Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Haha, helt klart dagens i-landsproblem :D

Den här bjöd jag moster med man på i veckan, det är Leilas frozen cheescake, men la till ett paket hallon, egentligen skulle den vara naturell.

img_0271_163134976.jpg

Någon mer än jag som inte kan vänta på att Leilas nya bok kommer förresten :love:?

Jättetack för tipset om cheesecaken! Hade med mig den sista dagen på sommarjobbet och till och med jag tyckte den blev riktigt god. Lättbakad var den också. Bakade också en cointreaucheesecake med chokladbotten och passionsfrukt. Även den smakade härligt.
Gjorde även en klassisk prinsesstårta
32676354.jpg

och en chokladtårta med rårördahallon, chokladmousse och chokladglasyr, tyvärr blev den snarare mäktig än god enligt in mening...
32676357.jpg

Vad händer på bakfronten hos er?

Apråpå chokladtårta så väntar jag på tillfälle att göra Brooklyn blackout cake. :d Inget man bakar till sig själv direkt!

Googlade och konstaterade att den inte såg otäck ut på något sätt. Typiskt att man ska bli så sugen på att baka när man egentligen inte har tid..:D

Visst är den fantastisk! Fick receptboken från det bageriet, Hummingbird Bakery, och väntar egentligen på tillfälle att baka precis allt i hela boken... :D

Nu är den beställd, det är ju tur att man inte är lättpåverkad eller så;)
Längtar redan, bara omslaget ser ju helt underbart ut:love:

*kl*

Har någon ett bra recept med mascarpone? :)

Bakade lite i helgen med, kokos och anannascupcakes, recpet taget ur boken från Hummingbird Bakery:

32682420.jpg

Senast ändrad:

Jättetack för tipset om cheesecaken! Hade med mig den sista dagen på sommarjobbet och till och med jag tyckte den blev riktigt god. Lättbakad var den också. Bakade också en cointreaucheesecake med chokladbotten och passionsfrukt. Även den smakade härligt.

Så lite så :)
Åh, vad gott det lät, passionsfrukt är fantastiskt!
Åt chokladmousse med passionsfrukt på ett café häromveckan och det var så galet gott, så något sånt ska jag nog försöka snickra ihop själv snart :laugh:

Åh blev de goda? :)

Absolut :)

Men jag undrar lite över hur de tänkt med receptet och muffinsformar..Står att man får ut 12 st. I början av boken står det att de muffinsarna är tänkta till amerikansk modell på formar, större än standard. Köpte Eldorados amerikanska muffinsformar, skitstora..la i så mycket ananas som det stod i receptet. Men några 12 muffins blev det inte..inte när man skulle fylla dem till 2/3. Dessutom stannade ananasbitarna kvar i botten när det var dags att äta, bitarna satt i formen istället för i muffinsen.

Så på morgonen gjorde jag om det där receptet lite, gjorde dubbel sats, klickade i lite smet i varje form och sen la på ananasen. Hade inte fullt så många ringar heller och det räckte gott och väl ändå. Med dubbel sats räckte smeten fint till 12 muffins, standardstorlek på formarna.

Så lite konfunderad över mått osv är jag, nån kanske vet vad jag gjorde för fel?

Men goda blev de i slutänden :)
Grannarna hade förmodligen himla roligt åt mig, där jag satt på uteplatsen med en hammare och en skruvmejsel och svor åt kokosnöten.. :p

Jag gjorde deras vaniljmuffins i vanliga formar och det blev rätt många! Har inte sett just amerikanska storlekar men jag brukar göra antingen i muffinsform för 12 st med mindre formar eller i en med 6 st med mer "normalstora" tycker jag. Det finns iaf större än så vet jag. ;) Kan man inte blanda ananasen i smeten annars då? Förstår att det fastnar i botten på det viset som de skrivit!

Här blev det arlas morotsbröd ikväll. :)
CIMG5819.jpg

Kanske är svårt att fördela anansen jämt om den blandas direkt i smeten? :)

Tyckte det fungera bra att göra en ananasgrotta :D

kl

Gjorde en mäktig god chokladmousse med hallon i helgen! Lågt GI för dne som undrar :)

dsc_0664_163499533.jpg

* 2 dl grädde
* 2 äggulor
* 2 dl hallon
* 200 g mörk choklad (jag använde Lindh´s 70 % bakchoklad)
* 1 msk råsocker

Smält chokladen i vattenbad eller micro & låt svalna en aning. Mosa hallonen med sockret & vispa grädden rätt löst. Rör ner äggulorna i chokladen. Vispa ihop chokladen med hallongrädden med en elvisp till en jämn smet. Häll upp i formar & ställt kallt tills servering. Toppa gärna med några hallon.

De såg inte lite goda ut:d
Passerade du hallonen eller lät du "kärnorna" vara kvar?
Kan tänka mig att den moussen skulle sitta fint som topping på hallonmuffins:)

KL
Här bakas det knäckebröd ganska ofta. Blir hur gott som helst, särskilt på sommaren när man kan köpa riktigt bondsmör att ha till! Ingen bild för min kamera är död.

5 dl ljummet vatten
1/4 paket jäst
vetemjöl
lite salt
andra mjölsorter efter vad som finns hemma, jag brukar ha dinkel, råg eller kornmjöl.

Ett ägg vispat med lite vatten till pensling
Sesamfrön, flingsalt, boveteflingor att ha uppepå

Gör en deg med "normal" brödkonsistens, dela i 12 bitar, låt jäsa en timme, kavla till tunna tunna kakor, pensla med ägg och strö på frön och flingsalt, grädda ca 5 min per kaka i mitten av ugnen på 275 grader. Man får passa så att bröden inte bränns! Det går inte att göra så mycket annat under tiden. Man kan vara lite effektiv genom att ha många bakplåtspapper och kavla ut alla kakorna i förväg, och pensla nästa medan en plåt är i ugnen.

Sista dagen på bageriet idag (APU:n), fick äran att göra mina egna tårta på slutet av dagen :)
Kanske inte den vackraste tårtan jag sett men för att vara min första tårta så tycker jag att jag lyckades ganska bra :D
Står i kylen nu, ska bjuda hem svärföräldrarna på lite fika sen så då får jag se vad det tycker om mitt bakverk ;) :d

32690583.jpg

På tisdag blir det bageriet på skolan istället, undrar vad vi får hitta på då ?! :o :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka