Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

haffar sista knappen

En i stallet hade med sig en djävulskt god kaka till fikat idag, den var verkligen sanslöst smarrig! Den hette ryttarkaka, var som en tunn kladdkaka med kokosglasyr på. Har googlat och hittat några olika recept, ska prova nån dag och se om de är bra för denna kaka är helt klart min nya favorit!:d

Ahha brukar göra en med botten av kokos!

dsc_0260_150286085.jpg

Gjorde en marängtårta med lemon curd & jordgubbar till mors dag!
Mums säger jag bara!

Ser god ut, och låter gott med lemon curd på!

Jag bakade en snuskigt god chokladkaka till en kompis som fyllde år.

4 ägg
4 dl socker
200 g smör
200 g mörk choklad
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

smält smöret, smält sedan chokladen i smöret. vispa ägg och socker. Rör ner mjöl+bakpulver i äggvispet. sedan chokladgeggan. om man vill kan man ha i bitar av vit choklad nu eller hackade hasselnötter. grädda i en långpanna, 20 min i 175 grader.

Mamma tyckte de lät helt underbart med kladdkaka med kokosglasyr, så när du testat ett recept som du är nöjd med får du allt ta och lägga upp det här, så jag kan ta och göra en åt henne:D

tack för svaret, ja funderar på att göra typ något me päron, typ päron mousse går de att göra?

KL

Hej allihopa! Har aldrig skrivit i tråden tidigare, men ni verkar så duktiga så jag tänkte jag frågar er :) Jag fick för mig att göra en cheescake igår för första gången nånsin. Jag följde receptet till punkt och pricka, förutom det att jag gjorde mer bottenmix (efter tips från en vän som menade på att det inte täckte formen annars, vilket det inte gjorde heller) men i samma proportioner som annars och jag använde en annan smak på marmeladen. Receptet är som följer:

175g digestive
100g smör
400g philadelphia
1dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1tsk färskpressad citronjuice
3dl vispgrädde
1-2 burkar marmelad

Nu till problemet. Den smakar gott, men den faller isär. Blir liksom en smet med en botten nånstans där inunder när man lägger upp den på tallriken. Jag fick ju receptet från en vän och när hon gjorde den var kakan betydligt fastare. Enligt receptet ska den stå i kylen i 3h eller över natten innan man tar ut den ur formen och brer över marmeladen. Jag gjorde den igår, så den fick stå över natten men stelnade ändå inte tillräckligt. Så, nån som har en aning om vad jag gjorde för fel? :)

Är det säkert att den ska stå i kylen och inte frysen då? Tillagas den något i ugnen, hur varmt och hur länge i så fall?

Den ska inte bakas i ugn och det står klart och tydligt kylskåp i receptet, var tvungen att dubbelkolla :)

Vad konstigt! Jag antar att kexen och smöret är botten och marmeladen ska vara ovanpå... Men jag förstår inte hur den ska kunna stelna i kylen på de ingredienserna? Du får nog dubbelkolla med din kompis. :)

Ja men precis, marmeladen breds på ovanför när man tagit ut den ur kylen och botten består av kex och smör. Den ska liksom inte bli "hård", men min rinner ju nästan ut och faller isär totalt när man försöker skära upp den. Inget jag skulle servera till andra om man säger så :cool:

Receptet har inte blivit fel med tanke på att jag fick tidningsurklippet där receptet fanns med. Det är Nigellas körsbärscheescake det rör sig om, nån kanske har provat att göra den?

Suck, jag som hoppades att det skulle finnas nåt enkelt svar på det här. Nån mirakelingrediens man kunde ha i eller så :D

En magisk ingrediens är hårdvispad äggvita, det recept jag använder har äggvita och grädde, vispade var för sig och sen vänder man ner det försiktigt - det ger stadgan (+ att den ska vara i frysen!).
Men vad konstigt om du gjort enligt receptet och det ändå inte vill sig!

*kl*

Efterlyser några goda recept med rabarber, förutom klassisk smulpaj! Fick med mig några hem från Sverige! :d

*kl*

Efterlyser några goda recept med rabarber, förutom klassisk smulpaj! Fick med mig några hem från Sverige! :d

Jag hittade ett toppenrecept på en paj som blir liksom knäckig - jättegott!

2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
rabarber i mindre bitar

Blanda alla torra ingredeienser i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 min i 150 grader. Servera med vaniljglass.

Jag tycker att den kanske blev lite lite för söt, skulle nog personligen kört på 1 ½ dl socker istället, och kanske en skvätt pressad citron i!

När jag gör fryst cheesecake på liknande ingredienser så ska den alltid stå i frysen, annars stelnar den inte! Din kompis kanske har en väldigt kall kyl ifall hennes stelnade där? Hur som så är det alltid frysen som gäller i de recept på cheesecake som inte tillagas i ugn, vad jag sett. :)

Rabarber bör bli till kräm.

Blasta av, skala stjälk, hugg upp i tumslånga snuttar.
Lägg i gryta, täck näppeligen med vatten, slå i socker, låt koka upp.
Sockret skall flöda! Smaka av vattnet under uppkoket så det är tillräckligt sött. Betänk rabarberns bestämda syrlighet.

Red med potatismjöl utrört i vatten när rabarbern kokat sönder - slå med försiktighet i blandningen och låt koka upp. Upprepa vid behov.

Låt svalna till önskad ättemperatur.

Där kommer till att bli en portion kräm också iaf! :d Men pv är inte så glad för kräm så det får bli till mig själv. Dock får vi besök ons-fre så tänkte försöka hitta något mer kakagtig att använda dem till också! :)

Jag såg till att kylen var så kall som möjligt innan jag satte in den, men det kanske inte hjälpte. Den blev i alla fall bättre efter ett par dagar, även om jag inte hade klagat över att få sleva i mig hela själv :angel:

Nästa gång ska jag definitivt prova kylen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka