F
fransis
Sv: Baka liten kaka
Hur blev de brända mandlarna? Finns så många olika recept! Smaker de "som de ska"?
Hur blev de brända mandlarna? Finns så många olika recept! Smaker de "som de ska"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Bakade Saffranskladdkaka med vit choklad i helgen, helt
Kommer ta ut den lite tidigte nästa gång bara, för att få den mer kladdig. Min jäkla ugn bränner på för bra!
21/2 dl strösocker
1 dl riven mandelmassa
2 dl vetemjöl
3 ägg
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra/bröa en form med avtagbar botten. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda sedan ihop alla de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör tillsist ner äggen.
Häll smeten i formen.
Grädda i 30-35 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar! Serveras helst kall med en klick vispad grädde till.
Jag och några kompisar gjorde den för några veckor sedan, och det smakade inte gott En halv bit i veckan räcker!
Jag blev bjuden på en sorts kladdkakemuffins som var helt galet god och som jag skulle vilja göra själv. Tänkte om någon här kanske vet hur man gör dom
I alla fall var det "vanlig" kladdkakemuffins i kanterna och i mitten var det mer som fast chokladkräm. Någon som känner till något liknande?