Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Orkar inte skriva av receptet nu och tror inte man får länka. Men googla på Hummingbird Bakery brownies så hittar du receptet! Om du bara hittar engelska sidor så gör det inget för receptet är skrivet med viktenheter istället för volym så ingen jobbig omvanling bwehövs, och "caster sugar" är alltså vanligt strösocker!

Dessa blir otroligt goda och gick åt på två sekunder. :D

*KL*

Jag bakade också lite idag, chokladmuffins med apelsincrisp i och frosting med vit choklad i olika färger :) fast fick inte till toppingen sådär fint för jag har ingen sprits.

dsci0170m_164412656.jpg

*kl*

Jag ska baka i helgen, just nu vill jag testa alla recept som finns i boken från Hummingbird Bakery :p

Förra helgen blev det citronmuffins och blåbärsakakan. Citronmuffinsarna vart riktigt goda, blåbärskakan var inte fel den heller men jag fick den lite torr.Dessutom så ska jag, om jag gör den kakan igen, halvera receptet. Kunde fylla en vanlig sockerkaksform och en avlång 23x15 typ..

I helgen tänkte jag testa två recept från boken igen, har bestämt mig för att baka hasselnötscupcakes. Har nu beslutsångest kring om jag ska baka citronkakan eller citronbitar :p

Dagens i-landsproblem!

Gör som jag & ge bort en ätbar present. Min underbara vän Emelie älskar mina bakverk & tjatar alltid på mig att jag ska baka något gott när hon kommer på besök. Här har jag gjort förjobbet till henne, det fattas bara att tillsätta smör & ägg i mjölblandningen. Recepten är oändliga, men jag rekommenderar såklart mitt recept på American Cookies ;).

give_165429484.jpg

gacce_165429548.jpg

dsc_0323_165431717.jpg

* 300g smör
* 2 1/4 dl socker
* 2 1/2 dl brun farin
* 2 ägg
* 3 tsk äkta vanillinsocker
* 7 1/2 dl vetemjöl
* 1 tsk salt
* 1 tsk bikarbonat
* 4 msk kakao
* 200 g choklad (grovhackad, vit eller mörk)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder och du börjar flytta dom på en gång. Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Ju längre du låter dom bli kalla, desto godare!

Jag ska baka till grabbarna på jobbet på fredag och jag vet inte vad jag ska göra. Vi är ca 30pers och jag vill inte göra något allt för avancerat men det ska inte vara så vanligt :)

Något tips?

*kl*

Jag ska baka åt ett gäng i slutet av veckan jag med, något som passar barn&vuxna och är fritt från mandel+nötter.. Tips mottages tacksamt!

plus nenii

dsc_1172_141651884.jpg

Jag slår ett slag för denna... ni kommer bli poppis! Bakas i större form nämligen.

Det här är nog det godaste jag ätit på sjukt länge. Så enkelt, men så gott!

Funkar utmärkt som dessert efter en middag & även som fikavarianten

Receptet är hämtat från Hummingbird Bakery

Brownie

* 200 g mörk choklad 70 %
* 200 g osaltat smör
* 250 g florsocker
* 3 ägg
* 110 g mjöl

Cheesecake

* 400 g naturell färskost
* 150 g florsocker
* 1/2 tsk vaniljsocker
* 2 ägg

Gräddtäcke

* 3 dl vispgrädde
* 100 g florsocker
* 150 g hallon

En bakplåt med måtten 33x23 cm
Smörj med smör & ströbröd

Värm ugnen till 175 grader

Till brownielagret: Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron, akta så chokladen inte bränns vid. Vispa samman smör och socker i en bunke med en elvisp. Vispa ner äggen, ett i taget. Tillsätt mjölet, lite i taget. Vispa sen på högre hastighet tills smeten är helt slät. Häll långsamt ner den smälta chokladen & blanda ordentligt. Häll smeten i den förberedda bakplåten & jämna till med en spatel.

Till cheesecakelagret: Blanda färskost, socker & vaniljsocker på låg hastighet med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under låg vispning. Vispa mot högre hastighet mot slutet för att göra smeten lite lättare & fluffigare. Bred ostmassan över brownielagret & släta till med en spatel. Grädda 30-40 minuter, eller till cheesecakelagret känns fast & blivit gyllenbrun på sidorna, mitten ska fortfarande vara blek. Låt kakan kallna helt & ställ i kylen i 2 timmar. Låter du den stå över natten så blir den som bäst.

Till gräddtäcket: Vispa grädde, florsocker & hallon med en elvisp tills grädden är tjock men inte fast. Bred ut grädden jämnt över kakan & dekorera gärna med lite hallon.

har dessa i ugnen nu, körde enligt receptet, men blandade vit och mörkchoklad, sen delade jag på degen och stoppade i hackade hasselnötter i ena halvan. Galet sugen. Själva degen var ju totalt dö-smarrig :D

bulle_168940859.jpg

Kanelbullens dag idag ;)

Ni har väl inte missat att det är kanelbullens dag idag? Jag tog fram min kära Kitchen Aid & bakade plåtvis med bullar i morse. Riktigt saftiga & goda blev dom. Glöm alla varianter med chokladfyllning & annat påhitt, kanel är godast tycker jag! Och ett glas iskall mjölk till, vad dricker ni helst till kanelbullar?

40 stycken

* Ca 16 dl vetemjöl
* 1 pkt jäst för söta degar
* ½ tsk salt
* 1 ½ dl strösocker
* ½ msk stött kardemumma
* 150 g smör
* 150 g kesella
* 5 dl mjölk
* 1 ägg

Fyllning:

* 250 g smör, rumstempererat
* 2 dl strösocker
* 6 tsk kanel, malen
* 4 tsk vaniljsocker

Pensling och garnering:

* 1 ägg
* 1 msk mjölk

Vispa ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp.
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt) Lös upp jästen i lite av mjölken. Tillsätt kesellan och resten av mjölken. Blanda i mjöl, salt, socker och kardemumma.
Klicka i smöret och arbeta ihop till en smidig deg.
Täck med en handuk och låt degen jäsa till dubbel storlek eller ca 30-40 min.

Kavla degen till en rektangel på mjölat bord och bred på fyllningen. Rulla ihop degen till en rulle och skär i bitar eller vik kakan dubbel och skär remsor. Snurra remsorna lätt och gör knutar. Lägg bullarna på plåtar eller i bullformar för att vila ca 25-30 minuter under bakduk. Prova om de är klara genom att trycka lätt på bullen med fingret. Går gropen direkt tillbaka har bullen jäst klart.

Vispa ihop ägg och mjölk och pensla bullarna. Strö över pärlsocker eller mandelflarn. Grädda bullarna mitt i ugnen på 225 grader i 8 minuter. Bullarna ska vara gyllenbruna.

Låt bullarna svalna på galler med en bakduk över.

Och vi som bytte kanelen mot kakao en gång i fyllningen. Alla blev helsålda, supergott blev det! Chokladbullar. :D

Tillägg: Värmer du inte kesellan tillsammans med mjölken? Och så smälter du inte smöret heller... Måste testa ditt recept, helt enkelt!

Men det är inte ofta jag äter bakverk med kanel, blir för det mesta choklad i bakverk ;) Därför håller jag fast vid kanel denna gång!

velvet_169146809.jpg

12 cupcakes

* 60 g rumsvarmt smör
* 150 g socker
* 1 ägg
* 10 g kakao
* 1 1/2 msk röd hushållsfärg
* 1/2 tsk vaniljessens
* 1 1/4 dl filmjölk
* 150 g mjöl
* 1/2 tsk salt
* 1/2 tsk bikarbonat
* 1 1/2 tsk vitvinsvinäger

Vispa samman smör & socker med elvisp tills smeten är lätt & fluffig. Tillsätt ägget & vispa jämnt. Blanda kakao, hushållsfärg & vaniljessens i en egen skål till en slät massa. Tillsätt blandningen i smörblandningen & vispa ihop allt. Häll långsamt i hälften av filmjölken medans du vispar på låg hastighet. Sikta i hälften av mjölet & vispa jämnt. Häll sedan i resten av filmjölken & vispa. Sen tar du i resten av mjölet & vispar. Vispa ner salt, bikarbonat & vitvinsvinäger & vispa allt i några minuter.

Skeda upp smeten i formar 2/3 & grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter. Prova med en provsticka, det ska inte fastna något på stickan. Låt svalna på galler.

Cream cheese glasyr:

* 300 g florsocker
* 50 g rumsvarmt smör
* 125 g naturell färskost

Väg upp ingredienserna i en vispskål & vispa ihop allt till en jämn smet.
Spritsa eller bre på cupcaksen när dom har svalnat ordentligt.

Jag kan dela med mig av mitt absoluta favoritrecept på brownies. :d

3 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl farinsocker
220 g smör
2,5 dl vetemjöl
1,75 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Rör ihop ägg och socker och häll i smält smör. Blanda de torra ingredienserna och rör i. Vispa inte!
Häll upp i en form. Grädda i 200 grader. Receptet säger 20-30 minuter, min får nog vara inne i alla fall 40, men jag har en väldigt gammal ugn.

Tack för den här tiden, nu avslutar jag mitt medlemskap här på Buke!

Ta hand om er :)

Haha såg nu att det avslutas av sig själv efter ett år! :D

Senast ändrad:

Snart är det halloween, är det någon som funderar på göra nåt gott då?

Kanske lite halloweenmuffins eller halloweentårta? :)

Tänkte i alla fall höra om det är någon som har tips på hur man kan göra svarta spindlar? (passande till muffins el tårta)
Var kan man få tag på orange- samt svartmarsipan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka