Baka liten kaka

Är det bara jag som bakar ;) ?

Jag bakar när jag är riktigt uttråkad, men jag avskyr det egentligen så resultaten är inte värda att visa fram. Tex så har jag försökt göra kladdkakemuffins X antal gånger, de blir antingen stenhårda muffins eller bara dallrig gele i formen. Testar olika tider varje gång, men inte blir de bra. Tror att ugnen motarbetar mig :angel:

Men idag står det 3 halvfärdiga tårtor i kylen. De ska bara dekoreras.
1 har dumlefluff och vaniljkräm
1 har daimfluff och vaniljkräm
1 har jordgubbsylt och vaniljkräm
Jag fick kompromissa med sambon om de två första tårtorna som var planerade först, jag fick ha godisfluff om han fick vaniljkräm. I all hast blev det en tredje tårta och då bestämde han vaniljkräm och jordgubbssylt. Behöver jag nämna att sambon älskar vaniljkräm :d:grin:

Jag bakar när jag är riktigt uttråkad, men jag avskyr det egentligen så resultaten är inte värda att visa fram. Tex så har jag försökt göra kladdkakemuffins X antal gånger, de blir antingen stenhårda muffins eller bara dallrig gele i formen. Testar olika tider varje gång, men inte blir de bra. Tror att ugnen motarbetar mig :angel:

Men idag står det 3 halvfärdiga tårtor i kylen. De ska bara dekoreras.
1 har dumlefluff och vaniljkräm
1 har daimfluff och vaniljkräm
1 har jordgubbsylt och vaniljkräm
Jag fick kompromissa med sambon om de två första tårtorna som var planerade först, jag fick ha godisfluff om han fick vaniljkräm. I all hast blev det en tredje tårta och då bestämde han vaniljkräm och jordgubbssylt. Behöver jag nämna att sambon älskar vaniljkräm :d:grin:
Gör du egen vaniljkräm?

Jag bakar titt som tätt med varierande resultat. Idag ska det bli regnbågstårta, fyllningen lutar åt dumlefluff

Igår så bakade jag två jättestora chokladbollar åt mig och pappa, satt fint att vi sedan inte orkade äta upp dem gör inget. Ska äta resten när jag kommer hem, vilket är snart :D;).

Det bästa som finns är att göra Banana Cream Pie, då ska det vara hemmagjord vaniljsås/kräm :d.

Idag bakade jag till jobbet som jag ska ta med imorgon!
Det blev citron, choklad och lakritsmuffins :) citronmuffinsen har jag bjudit dom på tidigare och dom gick åt som smör!

Jahaja, här är jag igen... idag gjorde jag en gluten/mjölkfri brownie med kokostosca.
Det var banne mig det godaste jag ätit på länge!!

11015526_581791971965453_1169575112_n.jpg

Brownie:

♥ 175 g mjukt smör
♥ 3 dl socker
♥ 1½ dl kakao
♥ ½ dl ljus sirap
♥ ½ krm salt
♥ 3 ägg
♥ 1½ dl bovetemjöl

Kokostosca:

♥ 75 g smör
♥ 1½ dl ljus sirap
♥ 3/4 dl havregrädde
♥ 3 dl socker
♥ 200 g kokosflingor

Sätt på ugnen på 175°C.
Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i kakao, sirap och salt. Tillsätt ett ägg i taget. Mixa sist i mjölet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Kakan ska vara lite kladdig. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Jag har experimenterat idag ^_^.
En variant på jitterbug kakor :)

Ringar av mördeg och maräng o mitten :love:. Hittade på det idag och har svårt att sluta äta :o....

Idag bakade jag gluten/mjölkfritt bananbröd, det blev så gott!

11142815_1417418678566918_686614354_n.jpg

Slängde även ihop en lingonlimpa :) som inte hamnade på bild.

Bakade chocolate chip cookies för ett tag sedan :). ingen bild men detta receptet är otroligt gott! http://baksugen.blogspot.se/2013/03/chocolate-chip-cookies.html?m=1 inte min blogg, orkade bara inte skriva av receotet ;).
Gör dem dock inte riktigt som detta receptet utan plattar till dem lite lätt och har dem inne 12 min och låter dem svalna helt på galler. Så blir de perfekt knapriga ^_^, brukar dela smeten i 2 och ha choklad bitar i ena och nonstop i den andra :love:.

Slängde ihop en knäckig kladdkaka idag! Fick dock köra utan vaniljsocker då det visst inte fanns hemma. Men den blev bra ändå :)
Hade dock varit gott med glass eller grädde till!

11188371_10152661110906841_7028667421901188616_n_5542674ae087c34b53fa21a9.jpg

Jahaja, här är jag igen... idag gjorde jag en gluten/mjölkfri brownie med kokostosca.
Det var banne mig det godaste jag ätit på länge!!

11015526_581791971965453_1169575112_n.jpg

Brownie:

♥ 175 g mjukt smör
♥ 3 dl socker
♥ 1½ dl kakao
♥ ½ dl ljus sirap
♥ ½ krm salt
♥ 3 ägg
♥ 1½ dl bovetemjöl

Kokostosca:

♥ 75 g smör
♥ 1½ dl ljus sirap
♥ 3/4 dl havregrädde
♥ 3 dl socker
♥ 200 g kokosflingor

Sätt på ugnen på 175°C.
Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i kakao, sirap och salt. Tillsätt ett ägg i taget. Mixa sist i mjölet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Kakan ska vara lite kladdig. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.
Denna gjorde jag idag, fast med gluten (haha). Sååå gott!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka