Baka liten kaka

Väcker denna tråden med dagens alster, som jag faktiskt blev lite stolt över (trots några småmissar i locket...) :) ! En tårta gjort på hembakta bottnar, fylld med mörk chokladfluff och glasskräm (dvs hälften marsankräm och hälften vispad grädde) och sedan täckt med hemgjord marshmallow fondant. Dekorerad med blommor i fondant och strösselkulor.

Vilka fina tårtor @bettysmatte :)

Jag bakade bröd för första gången i mitt liv, det var superenkelt men blev jättegott!
10584742_1448850492050645_676385497_n.jpg

Är det fillimpa utan jäst? :)
Tar gärna recept!

Här är mitt favorit-fil-brödsrecept:

Superenkelt filmjölksbröd

3,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
(0,75 dl hasselnötter)
(6 st torkade aprikoser klippta i småbitar)
(0,5 tsk brödkryddor)
1 dl mörk sirap (men jag brukar ta ljus, har oftast bara det hemma)
5 dl filmjölk
(Ovanpå: pumpakärnor/solrosfrön/sesamfrön)

Blanda alla torra ingredienser (de som jag skrivit inom parentes har jag hittat på själv. Drar ner till typ 0,75 dl solrosfrön om jag tillsätter hasselnötterna. Man kan ändra lite hur man vill, det är ett tacksamt bröd på det sättet!). Blanda ned sirapen och filmjölken och rör ihop. Häll smeten i en avlång bakform med bakplåtspapper i. Strössla på toppingen. Grädda i ugnen 1 timme och 20 min på nedersta falsen i 175 grader. Efter ca 20 min har brödet fått lagom färg, täck då med aluminiumfolie och fortsätt grädda. Låt det svalna i formen några timmar innan det skärs upp. Om det är över natten kan man täcka över med en bakduk. Mums!

50 gram jäst
150 gram smör.
5 dl mjölk.
2 dl sirap.
0,5 tsk salt.
2 tsk kardemumma
14 dl vetemjöl

Smula jästen och häll i saltet så att jästen löses upp. Smält smöret och ha i mjölken. Värm till fingertemperatur. Häll på vätskan på jästen och blanda i sirap, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta samman till en deg. Jäs 40 minuter.

Ta upp degen på bakbord, dela i två och knåda. Kavla ut varje del till en rektangel och ha på blåbärssylt på halva rektangeln. Vik över den andra delen av rektangeln och skär den i strimlor. Snurra strimlan åt varsitt håll från kanten så att det blir en snurra och vira sedan ihop till en boll. (Förlåt för usel förklaring! Man kan säkert göra detta på olika sätt).
Lägg snurrorna i bakformar.

Jäs 30 minuter och sedan in i ugnen 10-15 minuter. Låt bullarna svalna under handduk och ha sedan på smält smör och socker. Klart! :d

Här är mitt favorit-fil-brödsrecept:

Superenkelt filmjölksbröd

3,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
(0,75 dl hasselnötter)
(6 st torkade aprikoser klippta i småbitar)
(0,5 tsk brödkryddor)
1 dl mörk sirap (men jag brukar ta ljus, har oftast bara det hemma)
5 dl filmjölk
(Ovanpå: pumpakärnor/solrosfrön/sesamfrön)

Blanda alla torra ingredienser (de som jag skrivit inom parentes har jag hittat på själv. Drar ner till typ 0,75 dl solrosfrön om jag tillsätter hasselnötterna. Man kan ändra lite hur man vill, det är ett tacksamt bröd på det sättet!). Blanda ned sirapen och filmjölken och rör ihop. Häll smeten i en avlång bakform med bakplåtspapper i. Strössla på toppingen. Grädda i ugnen 1 timme och 20 min på nedersta falsen i 175 grader. Efter ca 20 min har brödet fått lagom färg, täck då med aluminiumfolie och fortsätt grädda. Låt det svalna i formen några timmar innan det skärs upp. Om det är över natten kan man täcka över med en bakduk. Mums!

Det där brukar jag göra minus nötterna :) tyckte @Idas såg så mörkt och gott ut

Kom på nu att jag glömt sirapen på sistone....

Är det fillimpa utan jäst? :)
Tar gärna recept!
Ja :) Jag använde det här receptet:

14 dl rågsikt
1 liter filmjölk
2 dl brödsirap
6 tsk bikarbonat
4 tsk brödkryddor
Russin och ev. nötter

Rör ihop alla ingredienser till en smet. Dela smeten i två avlånga brödformar. Lägg aluminiumfolie på så att de inte bränns. In i ugnen 1 h 30 min på 175 grader.

Klart! Plättlätt :D

Man kan byta mjölsorter lite som man vill med, frutom mörk sirap då. Jag har kört mest på fullkornsdinkel de senaste gångerna :)

Puttar upp denna tråden då jag bakat bröd som en tok dom senaste dagarna :D

Här ser ni två limpor, misslyckade frallor och snickerskaka!

10533262_1532828726996496_1887969098_n.jpg

Sen har jag bakat massor av havrefrallor :love: :love:

10932048_1650224535205038_1305325255_n.jpg

Allt bröd är gluten/mjölkproteinfritt! :)

Gjorde precis cremé brülee (hur katten stavas det?) smet? ehh, någonting. Nu ska den stå i kylskåp och gotta till sig till imorgon och sen in i ugnen i tusen år. Kommer spara i kylskåp och ta fram som efterrätt sen när jag blir sugen :p

Åh, vilken bra tråd!
Älskar att baka :D

Det senaste jag bakade var kanelbullar, såå enkelt och så gott!

Innan dess var det Leila's new york blueberry cheesecake till sambons födelsedag! Den var också god! Dock lite för mäktig för min smak, den hade nog blivit ännu godare med en bärsås till.

Har ikväll bakat kanelbullar samt amerikanska muffins med blåbär och vit choklad! Kanelbullarna blev goda som alltid men muffinsen var nytt recept så ska bli spännande att smaka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka