Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Ja det är karamellfärg. :)

Jag har lite mer fritid nu och har börjat baka igen! Denna vecka har jag gjort drömtårta och muffins med lime/rostad kokos. Drömtårtan blev god men fick brandlarmet att gå. :p Är det enda problemet med min lägenhet. Kan leva med att köket är nästan icke-existerande men att brandlarmet ska gå varje gång det osar lilla minsta, väldigt jobbigt. Plus att ugnen är mindre än normalt vilket jag glömmer ibland, temperaturen behöver sällan vara så hög som det anges i recept och det är svårt att veta vad man ska ta istället...

*kl*

Jag bakar Paleo idag! :D (Gluten, socker och laktosfritt...spännande experiment)

Detta recept

Varit sugen på att testa länge och eftersom jag lågkolhydratar annars och vant mig av vid sockersmaken rätt mkt så skippade jag sötningen och räknar med att mörka chokladen ger tillräckligt med sötma. Risken är dock att de blir lite väl bittra...

Dock ett bra mellis hur som helst och funkar konsistensen ska det bakas med sötning för att kunna bjuda folk på också... ;)

Uh, vad jobbigt med brandlarmet... Och jag har också problem med min ugn, första gången med nya recept är alltid en chansning...

Update om paleo-muffinsarna:

Supersaftiga och samma konsistens som i BRA am. muffins (jag gjorde dock mina i små formar). Dock: Sötning av något slag blir ett måste. Nu tillfredsställer de nog chokladsug, men inte fikakänsla direkt... ;)

Nej den sitter där den sitter iom att den är kopplad via strömkablar... Hade tidigare en liten "husdator" på väggen som den också är kopplad till, som visar temperatur och bland annat brandvarnarens status. Den är dock avstängd av bolaget nu för tiden men brandlarmet funkar ändå. ;)
Kan säga att jag hör brandlarmet från någon annan lägenhet nästan varje vecka. :p

Jobbigt! :p Stäng av den helt och skaffa en annan. ;)

Jag håller på och gör mina första macarons just nu, spännande! :)

Då måste jag ju klippa av kablarna på något vis... Vet inte om bolaget blir så happy då. :p
Rapportera hur det gick sen!

Okej, äh, haha. ;)

De ser ut att bli fina, borde haft i lite mer hushållsfärg, de blev liiite blekrosa, men rosa är de iaf.
Det var ju aslätt att göra macarons! Nu är jag sugen på att göra ännu fler (har massa ägg som går ut idag), funderar på att sticka till affären och köpa blå hushållsfärg... :)

Såhär blev de. Helt klart godkända för att vara första gången jag gjorde något sånt här överhuvudtaget. :) Första gången jag gjorde maränger också!
Borde dock hittat en annan fyllning, denna var inte så jätterolig... Ge gärna tips på några fyllningar som är goda, men inte kräver så avancerade ingredienser!

32911583.jpg

*kl*

Är det någon här som har gjort mississippi mud pie någon gång? Den enda gången jag har gjort det var "leran" URGOD men skalet runt var torrt, tråkigt och smaklöst:( Vilket drog ner upplevelsen en hel del.
Jag letar efter ett recept med gott skal till, så håller tummarna att någon mer har bakat pajen:)

*kl*

Är det någon här som har gjort mississippi mud pie någon gång? Den enda gången jag har gjort det var "leran" URGOD men skalet runt var torrt, tråkigt och smaklöst:crazy: Vilket drog ner upplevelsen en hel del.
Jag letar efter ett recept med gott skal till, så håller tummarna att någon mer har bakat pajen:)

Du behöver inte posta samma inlägg flera gånger, vänta tills någon svarar. Anledningen till att vi inte svarat sen du skrev ditt inlägg är väl för att ingen av oss kan svara på din fråga. :idea:

Har urkasst internet som inte gör som jag säger för det mesta, så visste inte ens om att det hade blivit dubbelpost:o
Och är lite sent att ändra på det nu också:p

Jag fick en bok i julas om macarons, jag kan leta upp den imorgon och skriva ut lite fyllningar (som verkar goda för jag har inte bakat ur den än:o)
Mest eftersom boken påstår att äggvitorna behöver vila i kylskåpet 12 timmar innan man börjar baka så har jag inte kännt mig så sugen på att göra sådana

Jag har Mia Öhrns bok "Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk" eller vad den nu heter, följer även hennes blogg. Hon säger att det är onödigt att vänta på äggvitorna, fast hon använder nog mest den enkla varianten av smet som jag använde idag, dvs. använder ingen sockerlag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka