Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Kl
Bakade choklad rutor/kärleksmums i går, men tyckte inte de blev så bra. :( Själva kakan blev torr och smeten som skulle vara på gick inte att smeta ut som den skulle. :( Men med massa strösel på blev de i alla fall snygga! :)

knapp!
Hoppar in, har en kladdkaka ståendes i ugnen just nu. Hade sån sinnessjukt bakabstinens och inga ägg eller något smör hemma. Fann faktiskt ett recept utan detta (olja som fett) hoppas den blir god :D

Jag är sugen på att baka, men har ingen aning om vad, tips? :)
Gärna något i form, jag har hjärtformade ugnsformar som inte används tillräckligt ofta så de vore roligt att använda dem, kladdkaka fastnar tyvärr lite väl i dem oftast och det blir konstiga former på dem. ;)

Åh, ja, det har jag funderat på, men har inget till glasyren och orkar inte cykla iväg och köpa det idag heller, kanske i morgon. :)

Kolla denna! :d

Jag dör lite.

Den ser för övrigt ut som en tårta från Hummingbird Bakery, fast de har frukt och nötter i den! Samma slags spritsning och sådär. Så himla fint! Älskar deras receptsamling. :D

Tillägg: Man kan förresten byta morot som squash som man vill! Man får krama ur den rejält bara, men det blir ändå en massa vatten kvar och kakan blir supersaftig och något mer kompakt. Jättegott!

KL

Igår lyckades jag för första gången i mitt liv göra en perfekt kladdkaka (imo). :love: Är intolerant mot gluten o mjölk, så det är inte alltid det lättaste att åstadkomma bakverk överhuvudtaget. ;)
kladdi-013_195880307.jpg

Annars är jag förtjust i att baka smörgåstårtor.
559781_10151421871030596_881245595_23248172_469567138_n.jpg

529846_10151421870110596_881245595_23248168_1407296488_n.jpg

Eller ja... tårtor överlag. :angel:
540912_10151421873595596_881245595_23248180_391120791_n.jpg

551905_10151421867475596_881245595_23248163_2031920021_n.jpg

Jag gjorde morotsmuffins förra veckan och istället för vanlig cream chesse topping gjorde jag marängsmörkräm! Blev riktigt gott och det kräver inga "konstiga" ingredienser och tom min sambo kunde äta den (han avskyr i vanliga fall alla sorters toppingar)
Så om du vill pröva något nytt till kakan kan jag rekommendera det;)

Marsmallowsmörkräm gör jag på följande recept:

250g Smör (osaltat) vispa i 15-20 min
0,5-3dl florsocker (efter hur söt du vill ha den) vispa 5 min
½burk marsmallowfluff (finns i mataffären) vispa i 5min
2-3msk ovispad grädde, vispa 5 min
2-3msk vaniljsocker vispa så allt blandas

Den räcker till (om man nu vill spackla tårta med den) en tårta på ca 20cm i diameter :)

Jag brukar baka en Choklad fudge kaka som är helt HIMMELSKT god.
150g smör
2ägg
2½dl socker
1tsk vaniljsocker
1msk kallt kaffe (Starkt)
1½dl vetemjöl
½dl kakao
1tsk bakbulver

sätt ugnen på 175grader. smält smöret och låt svalna något
vispa ihop ägg med socker och vaniljsocker, tillsätt kaffe
sikta i mjöl, kakao, bakpulver.
rör i de smälta smöret häll sen smeten i en smord form grädda mitt i ugn ca 20 min

Brukar ha en fudge kola ovanpå kakan..
1½dl visp grädde
1½dl socker (Gärna ljus muscovado)
1msk glykos
2msk ljus sirap
100g mörk choklad
75g rumsvarmt smör

blanda grädde, socker, sirap, glykos och choklad i en kastrull. låt koka under omrörning på svag värme ca 30 min tills den är tjock och blank.
ta kkastrullen från värme blanda i smöret i klickar. häll över kakan låt stelna gärna i kylen!

Låt vääl smakas :d:love:

Åh. Gud. Vad. Det. Lät. Gott.

Vispa i 15-20 min?! Har du maskin till det?
Var i affären hittar man marshmallowfluff...? :)

Ett tips, när jag bakar kärleksmums använder ag dessa recept:

"sockerkaka"
3ägg
3dl mjöl
3dl socker
2tsk bakpulver
1-2 msk kakao eller vaniljsocker!
1½-3dl kokande vatten

Visar socker och ägg pösigt vänder sen i mjöl bakpulver och smak sedan i med vattnet. in i ugnen på ca 175grader ca 20-30 min (så den inte är kladdig i mitten) Brukar oftast bli väldigt saftig :d

Till chokladsmeten ovanpå gör jag följande:

Florsocker
Kakao
smör!

blandar florsocker och kakao (har verkligen noll koll på mängd) Men de ska se ut som ljusgrå aska typ.
blandar i smölt smör tills önskad konsistent uppstår smetar ut på kall/ljummen kaka strö över kokos eller strössel :)

låt svalna, låt smaka väl :d

elvisp funkar kanoners! Annars kan man nog använda en hushållsassistent med visp ;) smöret ska bara vispas så de blir mjukt o fluffigt men brukar ta lite tid ibland ;)

MArsmallowfluff brukar finnas i vanlig mataffär :) Kolla vid alla baksaker så borde den finnas där. :)

KL

Någon som har tips på en riktigt god chokladfrosting?
Den ska vara tjock nog att spritsa så den behåller formen, men inte bli hård som stelnad tryffel.

Brukar göra med färskost men gillar inte riktigt smaken, vill ha någon som smakar mycket choklad! Ska göra en ljusare och mörkare variant av frosting.

God fyllning till chokladrulltårta, vill jag också hitta :D

Gör fluff av grädde och valfri choklad, Brukar jag göra till muffins och tårtor (blir smaskens)

jag gör så att jag har 3dl grädde till 180g godis, du kan ha choklad, bilar polkagris eller annat smaskigt din favoritgodis helt enkelt. dela godiset i mindre bitar, smält ner i grädden. MYCKET VIKTIGT att de ABSOLUT inte kokar! ställ kallt minst 4 timmar gärna under natten. sen är de bara vispa de till fluffig konsistens med elvisp eller så! Voila smaskig fluff till de mesta :)

jag brukar fylla rulltårtor med allt från godisfuff till sylt eller krämer.

de är ju egentligen bara fantasin som sätter stopp ;)

ett recept jag brukar använda är:
Kräm
2äggulor
2msk strösocker
3/4 msk potatismjöl
2,5dl mjölk
1tsk smör
en nypa salt
1msk vaniljsocker,kakaor eller annat.

Blanda allt i kastrull vispa tills de tjockar ta av från värmen :)
JAg brukar byta ut en liten del av mjölken till ex, apelsinsaft eller granatäppelsaft. Blir en annan smak men riktigt gott de med :):love:

Denna chokladglasyr finns i min cupcakesbok:
300 g siktat florsocker
100 g rumstempererat smör
40 g siktad kakao
3 msk mjölk

Vispa florsocker, smör och kakao, tillsätt sedan mjölken lite i taget. Vispa tills det blir fluffigt!
Har gjort samma variant fast med vanilj istället och sen blev såhär;
7-8.jpg

Jätteenkelt och jättegott.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka