Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag bakade dessa igår! http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/chokladmuffins/

Hade vit choklad ovanpå istället för mörk. Sen glömde jag oljan också så de blev lite torra lagom till vi skulle äta dem, men nygräddade var de toppengoda. :d

Nu har jag en massa choklad kvar som också vill användas till bakning. Får se vad jag hittar på, och när. Är dock hemskt sugen på att baka något i långpanna. Vet inte om jag nånsin ätit silviakaka men jag måste ha gjort det, för jag är sugen på det. :D Och kärleksmums!

Finns småbrödformar tror jag dom heter. Sånna man gör exempelvis hallongrottor i. Är nog bara supersupersmå ;)

*kl

Mirabell
Du som bakar en hel del - du vet möjligtvis inte var man kan köpa såna supersmå muffinsformar? :laugh: Jag funderar nämligen på att baka minicupcakes med glasyr till min student. Har du (eller någon annan för den delen) tips på något superrecept så får du gärna skriva det också om det inte redan finns här i tråden :)

Åhh finns ju en del tillbaka i tråden!

Jag använder kalasforms muffinsformar, dom har mindre också!

dsc_0962_139849284.jpg

Om du bläddrar tillbaka någon sida som finns ett bra recept på chokladmuffins!

Slängde ihop av lite vad jag hade hemma...
Varm fruktsallad med choklad & rostad kokos
dsc_0302_145922242.jpg

Ett tips nu inför sommarens alla grillningar är att slänga desserten på grillen istället, grillens efterglöd blir perfekt för detta.

Idag gjorde jag en varm fruktsallad på grillen & serverade med hackad mörk choklad & rostad kokos. Sen med en kula vaniljglass vid sidan av.

Fräscht & gott på samma gång.

4 portioner

* 2 st bananer
* 1 ananas
* 20 st färska jordgubbar
* 100 g mörk hackad choklad
* Rostad kokos
* Ugns & grillfolié
* vaniljglass

Kokosen rostar du i en het panna tills den fått fin gyllenbrun färg, rör om hela tiden.
Skär upp frukten & lägg på folié ca 20*20 cm.
Knyt ihop till små paket & lägg på grillen ca. 10-15 minuter.
Lägg upp på tallrik & strö hackad choklad & kokos på.
Servera med vaniljglass för kontrasten varmt & kallt. Eller en klick vaniljvisp om man föredrar det.

Senast ändrad:

Jahaja då fortsätter jag med en hallonpaj med choklad ;)

dsc_0336_146033256.jpg

dsc_0338_146033376.jpg

4-6 personer

* 125 gram smör
* 3 dl vetemjöl
* 0,75 dl råsocker
* 100 gram mörk choklad
* 4 deciliter hallon

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa. Ta mer mjöl ifall degen inte blir smulig.

Smöra en ugnssäker form. Lägg i hallonen och sockra lite lätt. För att få en fastare paj kan du även strö över lite potatismjöl.

Hacka chokladen grovt med en kniv. Fördela chokladen över hallonen men spara två matskedar.

Täck hallonen med mjölblandningen och sätt in pajen i ugnen i cirka 15-20 minuter.

Ta ut innan pajen fått för kraftig färg och lägg på hackad choklad som får smälta ut innan pajen serveras, ljummen eller varm. Severa med vaniljsås, vaniljvisp eller en kula vaniljglass.

Använde receptet på hallongrottor som fanns här i tråden, men körde med blåbärssylt istället. Myyycket smaskigt, de smälter i munnen.

Det blir ditt recept på muffinsen, och dessutom browniecheescaken med hallongrädde! :) Jag ser verkligen framemot min student, lite för att jag får baka själv :D

Tror jag med! :D Och mamma verkade helt såld på browniecheesecaken när jag visade receptet och dina bilder för henne!
Kan återkomma med recension på både den och muffinsen typ den 2 juni ;)

Jag har bakat en hel del från Mirabells bakblogg, och jag kan säga att hennes muffins/cupcakes och den där brownie cheesecaken gör succé, varenda gång!
Hallongrädden som är ovanpå, åh vad gott det är! Skulle kunna äta upp varje lager för sig!

Jag bakar väldigt sällan men vill tipsa om kombinationen vaniljsockerkaka med lite lime fylld med egenplockade blåbär och vit choklad. Jag bakade dubbel sats i en stor silikonform (formad som ett slott) och det blev vaaaaansinnigt gott.

Du får ju lägga upp receptet här!? ;)

Giganten: Ja visst är den äckligt god?!
Alla jag bjudit den på blir helt lyriska också!

Okej. :D

Grundreceptet är ärligen stulet (Google is your friend). Jag har lagt till blåbär, vit choklad, vaniljsocker och lime, men det går nog bra att smaksätta med vad som helst egentligen.

Saftig sockerkaka

* 225 gram smör eller margarin
* 3 ägg
* 2 ½ dl socker
* 4 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* ca 2,5 dl blåbär
* 100 g vit choklad
* saft och skal från en lime

Gör så här:

Smöra och mjöla en sockerkaksform på cirka två liter.

Smält smöret, häll ner limesaften och skalet.

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver noga och rör ner i smeten. I sista sekunden vänder du ner blåbären (om du rör för mycket blir smeten lila).

Bred ut smeten jämt i formen. Bryt den vita chokladen i bitar och stick ner i kakan, och grädda kakan i 175-200 grader i cirka 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.

Stjälp upp kakan på galler och låt den svalna under formen innan servering.

Serveras helst med kaffe på en solig balkong eller i trädgården.

Kakan blir väldigt mäktig och vacker med alla blåbären, och räcker till många!

Klart man får sno... jag snor från både nätet, tidningar & släktingar :P

Goda recept är till för att spridas!

dsc_0415_146637177.jpg

Gjorde små kladdisar idag!

Helt perfekta sega kladdkakor om dom får stå i kylskåpet över natten

Servera med en klick grädde & färska bär

10 kakor

* 2 ekologiska ägg
* 3 dl socker
* 1 1/2 dl vetemjöl
* 2 tsk äkta vaniljsocker
* 4 msk kakao
* 1/2 tsk bakpulver
* 100 g smör

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg & socker pösigt. Rör ner dom torra ingredienserna & sist i med smöret.
Fördela smeten i ca. 10 stycken muffinsformar på en muffinsplåt. Fyll 2/3 med smet i formarna.
Grädda i ugnen 12-15 minuter & inte en minut längre :), dom ska vara rätt så lösa när du tar ut dom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka