbotten med mangokräm, passionsfruktsfromage och vaniljkräm samt persikoskivor om jag mins rätt O_o

halvt kl

Jag gjorde den här väldigt simpelt, bara olika delar att sätta ihop med smörkräm. Men jag rekommenderar att ha en "ät-tårta" då med

kl

Här hemma håller vi på att göra konfektmarmelad på en drinkmix vi hade hemma. Om det blir bra är det awesome. Om det inte blir bra ... då har just nu en låda full med grönt slem.

Här kommer mitt bidrag till traktortårtorna:
090425010.jpg

090425008.jpg

Vi gjorde den mest som en dekorationstårta (därav inga fler lager). Och så hade vi andra mer lämpade ät-tårtor. Men det går ju att göra den där i fler lager och ha som riktig tårta också, se bara till att ingen äter tandpetarna och "eltråden" ;)
Gräset är grädde med karamellfärg. Hästar, balar, gubbe och hund är av mandelmassa.

*Kl*

Hoppas det är okej att jag ställer en liten fråga här. Känns lite onödigt att starta en ny tråd och jag gissar att ni som kan baka har koll :)

Jag ska baka saffransbiscotti där saffranen ska dra i cointreau över natten. Men var ska man förvara denna saffran-spritblandning, i rumstemperatur eller i kylen?

Jag har testat båda vid lussebak, var ingen skillnad:)

KL

Tack för bilderna! Den gröna med traktor och blommor var ju supersöt!

Är det någon som har recept eller förslag på ingridienser i en chokladtårta?
Jag brukar oftast göra lite fruktigare, fräscha tårtor.
Banan funkar väl alltid, men skulle vilja ha något roligare!
Kanske sockerkaksbotten med chokladsmak, vaniljkräm och passionsfrukt? Sedan någon chokladglasyr över, hmm...

Ska det va choklad så ska det va, tycker jag. :D Chokladbottnar och chokladfyllning! Typ Hummingbird bakerys Brooklyn Blackout cake. Har inte gjort den ännu själv men det är nog den kaka jag suktar mest efter när jag öppnar deras receptbok. :d

Idag har jag gjort choklad praliner och choklad muffins :p. Är lagom trött på choklad nu och mår smått illa :rofl:

Lust att dela med dig av receptet? :d

Buck, jag är inne i en "inte-sugen-på-något-varken-mat-kakor-eller-godis" period, så har också svårt att tänka mig tårta just nu:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka