Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Hur blev de brända mandlarna? Finns så många olika recept! Smaker de "som de ska"? :)

*kl*

Jag testade ikväll ett spännande kola-recept som jag stulit av gittosmat.taffel.se. Otroligt gott!

Baconkola
Tid: 1 timme

1 1/2 paket bacon (ca 210 g)
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 dl ljus sirap
1/2 dl lönnsirap
1+1 dl vispgrädde
75 g smör
4 cl whisky

Stek baconet riktigt, riktigt knaprigt och hacka det pyttigt. Spara stekflottet.
Lägg alla ingredienser (inklusive stekflottet) utom 1 dl vispgrädde i en tjockbottnad kastrull.
Låt allt koka på medelvärme och rör om då och då.
När smeten nått 115 grader häller du i den sista decilitern grädde och låter allt koka tills temperaturen är 118 grader.
Häll ut smeten på bakplåtspapper och ställ kallt. Klipp i lagom bitar med oljad sax.
NJUT.

Saffranskaka

Du behöver:
75 g smör
2 kuvert saffran (1g)
1 dl vispgrädde
3 ägg
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Gör så här:
Ställ gallret i ugnen längst ner. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form.
Smält smöret, häll i saffranet och grädden. Låt koka upp. Ta bort från plattan. Låt svalna lite.
Under tiden blandar du 3 ägg och sockret i en skål och vispa med en elvisp i 3-4 minuter (det ska bli riktigt ljust).
Blanda i bakpulvret och mjölet i äggblandningen, vänd ner tills det är blandad. I med smörblandningen och vänd till en jämn smet.
Grädda kakan i 40-50 minuter (tog ca 45 min för mig).

redigerad_179615062.jpg

Godis! :D Det blir lite saltsött, som karamell och havssalt som är en sån klassisk kombination. Otroligt gott, och baconsmaken känns mest som lite rökig salt smörighet i botten av allt det söta och gräddiga. Baconbitarna blir frasiga och knapriga i den mjuka kolan. Prova!

Jag och några kompisar gjorde den för några veckor sedan, och det smakade inte gott :crazy: En halv bit i veckan räcker!

Kl
Bakade Saffranskladdkaka med vit choklad i helgen, helt :love:
Kommer ta ut den lite tidigte nästa gång bara, för att få den mer kladdig. Min jäkla ugn bränner på för bra!

weQdqllW

21/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.

Den där är helt obeskrivligt god :love::love::love:
Jag är helt besatt och har under loppet av 4 veckor tryckt i mig 2 stycken helt själv, senast i fredags bakade jag en, som jag mumsat på under hela helgen och kommer ta sista biten nu som frulle :d:o

Idag tänker jag för övrigt göra lemoncurd-pralinerna som någon tipsade om tidigare i tråden, saffransbiscotti och hasselnöts- och havssaltfudge.

Har en fråga:
Ska göra pepparkaksmuffins idag, till morgondagens julfirande.
Funderar på om kardemummakrämen som ska vara på muffinsarna kan göras idag också eller om jag ska göra den imorgon istället och stryka på den då? :D
Ska även göra tomteluvor i marsipan och sätta på toppen.
Tänkte höra vad ni tycker är smartast, idag eller imorgon?
Tacksam för svar :)

KL

Idag har det bakats saffranstryffel. Såååå god. Tredje satsen denna jul :angel:
Och även saffransbiskvier ännu en gång. Gjorde halva satsen med chokladsmörkräm, alltså "vanliga" biskvier. Rekommenderas starkt! :d

200 gram mandelmassa
1 dl strösocker
1 st äggvita(or)

Saffranssmörkräm
100 gram smör
1,5 dl florsocker
1 paket saffran, (1/2 g)
1 st äggula(or)

Garnering
250 gram vit blockchoklad
Tillagning
22 biskvier

1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

2. Riv mandelmassan. Blanda med strösocker och rör ner äggvitan. Arbeta ihop till en slät massa.

3. Klicka ut smeten på plåten till runda bottnar med cirka en femkronas storlek. Gör dem inte för stora, eftersom de kommer att flyta ut något i ugnen. Grädda i ungefär 10 minuter.

4. När kakorna är färdiggräddade, lossa dem genast från plåten och låt kallna.

5. Vispa ihop smör, florsocker, saffran och äggula till en smidig smet.

6. Vänd kakorna upp och ner så att den platta undersidan kommer uppåt. Bred på saffranssmörkrämen i en toppig form. Låt stå i kylskåp i minst en timme.

7. Smält den vita chokladen i en liten kastrull i ett vattenbad och doppa biskvierna. Låt svalna och förvara kakorna i kylskåp.

Igår blev det pepparkaksmuffins till nyår! Ska nog göra enkla chokladmuffins också tänkte jag. Ska ha vanlig hederlig philadelphia-glasyr på.
002_picnik_181462007.jpg

Knapplån

Jag är en chokladmänniska men har aldrig riktigt förstått hypen kring kladdkakor. Idag blev jag dock galet sockersugen, saknade ägg i kylen (orkade inte handla :p) och googlade efter recept utan ägg. Hittade ett kladdkakerecept som jag tänkte i alla fall kunde tillfredsställa sockerbehovet. För att göra kladdkakan lite roligare tog jag fram en apelsin som extra smaksättning.

Det blev rent av svingott, av vanliga ingredienser som jag hade hemma. Otippat. :D

Här är receptet som jag gick efter

■ 2 dl socker
■ 50 gram smör
■ 2 dl vetemjöl (minus ca en matsked som jag ökade kakaon istället)
■ 1 tsk bakpulver
■ 3 msk kakao (två i orginalreceptet)
■ 1 krm salt
■ 1 dl mjölk (minus 2 msk)
■ 1 tsk vaniljsocker
■ ca 2 msk pressad apelsinjuice

Tillagning

1. Sätt ugnen på 150 grader. Vispa socker & margarin poröst med 1 msk pressad apelsinjuice.

2. Blanda de torra ingredienserna & tillsätt dessa växelvis med resten av apelsinjuicen och mjölken. Vispa i minst 2 min.

3. Häll i smord & ev. bröad form, jag bröade med kokosflingor. Grädda mitt i ugnen i ca. 30-40min. Låt svalna!

Till kakan gjorde jag apelsingrädde (juice och rivet skal efter smak i vispade grädden). :d Nästa gång ska jag riva ner lite apelsinskal i smeten också för mer apelsinsmak!

Jag blev bjuden på en sorts kladdkakemuffins som var helt galet god och som jag skulle vilja göra själv. Tänkte om någon här kanske vet hur man gör dom :)

I alla fall var det "vanlig" kladdkakemuffins i kanterna och i mitten var det mer som fast chokladkräm. Någon som känner till något liknande? :banana:

Jag blev bjuden på en sorts kladdkakemuffins som var helt galet god och som jag skulle vilja göra själv. Tänkte om någon här kanske vet hur man gör dom :)

I alla fall var det "vanlig" kladdkakemuffins i kanterna och i mitten var det mer som fast chokladkräm. Någon som känner till något liknande? :banana:

Det var inte en chokladfondant du blev bjuden på??

trta_185404226.jpg

Dålig bild, men denna ska jag ha på min sons 1 års kalas i morgon.
Fyllning är hallon & chokladmousse, täckt med vit marsipan & blommor av marsipan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka