Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Glad midsommar alla bakglada ;)

glad-midsommar_154265408.jpg

Härlig cheesecake med smak av fräsch citron.

Gelétopping

* 1/5 liter jordgubbar
* 1 paket jordgubbsgelé

Ostfyllning

* 400 g creme cheese
* 2 st ägg
* 1 pkt citrongelé
* 2 msk socker
* 1 dl grädde
* Skalet av en citron

Botten

* 300 g digestivekex
* 100 g smör

Använd en form som du kan vända upp & ner på, t.ex en sockerkaksform. Du kan även göra med löstagbar botten, gör då kakan tvärtom.

Ansa & skiva jordgubbarna, lägg jordgubbarna i formen. Gör gelén enligt bruksanvisningen & låt svalna, häll sedan massan över jordgubbarna. Ställ i kylskåp alt. frys för att snabbstelna. Gör citrongelén enligt anvisningarna på paketet & låt svalna.

Blanda ost, äggulor (spar äggvitan) socker & citronskal till en luftig smet. Häll den avsvalnade citrongelén i ostsmeten & blanda väl. Vispa sedan grädden luftigt & blanda ner. Till sist vispar du äggvitorna till ett hårt skum & blandar i det i smeten. Häll smeten över det första gelélagret & ställ i kylskåp 2-3 timmar.

Mixa kakorna i en blender & blanda med smöret som du smälter. Bred ut kaksmeten med en slickepott på toppen & ställ in kakan att stelna, gärna över natten.

När du ska ta ur kakan, spola varmt vatten på formen & stjälp försiktigt ut kakan på ett fat. Har den svårt att lossna kan du dra med en kniv försiktigt längst med kanten.

Gelén hittar du i välsorterade matbutiker, oftast på den utländska hyllan. Mina paket är köpta i Norge & ett paket innehåller 125 g pulver & kokas på 5 dl vatten.

dsc_0311_154270224.jpg

Oj vad god den såg ut!
Jag har bakat bananmuffins (vissa med en bit choklad i) och midsommartårta idag! Inga bilder tyvärr då jag inte har nån kamera just nu :(
Är iallafall tårtan på framsidan av Laga lätt:
LL%206%2011%20Omslag%20EAN_250X318.jpg
. Inte helt nöjd, min gick bara att dela i 2 plan, sen blev det lite mycket kladdkakesmak.

Vi brukar köpa tidningen Hembakat, de har jättebra recept! Har inte testat så jättemånga men de recept jag testat har varit bra. Dessutom är tidningen väldigt inspirerande. :)

I nuvarande nummer skulle jag kunna tänka mig att testa nästan allting, gah!

Hehe jag prenumererar på både Laga lätt & Hembakat, men tror nog inte jag bakat något ur de tidningarna. Men har klippt ut & sparat... har en hel hög med recept som jag har på "att göra listan".

Hoppas ni får en helt underbar dag! kram till er! :laugh:

buke_154380984.jpg

Denna dessert bjöd jag på efter middagen på midsommarafton, sjukt uppskattad av alla! Ni får en order att testa!

Vill du ha den syrligare minskar du sockermängden & godast blir den med våra egna svenska jordgubbar.

Cheesecake i glas, med mascapone!

4-6 ganska stora portioner

* 200 g mascapone
* 2 dl grädde
* 2 dl frysta hallon
* 1/2 dl socker
* 1/2 liter jordgubbar
* 2 dl kaksmulor från digestivekex eller Bragokex

Vispa mascapone, frysta hallon & socker till en luftig smet med elvisp. Vispa grädden i en annan skål & rör sedan ner grädden i mascaponekrämen. Skiva/hacka jordgubbarna men spara några till garnering. Mixa eller krossa vetekexen fint i en matberedare eller för hand. Varva smulor, mascaponekräm & jordgubbar i fina glas.

Senast ändrad:

.... som om det skulle kunna stoppa mig helt... nä ni!:p

Min kompis & sambo åt upp hela, jag åt halva... de fick räcka mycket gott & väl. Med andra ord, man kan lätt halvera desserten ovan.

Ni har väl testat att göra My oreo dream?

oreooo_155580217.jpg

Tror jag har lyckats göra en lika god kaka som serveras på b.la Peppes Pizza i Norge & som säljs på Deli de luca i Oslo. Enligt sambon så var den ännu bättre ;) & jag måste nästan hålla med. Sist jag var hos släktingarna i Norge så åt jag den 2 gånger under helgen jag var där & tro mig, man blir proppmätt!

Denna underbara kaka består av 4 lager. Längst ner en botten av oreokexs, ett lager med chokladkräm gjord på 70 % choklad, chokladmousse & överst en mjuk kräm med smak av vit choklad. Och så toppad med oreokexs såklart!

Jag gjorde kakan i en mindre form (20 cm i diameter), då den blir så mäktig. Men du såklart göra en större kaka, dubbla då alla ingredienser. Servera gärna med en kula vaniljglass så lättar det upp lite med all choklad.

Botten:

* 2 paket oreokexs
* 25 g cream cheese

Mixa kexen fint i en blender eller i en matberedare. Jag plockade bort det vita mellan kexsen när jag använde blendern & tillsatte det i degen efteråt. Blanda smulor, ost & fyllningen till en deg.

Tryck ut degen i en valfri form, gärna med löstagbar botten.

Chokladkräm:

* 100 g mörk choklad 70 %
* 0.75 dl florsocker
* 50 g mjukt smör
* 2 tsk starkt kaffe

Vispa smör & florsocker till en fluffig smet. Smält chokladen i ett vattenbad eller försiktigt i micron. Vispa ner chokladen i smörblandningen. Tillsätt 2 tsk starkt kaffe & vispa till en jämn smet. Häll krämen över det första lagret. Ställ in i kylen.

Chokladmousse:

* 50 g mörk choklad
* 1 äggula
* 2 msk florsocker
* 1,25 dl grädde

Smält chokladen försiktigt och låt svalna till under 65°C (annars kan äggulorna koagulera). Rör ner äggulan. Låt smeten svalna ordentligt. Rör ner florsockret när smeten har svalnat. Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner den i smeten till en jämn smet. Bre ett lager över chokladkrämen. Ställ in i kylen medans du gör det sista lagret. Du kan även vara bekväm & köra på två portioner chokladmousse från Ekströms.

Oreo dream creme:

100 vit choklad

125 g cream cheese

1.25 grädde

100 g florsocker

Frön från 1 vaniljstång

3 gelatinblad

1 paket oreokexs

Smält chokladen i ett vattenbad eller i micro. Vispa choklad & ost med en elvisp ca. 3 minuter. Tillsätt 100 g florsocker & rör om. Lägg gelatinbladen i kallt vatten så att dom blir mjuka & lös upp i några matskedar hett vatten. Rör ner gelatinet i blandningen. Vispa grädden luftig & rör ner den i blandningen. Skrapa ur fröna från vaniljstången & rör ner.

Häll blandningen över chokladmoussen & toppa med krossade oreokexs. Ställ in i kylen minst 4 timmar, gärna över natten.

Har nyss bakat världens godaste bananmuffins!
Har tyvärr ingen bild ännu!

Men slänger in receptet:

75 g smör/margarin
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
½ tsk vanillinsocker
2 st ägg
1 st banan (mogna bananer ger mest smak)
½ msk pressad saft av citron
2 dl vetemjöl

Vispa smör och socker till en jämn röra.
Häll i bakpulver och vanillinsocker.
Knäck i ett ägg i taget och vispa kraftigt.
Mosa bananen med en gaffel på ett fat. Blanda i den pressade citronsaften och häll ner blandningen i äggsmeten.
Häll i vetemjölet i äggsmeten och vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Fördela smeten i 12 normalstora muffinsformar, ev. i ett muffinsbleck.
Grädda muffinsarna i 225 grader i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

OBS!
Smöret/margarinet ska INTE smältas! Man kommer tro det när själva degen är få fast och liten men det blir mer flytande när äggen hamnar i smeten!

Jag uteslöt citronen och dubblade satsen samt bananerna. Använde 2 bananer/sats! Sjukt gott!

Gjorde också bananmuffins för ett tag sen, ett tips är att pilla ner en liten mörk chokladbit i formarna innan dom går in i ugnen, passar väldigt bra ihop med banansmaken!

Idag gjorde jag en nyttig kaka:
P130711_1936.jpg

Kesokaka
Ingredienser:
2 ägg
1 tsk socker (kan uteslutas)
250 gram keso
...2 msk grovhackad mandel (jag tog kokos istället)

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ägg och socker och vispa lätt. Rör ner keso och mandel. Smörj en mindre ugnssäker form och häll i blandningen. Grädda i mitten av ugnen 20-30 minuter. Kakan ska bli fast och ytan ska få lite färg.

Serverade med lågkalorisylt till, riktigt mumsigt! Cirka 152 kcal/100 gram.

kl

Någon med ett gott recept med jordgubbar? Eller kanske ska toppa vanliga muffins med ett och ha lite grädde till?

Hihi jag har semester, så jag har inte bakat ett dugg eftersom att jag ær i Norge. Men nær jag kommer hem så ska jag nog baka en å annan kaka.... Om jag får tid, haha lillknodden kryper runt som bara den hær hemma!

Den dær boken har jag med, rek starkt brownies med cheesecake & hallongrædde!

Ja jag såg det receptet och kände genast igen det! :D

Ska baka rosa cupcakes till helgen, antagligen vaniljvarianten med cream cheese frosting :d

buke_159177508.jpg

Gjorde en tårta med seg/salt browniebotten, toppad med hærlig hallonmousse!
Och så massa hallon & jordbær på toppen!

Blev inte en smula kvar nær jag tog med denna på gårdagens grillning.
Jag orkade bara en bit, men alla andra tog flera :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka