Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag hade tänkt viga den här sommaren till att baka lite mer saker än jag annars gör :p Standard för mig är sommarkaka, rabarberspaj, röda vinbärspaj, äppelkaka eller morotskaka.

kl

lekte lite i köket för några dagar sedan

cupcake.jpg

68361_1341781982.jpg

55149_1341781997.jpg

och så min första minicupcake, som inte blev alltför fin tyvärr :p
ful_minicupcake.jpg

Senast ändrad:

Ser riktigt goda ut, är dom i miniformat :)?

Lite från i vår:
dsc_0039_190800677.jpg

Morotskakscupcakes, gudomligt goda

dsc_0095_200428726.jpg

Tiffany's cupcakes (var med i en tävling) inte speciellt goda med sugarpasten, men väldigt söta!

dsc_0344_2_4ffc68779606ee0f0300064a.jpg

Sockerbullar med vanilj- och rabarberkräm, smälte i munnen!

Knapplån

Jag har hittat recept på, vad jag tror är, en fantastisk tårta . Problemet är dock att jag inte kan hitta någon form med 15 cm diameter, vet någon var man köper en sådan?

Bonnski

Nutella fyllda chocolate chip kakor

1 dl brunt socker
2dl socker
100g smör
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
5 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
100 chocolate chips (använde vanlig hackad choklad)
ca 1 dl Nutella

1.Sätt på ungen på 175C. Vispa smöret och sockret tills det är ljust och fluffigt. Ha i ägg och vaniljsockret och fortsätt vispa tills det är väl blandat.
2.Blanda mjöl och bikarbonat i en egen skål, vänd sedan ner det i de våta ingredienserna. Ha sedan i chokladen.
3.Ta en stor sked deg och plata ut den i din hand, lägg i 1-2 tsk nuella i mitten av kakan och lägg runt resterande degen så den döljer nutellan helt.
4.Baka i ugnen i 10-14 minuter eller tills kakan är gyllenbruna. Ta ur dem ur ugnen och låt dem svalna några minuter innan servering.

Ett recept jag har översatt, blev bättre med vit choklad än vanlig mjölkchoklad!

9a8b227cebad11e1abf922000a1c04b0_7.jpg

150 g rumsvarmt smör
3 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
skalet från 1 lime
150 g björnbär

Mixa smör, socker och ägg kraftigt med en elvisp. Blanda de torra ingredienserna samt limeskalet i en separat bunke. Blanda ner detta i smör-socker-äggblandningen. Bred ut smeten i en 2 ½-liters bröad och smord form. Lägg bären uppe på. Grädda pajen på 150 grader i en timme.

Äsch, det finns ju massor med gott i Buffé. :D

Jag gjorde denna tårta till midsommar och det är det godaste jag någonsin ätit (trots att jag är chokladoman) så när jag fyllde år för en vecka sedan gjorde jag den igen fast med blåbär och alla gäster älskade den. Det ledde även till att den första personen någonsin bad mig om ett recept... :banana::D

Instämmer, men jag blir alltid lite mobbad av mina vänner för att jag läser (och klipper ur, ve och fasa!) recepttidningar... Gissa om de fick äta upp det, bokstavligen talat, när både varmrätten och efterrätten i lördags var hämtade ur Buffé och alla älskade det! :D

Den där tårtan blev jag också sugen på att göra men blev lite avskräckt av alla tusen moment, lat som jag är... Är den lika tidskrävande som jag befarar?

Gissa om de fick äta upp det
You nailed it! :D

Ja det tar ju lite tid, men har man matberedare/mixer, elvisp och ett par bunkar är det liksom inget problem. Jag är sjuuuuukt lat när det kommer till matlagning och bakande och jag har alltså gjort tre sådana tårtor. Uthärdligt med andra ord. ;)

En rekommendation på vägen är dock att inte klippa ut bakplåtspappret och lägga i botten på formen, är formen öppningsbar så stäng igen den med hela pappret och klipp bort överflödigt papper utanpå formen istället. Till första tårtan gjorde jag som de stod men då rann det ut lite göttigt.

Senast ändrad:

Höhö, jag har mina stunder! :D

Det sprack på både matberedare och elvisp-stadiet, men förhoppningsvis har jag i alla fall en liten matberedare om 2 veckor då det är vad jag önskar mig i födelsedagspresent. Den jag har önskat mig kommer med vispar också, så det kanske kan bli en såndär tårta av det ändå! Ääälskar för övrigt allt som har med fläder att göra :d

*kl*

Funderar på vilka tårtor jag ska göra till min födelsedag (i januari....) och är inne på en dvärgschnauzer tårta. Skulle vara riktigt roligt om man lyckades göra en! Dessutom så har jag anledning och göra en i oktober för att träna:D

Det jag tror man får göra är att skriva ut en lagom stor siluette av hunden och skära bottnarna efter, kan bli lite meck men är nog inte det svåraste. Det svåraste tror jag nog är att få till benåren/skägget/luggen snyggt. Min tårta blir helvitt men den i oktober blir nog svart och silver.
Vad tror ni om idén? Genomförbar? Kommer ofc använda sugerpaste, tycker inte om marsipan:p

Sen så ska jag nog göra en tårta som finns i "bake my day" en mossetårta med chokladöverdrag. Alltså stelnad choklad, inte någon sorts kräm.
Där fanns också recept på modellerings choklad, ingen som har använt det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka