Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Kl.

Blir alltid lika inspirerad när jag är här. Älskar egentligen att baka, men brukar stanna vid att planera eftersom jag vet med mig
att jag sällan har tålamodet :angel:

I påskhelgen gjorde i alla fall jag och en killkompis vårt första försök att baka Macaroons och med tanke på allt vi hört om
hur svårt det ska vara, var vi väldigt nöjda med resultatet! De rosa är med hallonsmörkräm, de gula är citronsmörkräm (nästa
gång kommer vi dock bara köra citron och ingen lemoncurd) och de gröna blev med päron och vanilj (skulle egentligen vara
pistage men i brist på pistagenötter/pistagearom fick vi tänka om...).

Klart ätbara blev dem i alla fall :)

macaroons.png

Så fina de blev! Jag har fortfarande aldrig ätit macroner. :o
På Ica sprang jag förbi en bok vid bakhyllan, Hummingbird bakery har gett ut en ny bok. :) Älskar deras recept, de är enkla och allt jag gjort hittills har blivit jättebra och gott. Har dock inte hunnit göra så mycket. Nya boken innehöll några av samma recept men det mesta var nytt och det såg suuuupersmarrigt ut! :D

Mamma hade aldrig ens hört talas om Macaroons och trodde att jag och kompisen skulle göra "makaroner" :rofl:
När jag väl kom hem med min hälft av dem så blir hennes kommentar "det där ser ut som något man äter på barnkalas med alla färger".
NOLL KOLL verkligen, visst att många inte smakat men hon visste verkligen verkligen inte vad en Macaroon var över huvud taget :p

Åh Hummingbird Bakery! Jag har inte någon av böckerna själv, men lillasystern till kompisen med vilken jag bakade Macaroons har en av dem. Jag brukar nästan alltid sätta mig och bläddra i den om jag befinner mig i deras kök (böckerna står synliga), vilket sjukt sötsug det framkallar och bilderna är verkligen underbara!

Senast ändrad:

Ja de blev ju kalas för å va första gången!

Men testa de recept jag lagt upp här, helt klart värt att göra den italienska marängen!

kl

Sådana där macarons, smakar de extremt sött? Jag har blivit nyfiken på att testa någon någon gång (inte göra själv dock, då spränger jag köket. :p) men har så extremt svårt för sötsaker som smakar just väldigt mycket socker och sött, det mesta jag brukar palla är typ smulpaj med lite socker och osötade bär eller brownies med mycket kakao/lite socker.

Joo är ju maräng, så det är ju rätt sött! Men välj en med choklad rätt igenom så kanske du får i dig den!

Lite jag bakat sen sist!
Har fullt upp med jobb & här hemma, men bakning hinner jag med ibland. Blev även uppringd av meter film som ska sända ett nu program i höst. Bake off heter det & funkar som mästerkocken. Jag kom till slutaudition, men har rätt mycket med jobbet just nu & tackade tyvärr nej, men det kommer säkert fler chanser. Man måste ju känna vad man hinner med & inspelningen hade skett under hela min semester i sommar.

passion_184684054.jpg

Macarons med choklad
bulle_190315059.jpg

Bulle
prinsess_190884377.jpg

Prinsessbakelse
dsc_0857_193801532.jpg

chokladdrmmar_195199169.jpg

Chokladdrömmar
kolakakor_196994911.jpg

Enkla men ack så goda kolasnittar!

Ha en underbar dag!

Jag har i ärlighetens namn faktiskt aldrig ätit maräng - har alltid tyckt det sett så mysko ut - så jag vet inte hur det smakar. :p Men ah, tack för tipset, kan ju hålla utkik efter antingen det eller be någon att göra med lite mindre mängd socker än normalt.

Du är så duktig, allting ser alltid lika gott och vackert ut :)
Prinsesstårta tillhör en av mina absoluta favoritbakverk men har alltid undrat över om det inte är svårt/komplicerat att jobba med marsipan?

Kl.

Någon som har gjort biskvier och kan ge förslag på något bra recept eller tips för att lyckas med dem?
Har aldrig gjort förut men jag och en kompis har pratat om att prova ett tag nu :)

Annars kan du ju prova Macaroons med smörkräm med syrligare frukter? Hallonmacaroonen tyckte jag blev väldigt god, däremot
tyckte jag citronmacaroonen blev lite i sötaste laget och det beror på lemoncurden (nästa gång om vi gör citron blir det bara citronsaft).

Har även ätit Pistage och Apelsin på café som jag tyckte kändes väldigt fräscha. I slutändan handlar det nog lite om hur mycket
socker som ingår i receptet för marängen och/eller fyllningen :)

Köp färdig marsipan om du inte vågar använda vanlig att kavla ut.

Är rätt så enkelt att kavla ut marsipan, använd florsocker som lite mjöl så det inte fastnar bara.

Jag har blivit förälskad i en äppelpaj som är sådär ruggigt god. Fungerar lika bra att äta som den är eller med tillbehör i form av grädde/glass/vaniljsås eller vad man nu önskar.

150g smör
3-4 dl havregryn
1,5 dl farinsocker
4 dl skivat äpple
0,5 dl strösocker (att strö över äpplena)

Blanda smör, havregryn och farin till en deg. Lägg äpplena i formen med ev. strösocker över, täck över med degen, ringla ev. lite sirap över för att få knäckigare yta och in i ugnen på 200-225 grader i ca 20 minuter.

Jag personligen brukar minska farinet till ca 1 dl och utesluta strösocker helt. Annars blir det för sött för min smak :p

*kl*

Nu behöver jag mina kakälskande buke-kompisar!

Jag ska baka tre sorters muffins (+tårta) till 50 pers i juni, tänkte börja med muffinsen redan nu. Men jag kan inte komma på vilken slags muffins (eller cupcakes) som jag ska göra. Så ni får gärna ge mig era favorit muffinsrecept!

Det får du gärna göra!

Äppelmuffins med crunch låter med supergott! Funderar på att göra chokladmarängmuffins då det kommer en glutenintolerant med.

Omkring 14-15 muffins blir det nog om jag minns rätt :)

Muffins:
1 dl kokosflingor
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
1/2 dl olja
1 dl filmjölk

Crisp:
100 g smör
1 dl strösocker
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 220 grader.
Crisp: Smält smör i en gryta, rör ner sockret och kokosen. Ställ åt sidan!

Blanda de torra ingredienserna, rör sedan ner övriga ingredienser.
Fyll formarna till lite mer än hälften med smet, sedan en klick "crisp" på.
Grädda lite längre ner i ugnen i ca 10 minuter.

Enkla är de att göra och riktigt goda bli de! :) Jag bjöd min farmor på dessa för nån vecka sen och hon sa att det var de godaste muffinsen hon ätit (och jag har bakat massor som hon har smakat!) :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka