Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag har precis bakat brownies :)

Jag har hittat ett väldigt bra recept på morotsmuffins, har bakat den 2 gånger de senaste veckorna :) Riktigt nyttiga dessutom, jag räknade det till 125 kcal per muffin :)

32804751.jpg

50g smör
1,5 dl socker
1 ägg
1 dl creme fraiche
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1,5 vaniljsocker
½ packet russin

200grader i 12-15min

Jag brukar dubbla smeten

Bakade morots/squashkaka igår igen, love it. :D Ingen snäll kaka rent kalorimässigt det där inte, men ack så god! Nu är min jättesquash förbrukad dock så nästa bakning får nog bli knäck och lussekatter.

Dom ser riktigt goda ut!
Måste testa äta macarons nångång, du kan ju skicka upp några ;) Dom blev väldigt snygga också! Och för att fortsätta: skitsnygga bilder!

Har inte tyckt att dessa lyxiga kakor har varit något speciellt, har inte fattat hysterin riktigt!

Men det var roligt att laga dem, innehåller mkt kärlek & några svordomar ;)

Tusen tack, gjorde mig en liten fotostudio här hemma. :P

absolut!

ca. 30 stycken

* 120g äggvitor, uppdelat i två skålar
* 35g socker
* 150g fint malen mandel
* 150g florsocker
* 150g socker till sockerlagen
* 50g vatten till sockerlagen

1. Sätt ugnen på 160 grader C.

2. Skålla mandeln och låt torka. Mal den sedan fint i en mixer eller nötkvarn. Eller köp färdig mandelmjöl, finns i välsorterade butiker eller på hälsokosten.

3. Väg upp 150 gram på en köksvåg & blanda mandel och siktat florsocker i en bunke, ställ detta åt sidan.

4. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Om du har en köksmaskin kan du göra detta under tiden sockerlagen kokas upp.

5. Blanda socker och vatten till sockerlagen i en kastrull. Sätt plattan på hög värme och låt koka upp. Koka tills temperaturen når 118 grader på en kökstermometer.

6. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten . Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Använd gärna en köksmaskin. Akta för stänk av hett socker!

7. Vispa marängen på hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, det tar ca 10 minuter.

8. Rör i 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen som du ställde åt sidan. Tillsätt eventuellt valfri färg.

Tänk på att färga smeten starkare än vad du tänkt, den blir ljusare när marängen tillkommer. Här kan du även ha i valfri essens, i mitt fall hade jag ca. 2-3 tsk hallonessens.

9. Vänd i marängen i mandelblandningen och blanda försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Blanda inte för mycket, smeten ska vara trögflytande.

10. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Storleken i likhet med ett 5:- mynt blir bra.

11. Grädda i ca 10- 15 minuter i mitten av ugnen, mina blev klara på 12 minuter.

12. Låt macaronsen stå och svalna. Lossa dem sedan försiktigt från pappret, dom är riktigt omtåliga små kakor

14. Fyll med valfri frosting med en sprits

fyllning

Till att fylla 30-40 macarons

* 4 dl florsocker
* 230 g mjukt smör
* 200 g mörk choklad
* 1 dl kakao

1. Vispa smör & florsocker fluffigt
2. Smält chokladen i vattenbad eller i micron
3. Häll den smälta chokladen i smörblandningen & vispa väl
4. Tillsätt kakaon & vispa till en jämn smet

Nu är jag fast, vill baka i oändliga smaker & färger!

Hittat en butik i sthlm som säljer superfina färger i pulverform. Istället för våra vanliga hushållsfärger. Mer neonrosa, lila, svart mm.

Mycket snygga!
Jag åt mina första Macarons igår, väldigt speciell smak tyckte både jag och min pojkvän.
Jag får testa fler gånger. ;)

Jag kände inte så mycket smak på dem av det de skulle smaka, det var passionsfrukt, hallon och choklad vi provade. De är mjuka, jag trodde de skulle vara maränghårda och fyllningen i mitten hade en väldigt speciell smak. Jag tror att det var chokladsmak på fyllningen, men det smakade något annat än choklad. Chokladen var den bästa av dem.
Jag har läst att folk som provat tyckt att de inte är något för dem, just för den annorlunda smaken och jag är nästan beredd att hålla med.
De vi smakade var en liten förpackning vi köpte i bageriet på ICA Maxi så jag vet inte om de var "som de ska", ska testa dem på ett riktigt konditori någon gång, inte utesluta dem redan nu. ;)

Jag kände inte så mycket smak på dem av det de skulle smaka, det var passionsfrukt, hallon och choklad vi provade. De är mjuka, jag trodde de skulle vara maränghårda och fyllningen i mitten hade en väldigt speciell smak. Jag tror att det var chokladsmak på fyllningen, men det smakade något annat än choklad. Chokladen var den bästa av dem.
Jag har läst att folk som provat tyckt att de inte är något för dem, just för den annorlunda smaken och jag är nästan beredd att hålla med.
De vi smakade var en liten förpackning vi köpte i bageriet på ICA Maxi så jag vet inte om de var "som de ska", ska testa dem på ett riktigt konditori någon gång, inte utesluta dem redan nu. ;)

Dom ska vara mjuka & sega inuti!
Håller med att jag med har haft svårt för dessa... men alltså denna som jag gjorde med hallon & choklad var gudomlig! Rätt så söta, så det räcker med en till kaffet typ!

Har mest smakat macarons med ljus fyllning inuti, men choklad är favoriten.

Men vem vet... jag kanske lyckas baka en supergod macaron utan choklad.

Ska testa lakrits med kom. citron eller viol med. Nutella, lemon curd, salt kola, päron, chokladmint.. jaaa bara fantasin sätter gränser.

Finns tom ett recept med äpple & gåslever, men vi avaktar med den va? ;)

Vad smakar de egentligen? Ser både hårda och sega ut dessutom. Spännande.

Smakar maräng, sen är det så olika vad man har för fyllning & vad man har för smak i marängen.

Njaa ica är väl inte kanske den bästa konditorn för dessa...

de såg riktigt goa ut.. samma recept på de som på de andra? Hur gör du med viol och lakritsen?

Ja det ær samma recept, fast med viol som smak.

Fyllningen ær

2 dl florsocker
115 g smør
100 vit choklad
4 tsk lakritspulver

mixa smør och florsocker luftigt, smælt choklad och ha i. Blanda ner lakritspulver & færga med ev svart hushållsfærg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka