Sv: Baka liten kaka
Ni har väl testat att göra My oreo dream?
Tror jag har lyckats göra en lika god kaka som serveras på b.la Peppes Pizza i Norge & som säljs på Deli de luca i Oslo. Enligt sambon så var den ännu bättre
& jag måste nästan hålla med. Sist jag var hos släktingarna i Norge så åt jag den 2 gånger under helgen jag var där & tro mig, man blir proppmätt!
Denna underbara kaka består av 4 lager. Längst ner en botten av oreokexs, ett lager med chokladkräm gjord på 70 % choklad, chokladmousse & överst en mjuk kräm med smak av vit choklad. Och så toppad med oreokexs såklart!
Jag gjorde kakan i en mindre form (20 cm i diameter), då den blir så mäktig. Men du såklart göra en större kaka, dubbla då alla ingredienser. Servera gärna med en kula vaniljglass så lättar det upp lite med all choklad.
Botten:
* 2 paket oreokexs
* 25 g cream cheese
Mixa kexen fint i en blender eller i en matberedare. Jag plockade bort det vita mellan kexsen när jag använde blendern & tillsatte det i degen efteråt. Blanda smulor, ost & fyllningen till en deg.
Tryck ut degen i en valfri form, gärna med löstagbar botten.
Chokladkräm:
* 100 g mörk choklad 70 %
* 0.75 dl florsocker
* 50 g mjukt smör
* 2 tsk starkt kaffe
Vispa smör & florsocker till en fluffig smet. Smält chokladen i ett vattenbad eller försiktigt i micron. Vispa ner chokladen i smörblandningen. Tillsätt 2 tsk starkt kaffe & vispa till en jämn smet. Häll krämen över det första lagret. Ställ in i kylen.
Chokladmousse:
* 50 g mörk choklad
* 1 äggula
* 2 msk florsocker
* 1,25 dl grädde
Smält chokladen försiktigt och låt svalna till under 65°C (annars kan äggulorna koagulera). Rör ner äggulan. Låt smeten svalna ordentligt. Rör ner florsockret när smeten har svalnat. Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner den i smeten till en jämn smet. Bre ett lager över chokladkrämen. Ställ in i kylen medans du gör det sista lagret. Du kan även vara bekväm & köra på två portioner chokladmousse från Ekströms.
Oreo dream creme:
100 vit choklad
125 g cream cheese
1.25 grädde
100 g florsocker
Frön från 1 vaniljstång
3 gelatinblad
1 paket oreokexs
Smält chokladen i ett vattenbad eller i micro. Vispa choklad & ost med en elvisp ca. 3 minuter. Tillsätt 100 g florsocker & rör om. Lägg gelatinbladen i kallt vatten så att dom blir mjuka & lös upp i några matskedar hett vatten. Rör ner gelatinet i blandningen. Vispa grädden luftig & rör ner den i blandningen. Skrapa ur fröna från vaniljstången & rör ner.
Häll blandningen över chokladmoussen & toppa med krossade oreokexs. Ställ in i kylen minst 4 timmar, gärna över natten.