Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*kl*

E riktigt sugen på o prova en banoffe paj, men funderar på om det inte blir lite väl sött? Kan man kanske byta ut hälften av grädden mot grekisk yoghurt med lite florsocker o vaniljstång i kanske?

Vad tror ni?

Den där har jag också! Så himla fina bilder och allt verkar så gott.
Idag har jag bakat din hallonkaka, snart ska glasyren på, sen bakade jag dina kärleksmums också, dom blev sjukt goda :love: slängde ihop några supergoda chokladbollar också! (Sambon fyller år nästa vecka :D)

Hallonkakan blev också sjuuuukt god! Hade lite för lite glasyr dock, men ids inte springa ner på affären.
Nu till problemet, vad fan ska jag förvara det i?! Har använt upp dom stora formarna till kärleksmumsen...

Oj oj oj.... jag gjorde världens godaste brownie cheesecake igår!
Lägger upp recept snart :D

Det ska du få! :D

Cheescakebrownie med hallongrädde

dsc_1172_141651884.jpg

dsc_1179_141651927.jpg

Det här är nog det godaste jag ätit på sjukt länge. Så enkelt, men så gott!

Funkar utmärkt som dessert efter en middag & även som fikavarianten

Receptet är hämtat från Hummingbird Bakery

Brownie

* 200 g mörk choklad 70 %
* 200 g osaltat smör
* 250 g florsocker
* 3 ägg
* 110 g mjöl

Cheesecake

* 400 g naturell färskost
* 150 g florsocker
* 1/2 tsk vaniljsocker
* 2 ägg

Gräddtäcke

* 3 dl vispgrädde
* 100 g florsocker
* 150 g hallon

En bakplåt med måtten 33x23 cm
Smörj med smör & ströbröd

Värm ugnen till 175 grader

Till brownielagret: Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron, akta så chokladen inte bränns vid. Vispa samman smör och socker i en bunke med en elvisp. Vispa ner äggen, ett i taget. Tillsätt mjölet, lite i taget. Vispa sen på högre hastighet tills smeten är helt slät. Häll långsamt ner den smälta chokladen & blanda ordentligt. Häll smeten i den förberedda bakplåten & jämna till med en spatel.

Till cheesecakelagret: Blanda färskost, socker & vaniljsocker på låg hastighet med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under låg vispning. Vispa mot högre hastighet mot slutet för att göra smeten lite lättare & fluffigare. Bred ostmassan över brownielagret & släta till med en spatel. Grädda 30-40 minuter, eller till cheesecakelagret känns fast & blivit gyllenbrun på sidorna, mitten ska fortfarande vara blek. Låt kakan kallna helt & ställ i kylen i 2 timmar. Låter du den stå över natten så blir den som bäst.

Till gräddtäcket: Vispa grädde, florsocker & hallon med en elvisp tills grädden är tjock men inte fast. Bred ut grädden jämnt över kakan & dekorera gärna med lite hallon.

Detta recept anges i gram, att använda en våg är det bästa då. Men ifall du inte har någon våg så kan ni googla fram omvandlare. Sök på gram-omvandling.

Puttar upp tråden!

I morgon ska jag på födelsedagsfest hos min sambos bästa vän och jag och sambon ska stå för tårtorna. Sambon gör en egen bara för att han tycker att det är roligt att dekorera den, hans är en kulinarisk anrättning bestående av köpta bottnar med marsansås-mosade bananer-fyllning, grädde ovanpå och typ vindruvor :p Jag är som vanligt ombedd att göra någonting lite mer intressant smakmässigt, men eftersom jag inte vill konkurrera med sambons snygga tårta så gör jag en som inte är så vacker, men oj så god.

Nötmarängtårta

8-10 bitar

74 gram margarin el smör
knappt 2 dl socker
5 äggulor
drygt 1 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
4 ½ msk mjölk
150 g hackade nötkärnor

Maräng:
5 äggvitor
knappt 2 dl socker

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggulorna en i taget. Rör i vetemjöl och bakpulver och tillsätt mjölken. Smörj ett bakplåtspapper och lägg i en långpanna. Bred ut smeten på papperet och strö över de hackade nötkärnorna. Vispa vitorna till ett hårt skum och rör ned sockret. Bred marängmassan över smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.

Jag gillar att breda över ett tjockt lager hallongrädde, osötad. Syrligheten blir fräsch till den söta kakan. Vill man så kan man dela kakan i två och på så sätt få botten och lock som man kan lägga fyllning mellan och täcka med grädde. Har man många gäster så kan man med gott resultat göra två satser och använda den ena som botten och den andra som lock.

Vi gör oftast hallongrädde osötad på vanliga tårtbottnar i min familj.
Det gör att tårtan inte blir så "gräddig" av sig & smakar syrligt istället.

KL.

Gud vad långt bak tråden var!
Har bakat min första tårtbotten idag :)
001-10.jpg

Sjukt nöjd! Får se om jag är lika nöjd när den ska delas ;) återkommer med slutresultatet, ska spritsa på grädde tänkte jag, första gången jag spritsar!

Den borde bli god om bottnarna är goda, körde samma fyllning som jag alltid kör:
1 lager marsankräm
1 lager banan/hallon
och så grädde ovanpå. Grädden började dock sina, så den blev lite hålig :P men nöjd ändå!
002-12.jpg

Chokladbollar:
001-11.jpg

100g smör, mjukt
½ dl ljus sirap
1 dl socker
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3-4 msk starkt, kallt kaffe
3-4 dl havregryn

Garnering: Riven kokos, strössel eller pärlsocker

Och så Mirabells kärleksmums igen, fast denna gången blev dom inte liika bra, hade nog i dom för länge i ugnen, jag är inte så bra på multitasking :D
004-5.jpg

Ser himla gott ut iaf!

Idag fyller sambon år, i helgen fixade jag över hans norska vänner som en överaskning & vi har firat ordentligt med allt möjligt!

Dock önskade han sig bara sin favorittårta i 25-års present, som jag tycker inte är så speciell.... men funderar på att göra den ändå!

Jag haffar sista knappen och ber om tips! Jag har nämligen en stor rulle marsipan i kylen som var tänkt att bli tårtlock men glömdes bort. Nu vet jag inte vad jag ska göra med den? Måste väl finnas nån smaskig kaka man kan göra av den, typ riva och blanda i smeten? Visst är marsipan gott som det är, men vill inte sätta i mig en hel rulle ;) Så, nån som har några idéer?? :)

Bra idé!

dsc_1489_143613864.jpg

dsc_1497_143613972.jpg

Min sambo fyller 25 idag & han ville såklart ha tårta på sin födelsedag.

Här kommer ett enkelt recept på en mycket bra tårtbotten.

Tårtbotten
En tårta ca. 12 bitar

* 5 ägg
* 3 dl socker
* 1 1/2 dl vetemjöl
* 1 1/2 dl potatismjöl
* 2 1/2 tsk bakpulver
* 1-2 tsk vaniljsocker

En form ca 24 cm i diameter

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 g, smörj & bröa formen.
Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna länge.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver & vaniljsocker i en skål. Vänd sedan ner blandningen i äggsmeten & rör om. Häll smeten i formen & grädda i ca 40 minuter, prova med en sticka.

Låt kakan svalna innan du delar den i tre delar. Bre på önskad fyllning mellan varje lager.

Förslag till fyllning:
3 dl vispad grädde blandat med vaniljkräm (gjord enligt anvisningarna på paketet)
Mosad banan
Hallongrädde
Sylt
Lemon curd
Fruktmousse mm.

Ganasche

* 400 g mörk choklad
* 3 dl grädde
* 125 g smör
* En nypa salt

Gör så här:

Smält smör & choklad i en kastrull på låg värme. Tillsätt grädde & salt. Rör tills smeten har blivit blank. Ställ in i kylskåpet & rör om då & då. Smeten ska ha blivit krämig, men inte hård. Om den ändå blir hård, värm några sekunder i micron & börja om från början. Bred chokladkrämen över tårtan & dekorera med hallon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka