Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Mycket enkel god kladdkaka som blev kladdig innuti och frasig uppepå:d

Citronkladdkaka
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 citron (lite större)
1,5 dl vetemjöl
toppa med florsocker ( när den är kall)

vill man ha tillbehör kan man ha en klick creme fresh, glass, grädde eller vad man tycker :laugh:

Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från citron. Vispa ner vaniljsocker och smält smör. Vänd i vetemjöl. Häll smeten i smord form. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ungefär 35 minuter

Gäller att hålla koll på den eftersom den inte ska bli gyllenbrun utan vara ljust gulblek när den är klar :D

Misslyckades totalt :angel:...
Kakan blev kladdig, ja, men sjönk ihop till en liten platt botten och blev mer än gyllenbrun...

Hade i och för sig i lite mer citronsaft än vad som stod, istället för citronskal (citronerna var gamla och skrynkliga :p).
Kan det ha varit orsaken?

Smaken var dock okej, så får väl göra ett nytt försök nån gång.

Jag bakar smulpaj med jordgubbar och rabarber just nu. Hade egentligen tänkt baka en "kagemand", dansk födelsedagskaka, till vår danska praktikant som fyller år i morgon men det verkade vara så mycket pill och så har jag aldrig sett någon i verkligheten så jag visste inte hur den skulle vara...

Då fortsätter jag på jordgubbs- & rabarberpajspåret!

En av mina absoluta favoritpajer! Håller på att baka den för tillfället eftersom mammas man fyller år
idag och något gott ska han ju få! Kan lägga upp bild sen om någon är intresserad av det.

Knäckig paj med rabarber & jordgubbar

Skär 500g rabarber i bitar och lägg i en ugnsfast form. Pudra över lite potatismjöl.
Skiva ca ½ liter jordgubbar och lägg över rabarberna. Pudra över lite potatismjöl här med.

Smält 150g smör. Häll i en ½ dl socker och 1 dl grädde. Vispa ihop och dra av kastrullen från värmen.

Blanda 2 dl mjöl, 2½ dl havregryn, 1 tsk bakpulver och 2 dl socker.
Rör ner detta i kastrullen. Som fortfarande inte ska stå på plattan då.

Bred geggan över jordgubbarna. Grädda i 25-30 minuter i 175grader. Ytan ska vara lite knäckig när pajen tas ut.

Servera med vaniljsås eller glass.

:d

*kl*

Nån som kan tipsa om en supergod efterrätt att ha efter mat på ett dop?:idea:

Ska det vara mäktig mat?!

dsc_1172_141651884.jpg

En brownie med cheesecake & hallongrädde?

Eller servera massa olika sorters frukt på spett & låt dem doppa i smält choklad & servera en kula glass till?

Nä men som sleepan sa så är det ju lite mer likt kladdkakemuffins, så dem ser precis ut som dom ska göra tycker jag!

Till er andra, vad ni är söta! Kan inte låta bli att ta åt mig av era snälla ord! Så skoj å få "beröm" :laugh:

Nej, jag misslyckas nog sällan med varken bakning eller matlagning! Misslyckas med annat istället :angel:

dsc_0239-2_153963582.jpg

dsc_0238-2_153963451.jpg

Jag tycker personligen att om man steker äpplena innan man gräddar pajen så blir det SÅ mycket godare, vad tycker ni?

4-6 personer

Smuldeg

* 125 g mjukt smör
* 3 dl vetemjöl
* 1 dl socker

Fyllning

* 4 st äpplen
* 1 msk kanel
* 1/2 dl socker

Blanda alla ingredienser till degen. Tärna äpplena i små bitar & stek i smör, socker & kanel ca. 5 minuter.
Lägg i en ugnsfast form & strö över smuldegen. Grädda i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter eller tills pajen är gyllenbrun. Servera ljummen med vaniljvisp.

Jag gillar också när man steker äpplena först! Tycker dessutom att det blir extra gott om man har lite skorpsmulor/ströbröd eller havregryn i degen. Mums!

KL

Vi ska baka till midsommar men behöver tips på vad vi ska göra.
Styvfar är diabetiker så det är bra om det är så sockerfritt som möjligt.
Det blir nog rätt mycket mat så inte för mastigt och ska räcka till ca 13-15 pers.
Tips någon på vad vi ska göra?

Bäst är nog att du frågar han vad han kan äta eller inte. Om han kanske justerar själv med insulin så kan han ju äta nästan vad som helst.

Annars finns det ju recept med typ sötningsmedel (socker man kan köpa i butiken) :P

Hmm ska jag vara ärlig så är jag dålig på bakverk som inte innehåller socker & massa smör :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka