Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Mina bakverk slår ALDRIG det där! Fy vad gott det lät! Ska aldrig prova att baka det själv, kommer troligtvis kräkas :D

Jag har fått dille på att baka småkakor. Chokladbröd, mandelbiskvier, schackrutor... Känner mig som en mormor! :)

Men den bästa kakan jag gjort hittills är helt klart Ölkaka! Fick receptet av en amerikansk kompis, så jag improviserade lite när det gällde mängder osv (1½ sticks of butter? Doesn't make sense...:))

Beer cake!

What to use:
150-175 g mjukt smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 matsked mjölk
2 dl stout
1 tsk rivet citronskal
1 dl honung
5 dl mjöl
1 tesked baking powder
1 tesked baking soda
1 tesked kanel
1 dl hackade nötter av valfri sort

Beer Cake Directions:
175 grader

Smöra och bröa en form (haha, bröa, vad heter det egentligen?? :))
Blanda smör, socker och vaniljsocker poröst. Addera äggen, ett i taget, vispa.
Blanda i mjölk, öl, citronskal och honung.
Blanda ihop mjölet, bakpulver/soda, kanel och vispa ihop det med resten av ingredienserna.
Vänd försiktigt i nötterna, häll i form.
35-40 min

Mmmm BEER CAKE! Man kan ha grädde till!

Den är så god så man dör. Och inte så komplicerad att man måste vara något geni för att göra den. Önskar jag var hemma när du har partaj! 10-16 augusti? :)

(dessutom, 2dl öl, det blir alltså 3 dl kvar till bagaren! Minst! ;))

Haha, jaa öl till bagaren också! :love: utflyttningsfesten är 6 aug, inflyttningsfest blir i september någon gång. Vore sååå trevligt att träffa dig, var länge sedan!

iskall_159342536.jpg

Jordgubbar med grædde eller glass i all æra, men iskall jordgubbssoppa var superenkelt & supergott en het sommardag som denna!

Har bakat lite på sista tiden! Bullar med kanel och kardemumma, bullar med mandelmassa, cupcakes och brownies! Har dock bara bild på bullarna. :p

Cupcakes gjorde jag igår till en tjejfest, rosa var de och supergoda. Det skulle vara vaniljessens istället för vaniljpulver och det gav en helt annan smak!
Har börjat gå igenom mina nya bakbok. ;)

CIMG5455.jpg

Jäklar vilka snygga bullar!
Jag lyckas aldrig med bullar eller bakning med jäst överhuvudtaget, jag lyckas aldrig känna när vätskan är fingervarm :(

Bakat blåbärsmuffins idag och igår gjorde jag en blåbärspaj och bjöd kusinen, hennes man och min familj på :)

Skaffa en kökstermometer. :) Jag har rätt kalla fingrar så känner efter noga innan jag häller på det, men har lyckats rätt bra även när vätskan varit för kall. :D Hellre något för varm än något för kall.

Sen kan du ställa bunken på spisen när den jäser och likaså när du gjort bullarna och de ska jäsa igen, så de har det varmt och gott!

Snygga bullar!

--------

Det senaste jag har bakat var äppel- och päronmuffins samt en kaka med päron, mandlar och russin i, som blev skitgod! (Muffinsen hann jag inte smaka innan de tog slut) Fast något måste vart snett med receptet, för det skulle egentligen bara räckt till muffinsen, men för mig räckte det till kakan också^^ haha.

//e

*kl*

Vad tror ni om marrängmouse med chokladrippel toppat med jordgubbar och myntablad att bjuda på till efterrätt? :laugh:

Man vispar sig en marrängkräm som man sen blandar med grädde och ripplar smält choklad över, sen dekorerar man med skivade jordgubbar och några myntablad! :d:d:d

Du... de låter underbart!

Chili va fina bullar... jag lyckas aldrig få fina bullar!

Här kommer receptet till Brownietårtan!

bbbbbb_159634327.jpg

En tårta

Browniebotten:

* 250 g socker
* 120 g smör
* 2 ekologiska ägg
* 75 g kakao av bra kvalité
* 1/2 tsk salt
* 1/2 tsk bakpulver
* 1 msk vaniljsocker
* 90 g mjöl
* 100 g mörk choklad 70 %

Sätt ugnen på 175 graderSmält smöret på låg värme & häll i sockret, låt sjuda på svag värme under omrörning i 2-3 minuter tills sockret smält en aning. Ställ åt sidan. Rör ihop ägg, kakao, salt, bakpulver & vaniljsocker. Häll i sockerblandningen & rör till en jämn smet. Tillsätt mjölet & rör om. Hacka chokladen grovt & blanda ner i smeten. Häll smeten i en form med löstagbar botten (25 cm i dm) & grädda ca 25 minuter.

Ställ brownien att svalna medans du gör hallonmoussen. Det är viktigt att den är helt kall innan moussen hälls över brownien, annars smälter moussen.

Hallonmousse:

* 100 färska hallon
* 4 gelatinblad
* 2 dl socker
* 4 dl grädde

Häll hälften av sockret & hallonen i en kastrull, koka upp & sjud i 5 minuter. Lägg gelatinbladen i kallt vatten så dom blir mjuka, krama ut vätskan ur gelatinen & rör ner i den varma blandningen. Gör detta när du tagit kastrullen från värmen. Låt blandningen svalna helt, ej i kylskåp - då riskerar den att bli hård.

Vispa resten av sockret & grädden luftigt. Tillsätt den avsvalnade hallonblandningen & blanda försiktigt. Bre moussen på browniebotten som fortfarande är i sin form. Ställ in kakan i kylskåpet minst 4 timmar & garnera med färska bär.

Tänk på att moussen lätt smälter när den kommer ut i den härliga heta sommarvärmen, så den bör serveras ganska omgående om det är jättevarmt ute.

dsc_0462_159638623.jpg

Oh jag är så glad över mitt lilla inköp idag. En liten glassmaskin från Obh Nordica, är den inte söt?

Ska bli spännande att göra egen glass med denna, sommaren är ju inte slut än! ;)

Någon som sitter inne med något smarrigt glassrecept som man bara måste testa?

Snygga bullar!

//e

Det där lät som en raggningsreplik. :D Hahah.

Kan förresten säga att de flesta av mina bullar bli gigaaantiska... är ganska dålig på att kavla ut degen, tycker jag är klar men när jag ska skiva upp dem så blir de stooora. :angel:
Snälla mamma har nu köpt en brödkavel åt mig, en av få saker jag inte hade i mitt eget kök!

Vad fin, helt underbart söt! :) Vad kostade den?

Här där jag bor har vi en glassbar som gör egen glass, de har en med äpple och kanel. Helt fantastisk, nått liknande hade jag velat göra, för jag gillar glass som är frisk i smaken så att säga (fläder, citron m.m). Synd att de är så hemliga med recepten :/

Har också funderat på att köpa en sådan glassmaskin.

Uppdatera när du har hunnit testa den ;)

Okej, jag tänker smyga in från ungdom..

Vill du ge ut receptet på den första? Den ser sjukt god ut! :D

Okej, jag tänker smyga in från ungdom..

Vill du ge ut receptet på den första? Den ser sjukt god ut! :D

Men självklart!

img_0025_160493391.jpg

Chocolat fudge brownie

* 500 g socker
* 240 g smör
* 4 ekologiska ägg
* 150 g kakao av bra kvalité
* 1 tsk salt
* 1 tsk bakpulver
* 2 msk vaniljsocker
* 180 g mjöl
* 200 g mörk choklad 70 %

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret på låg värme & häll i sockret, låt sjuda på svag värme under omrörning i 2-3 minuter tills sockret smält en aning. Ställ åt sidan. Rör ihop ägg, kakao, salt, bakpulver & vaniljsocker. Häll i sockerblandningen & rör till en jämn smet. Tillsätt mjölet & rör om. Hacka chokladen grovt & blanda ner i smeten. Häll smeten i en form 20*30 cm & grädda ca 30 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i bitar.

Chokladkräm

150 g mörk choklad 70 %
100 g smör
100 g florsocker
50 g kakao
2 tsk vaniljsocker

Smält chokladen över vattenbad & vispa ihop med smöret. Tillsätt de övriga ingredienserna & vispa med elvisp till en jämn smet. Spritsa eller bred krämen över den avsvalnade brownien. Blir krämen för lös, ställ in den i kylskåpet 5-10 minuter så blir den fastare.

Ta fram kakan en stund innan servering ifall du förvarar den i kylskåp, då den blir rätt hård i kylskåpet.
Servera med säsongens bär & en klick grädde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka