Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Här blir det lite jordnötssmörskakor! :d Får en chans att använda min nya kakburk då också.

CIMG5737.jpg

Har precis börjat en bageri & konditori utbildning, så här lär det bakas var eviga (var-)dag i 1års tid iaf :D
Superskoj!

Började igår, ska ha praktik på ett bageri från idag o 3 veckor framåt :)
Hade förövrigt supertur som kom in då det var endast 6st av 60 som fick gå utbildningen. Sedan hamna ja på ett bageri där de söker en bagare/konditor/kallskänka. Så om jag har riktig tur kanske jag får jobba där sen :D Man kan säga att jag glider på ett bananskal just nu :p

Ehmn, ja de va väl kanske inte det du ville veta men.. lättare o svara på frågor, har ju precis börjat så vet inte vad jag ska berätta :p

Ja det är en 1000 poängs utbildning genom Komvux (i Gävle) 500p ämnen (ex: Bageri A & B, Konditori A & B, Choklad & konfektyr, kallkök, mm) och 500p arbetsförlagd tid/APU.
Vi fick veta igår när vi började att vi först skulle ha apu de första 3v. för att få se hur det är att jobba inom B&K och sedan komma tillbaka till skolan för själva utbildningen..

Komvux hade köpt in sig i gymnasiets B&K utbildning så visa lektionstillfällen kommer vi troligen få dela med gymnasie2orna.
Kommer ha 3 dagar praktiskt i skolan då vi bakar o sånt och 1 dag studier, sedan kommer vi troligen få vara hel ledig på måndagar :)
Sedan de gånger då gymnasiet har lov så får vi va ute på praktik igen. Är endast ledig på röda dagar/helger.

Ja de va lite övrig information sådär.. något mer du/ni undrar? :)

Senast ändrad:

Låter jättekul! Glöm inte att fota när du gjort nåt fint. ;)

Jag vill baka den enorma chokladtårtan från hummingbird bakery:
blackoutcake02.jpg

Om man bildgooglar så ser man att den är rätt poppis att baka, måste va ett gott betyg. :D Men inget man äter själv, haha!

aa, jag lovar :)

Än så länge har jag bara gjort vete-kakor, "kransar" o lite annat smått o gott i bullväg :d
Får se vad det kan tänkas bli imorgon :D

KL
Hej alla!
Här är en till som älskar att baka.
Nu senast blev äpple/päronkaka med tosca täcke...
32657623.jpg

..och bröd
32657625.jpg

Slutar snart på mitt sommarjobb så bakförslag motages tacksamt.
Någon som provat Leilas citronpaj med hallonmaräng?

Har provat den, den är supergod men ganska svår att få till, man måste följa instruktionerna till punkt och pricka!

Bakade Leilas New York blueberry cheesecake och choco chip cookies häromdagen och åh vad gott det blev, särskilt cheescaken!
bakning-009_162025092.jpg

bakning-001_162024993.jpg

Men mums, ser ju inte alls somrigt & gott ut!

Undrar när jag ska få tillfälle å baka igen. :)

Tack, det var det också :D snart hoppas jag, älskar att inspireras av dina bakverk :)

Härligt att kunna inspirera, helt min tanke bakom det hela!

Jag har ju skärpt till mig ordentligt nu i veckodagarna med att äta sötsaker, funkar helt utmärkt! Men på helgen blir det gottis både fredag & lördag :)

De som drabbas är ju att jag inte bakar lika mycket längre, jobbigt det där ;)

Funderar på att skicka med sambon lite cookies, dessa blev ju sjukt uppskattade sist! Stora & sega chokladkakor :)

blocookie_163162724.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka