Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

kl

Citroncupcakes

dsc_0331_151477093.jpg

12 cupcakes

* 120 g mjöl
* 150 g socker
* 1 1/2 tsk bakpulver
* Rivet skal från 1 citron
* 40 g osaltat smör, rumstempererat
* 1 1/4 dl mjölk
* 1 ägg

Citronglasyr:

* 250 g florsocker
* 80 g osaltat smör, rumstempererat
* Rivet skal från 1 citron
* Några froppar gul hushållsfärg, om du vill färga glasyren
* 1/4 dl mjölk

Värm ugnen till 175 grader

Lägg alla torra ingredienser, citronskal & smör i en bunke. Vispa på en låg hastighet till en grynig konsistens. Tillsätt mjölken, lite i taget & vispa till en jämn smet. Tillsätt ägget & vispa yttligare några minuten utan att överarbeta degen. Skeda upp smeten i pappersformar till 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter. Testa med en provsticka. Låt bakverken svalna något i plåten innan du tar ut formarna och ställ dem på ett galler för att kallna.

Till citronglasyren: Rör samman florsocker, smör, citronskal & eventuellt hushållsfärg med en elvisp på medellåg hastighet. Häll långsamt i mjölken & vispa på hög hastighet ca. 5 minuter tills glasyren blir lätt & fluffig. Bre eller spritsa på bakverken.

Jag såg till att kylen var så kall som möjligt innan jag satte in den, men det kanske inte hjälpte. Den blev i alla fall bättre efter ett par dagar, även om jag inte hade klagat över att få sleva i mig hela själv :angel:

Nästa gång ska jag definitivt prova kylen!

Frysen menade jag...så klart :)

*kl*

Funderar på om man ska försöka göra Mazariner imorgon, blir hemmagjorda lika goda som de man köper undrar man då..
hehe..

någon som försökt?

KL

NU NU NU vill jag ha ert bästa recept på helt vanliga chokladmuffins.
Har googlat hur mycket som helst men hittar nästan inget klassiskt recept.

:laugh:

Jag tror nog Mirabell misslyckas hon med ibland, men jag gissar att hennes hemlighet är att hon spritsar på frosting eller grädde då, eller dekorerar på annat sätt så det inte syns :).
Eller också misslyckas hon aldrig... Hon är ju grym!

Senast ändrad:

Nej, just de där muffinsarna ser inte så mycket ut för världen, men de är helt fantastiskt goda! :D

Mirabell: Den där såg INTE helt äcklig ut. Ser grymt god ut. Och fin är den med, som vanligt. :love:

Åh jag har ett recept på grymma chokladmuffins, de bör dock ha frosting. Själva muffinsen är inte så söt (men man kan väl öka på sockret, iof) men otroligt goda med bitar av vit choklad inuti. Frostingen består av smält smör och vit choklad. :d Får komma ihåg att skriva det här när jag befinner mig där min receptbok är!

I tisdags gjorde jag klassisk gräddtårta till min födelsedag, första gången jag gjorde egna bottnar. 'Bröade' formen med kokos, blev galet gott!

kl

Nu har jag en fråga. Håller på med banoffepajer tills ikväll. Mjölken kokades inatt och är i kylskåpet och bottnarna i källaren. När är det bäst att lägga på dulche de lechen, bananerna och grädden? Precis innan den ska serveras eller låta den stå färdig i kylskåpet (eller källaren?) i två timmar? :)

Jag la på kolakrämen en bra stund innan det skulle serveras, då hann den lägga sig och "stelna" lite i kylen innan det var dags för bananerna och grädden. Banan+grädde la jag på precis innan servering, misstänker att det blir godast så och dessutom ser ju bananerna mycket trevligare ut om dom inte hunnit bli bruna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka